Lokale Heffingen
Inleiding
De prijsindexatie en de aanpassing van de tarieven die in deze (primaire) begroting zijn opgenomen zijn gebaseerd op de gegevens zoals opgenomen in de meicirculaire 2025 van het gemeentefonds zijn gepubliceerd. Hierbij was een prijsindexcijfer van 2,7% van toepassing. In de septembercirculaire 2025 van het gemeentefonds wordt uitgegaan van hogere inflatiecijfers (2,5% in plaats van 2,7%). In de actuele ramingen van het CPB (september 2025) blijkt dat het pBBP over 2024 is bijgesteld van 5,1% naar 5,7%. Gezien het tijdstip waarop de septembercirculaire bekend is gemaakt, hebben wij de effecten hiervan (op de budgetten en tarieven) niet meer in deze primaire begroting kunnen verwerken. In het raadsvoorstel bij de programmabegroting 2026-2029 wordt voorgesteld om beide percentages te actualiseren. Derhalve is dit nog niet vertaald in deze paragraaf van de voorliggende primaire begroting 2026-2029.
De paragraaf lokale heffingen geeft inzicht in de gemeentelijke heffingen
In deze paragraaf staat informatie over de gemeentelijke belastingen en rechten (gebonden heffingen) die in onze gemeente van toepassing zijn, het beleid rondom de lokale heffingen een overzicht van de tarieven, een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid en de lokale lastendruk in het tijdvak 2026-2029.
Algemene uitgangspunten
Belastingen, zoals Onroerendezaakbelasting en Hondenbelasting zijn algemene dekkingsmiddelen. De opbrengsten zijn vrij besteedbaar. Dit in tegenstelling tot de gebonden heffingen zoals Rioolheffing of Afvalstoffenheffing. Deze middelen moeten verplicht besteed worden aan het doel waarvoor zij geïnd worden. In onderstaand overzicht geven wij aan welke belastingen wij heffen, wat de heffingsmaatsaf is en wat het beoogd doel is.
Omschrijving | Maatstaf | Beoogd doel |
|---|---|---|
Belastingen | ||
Onroerende zaakbelasting | WOZ waarde | algemeen dekkingsmiddel |
Roerende zaakbelasting | waarde roerende zaak | algemeen dekkingsmiddel |
Hondenbelasting | aantal honden | algemeen dekkingsmiddel |
Toeristenbelasting | aantal overnachtingen | algemeen dekkingsmiddel |
Watertoeristenbelasting | aantal etmalen verblijf | algemeen dekkingsmiddel |
Reclamebelasting | WOZ waarde | bestrijding van kosten gericht op veiligheid ,leefbaarheid of ontwikkeling van het aangewezen gebied waar de belasting geheven wordt. |
Baatbelasting | bedrag per onroerende zaak | verhalen van kosten, gemaakt voor het tot stand brengen van de voorziening |
Rechten | ||
Rioolheffing won. eigenaar | vast bedrag | dekking van kosten voor onderhoud en vervanging riolering |
Rioolheffing won.gebruiker | aantal gebruikers | dekking van kosten voor onderhoud en vervanging riolering |
Rioolheffing niet won. eigenaar | WOZ waarde | dekking van kosten voor onderhoud en vervanging riolering |
Rioolheffing niet won. gebrruiker | WOZ waarde | dekking van kosten voor onderhoud en vervanging riolering |
Lijkbezorgingsrechten | diversen (verschillend per dienst) | dekking van de kosten van diensten, nader omschreven in de tarieventabel bij de verordening |
Leges | diversen (verschillend per dienst) | dekking van de kosten van dienstverlening, nader omschreven in de tarieventabel bij de verordening |
Afvalstoffenheffing | vast bedrag verhoogd met een bedrag per lediging | dekking van de kosten voor afvoer en verwerking van huishoudelijk afval |
Haven- en kadegelden | diversen (verschillend per haven) | dekking kosten onderhoud havens en kades. |
Marktgelden | vierkante meters gebruik | dekking van kosten verbonden aan gebruik van een marktstandplaats |
BIZ | diversen ( verschillend per BIZ vereniging) | bestrijding van kosten gericht op veiligheid ,leefbaarheid of ontwikkeling van de bedrijveninvesteringszone |
Woonlasten
De gemeentelijke woonlasten bestaan uit onroerendezaakbelasting (OZB), afvalstoffenheffing en rioolheffing. De gemeentelijke belastingen stijgen in 2026 met inflatiecorrectie (2,7%). De gebonden heffingen (zoals afvalstoffenheffing, rioolheffingen en leges) mogen wettelijk maximaal 100% kostendekkend zijn, inclusief toe te rekenen compensabele btw, mutaties in voorzieningen en toe te rekenen kosten voor overhead. Ook voor deze gebonden heffingen is de inflatiecorrectie toegepast.
We streven naar zo laag mogelijke lokale lasten
Activiteiten voeren we uit tegen zo laag mogelijke kosten voor inwoners en bedrijven. Bij de rechten streven we zo veel mogelijk naar kostendekkende tarieven.
Kostenonderbouwing volgens het Besluit begroting en verantwoording (BBV)
Het BBV schrijft voor dat in de paragraaf lokale heffingen kostenonderbouwingen voor belastingtarieven zijn opgenomen. Dit geldt voor de gebonden heffingen. In deze paragraaf zijn kostenonderbouwingen opgenomen volgens het BBV-model. Deze geven inzicht dat de geraamde baten de geraamde lasten niet overschrijden.
Overhead rekenen we toe volgens een opslag
De apparaatskosten bestaan uit directe loonkosten en overhead (loonkosten ondersteunend personeel, huisvesting, ICT etc.). De directe loonkosten rekenen we rechtstreeks toe op basis van de geraamde tijdsbesteding. Overhead rekenen we via een opslagpercentage toe aan de directe loonkosten. Het percentage bepalen we door de overhead te delen door de totale directe loonkosten. Voor 2026 is dit percentage 80%. Wij passen een correctie toe voor kosten die niet aan de gebonden heffingen toegerekend kunnen worden.
Opbrengst lokale heffingen
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de opbrengsten van de lokale heffingen zoals opgenomen in de begroting 2026-2029.
Omschrijving | Werkelijk 2024 | Begr 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|---|
Belastingen | ||||||
Onroerende zaakbelasting | 21.611 | 23.668 | 26.195 | 26.450 | 26.671 | 27.010 |
Roerende zaakbelasting | 2 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 |
Hondenbelasting | 695 | 713 | 721 | 721 | 721 | 721 |
Toeristenbelasting (incl water-) | 181 | 192 | 245 | 245 | 245 | 245 |
Reclamebelasting | 116 | 118 | 120 | 120 | 120 | 120 |
Subtotaal (a) | 22.605 | 24.697 | 27.286 | 27.541 | 27.762 | 28.101 |
Rechten | ||||||
Rioolheffing | 9.758 | 11.041 | 12.434 | 13.278 | 14.121 | 15.154 |
Lijkbezorgingsrechten | 1.418 | 1.548 | 1.596 | 1.596 | 1.596 | 1.596 |
Leges | 7.629 | 6.528 | 6.946 | 6.129 | 6.129 | 6.129 |
Afvalstoffenheffing | 10.062 | 11.719 | 12.701 | 12.701 | 12.701 | 12.701 |
Haven- en kadegelden | 145 | 93 | 95 | 95 | 95 | 95 |
Marktgelden | 21 | 24 | 25 | 25 | 25 | 25 |
Subtotaal (b) | 29.033 | 30.953 | 33.797 | 33.823 | 34.666 | 35.699 |
Overig | ||||||
BIZ | 163 | 178 | 171 | 171 | 171 | 171 |
subtotaal (c) | 163 | 178 | 171 | 171 | 171 | 171 |
Totaal (a+b+c) | 51.801 | 55.828 | 61.254 | 61.535 | 62.600 | 63.971 |
Onbenutte belastingcapaciteit
De onbenutte belastingcapaciteit voor OZB is het verschil tussen de begrote opbrengst en de norm volgens de “artikel-12-status”. Zolang de geraamde opbrengsten lager liggen dan de norm-opbrengst, komt de gemeente niet in aanmerking voor een aanvullende uitkering uit het Gemeentefonds. De onbenutte belastingcapaciteit geven wij in de onderstaande tabel weer.
Omschrijving | Gemiddeld voor vorig jaar* | Art 12 | Max cf art 12 | Waarde | Max opbr. (a) | Begroot 2026 (b) | Onbenutte cap. (a-b) |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Woningen | 0,0924% | 120% | 0,11088% | 17.235.515 | 19.111 | 14.010 | 5.101 |
Niet woningen eigenaren | 0,3365% | 120% | 0,40380% | 2.324.780 | 9.387 | 7.156 | 2.232 |
Niet woningen gebruikers | 0,2388% | 120% | 0,28656% | 1.972.780 | 5.653 | 5.029 | 624 |
Totaal | 34.151 | 26.195 | 7.956 |
Lokale lastendruk meerpersoonshuishoudens
De onroerendezaakbelasting (OZB) voor woningen, de rioolheffing en de afvalstoffenheffing bepalen het totaal van de lokale lasten. In onderstaand overzicht geven wij de gemiddelde lasten 2026 van Hoeksche Waard weer naast het landelijk gemiddelde. Uitgangspunt hierbij is een meerpersoonshuishouden met een eigen woning met een (gemiddelde) waarde van € 439.000.
Lastendruk | 2026 | 2025 | Verschil | %verschil |
|---|---|---|---|---|
Meerp. huish met eigen woning | Totaal | Totaal | 2026-2025 | Ten opzichte van 2025 |
OZB | 357 | 326 | 31 | 9,52% |
Rioolheffing | 288 | 258 | 30 | 11,65% |
Afvalstoffenheffing | 325 | 298 | 27 | 9,02% |
Lastendruk | 970 | 882 | 88 | 9,98% |
Gemiddelde Nederland 2025* | 1053 |
Onroerende- en roerende zaakbelastingen (OZB en RZB)
Bij de onroerende- en roerende zaakbelastingen is de (her-)waardering (wet WOZ) van belang. De WOZ- waarde wordt jaarlijks vastgesteld. De belasting wordt uitgedrukt in een percentage van deze waarde. Voor belastingjaar 2026 gaat het om de waarde op de peildatum 1 januari 2025. Waardestijging van bestaande panden is in het tarief gecorrigeerd (verlaging van de tarieven). Vervolgens is de inflatiecorrectie (2,7% voor 2026) en de voor deze heffing specifieke 'inflatiecorrectie OZB' (1,8% over 2024) toegepast en een extra stijging van 5,0%, zoals door de raad vastgesteld bij de behandeling van de Kadernota 2026.
De tarieven voor OZB en RZB zijn wettelijk verplicht aan elkaar gelijk. Hieronder treft u een overzicht aan van de tarieven 2026 en vergelijkende cijfers 2025 en het landelijk gemiddelde over 2025.
OZB / RZB tarieven | 2026 | 2025 | Landelijk 2025* |
|---|---|---|---|
Woningen | 0,08129% | 0,08114% | 0,0924% |
Niet woningen eigenaren | 0,30781% | 0,28673% | 0,3365% |
Niet woningen gebruikers | 0,25493% | 0,23834% | 0,2388% |
Hondenbelasting
Hondenbelasting is één van de oudste, nu nog bestaande, belastingen van ons land. Van de 342 gemeenten komt deze belasting bij 111 gemeenten voor (32%). Deze belasting is een algemeen middel en hoeft niet verplicht besteed te worden aan hondenbeleid. Op de tarieven voor 2026 is de eerdergenoemde inflatiecorrectie van 2,7% toegepast. Voor hulphonden en honden in een asiel geldt een vrijstelling van hondenbelasting. Ter vergelijking geven wij onderstaand ook het tarief 2025 en het landelijk gemiddelde over 2025 (van gemeenten waar hondenbelasting is ingevoerd).
Hondenbelasting | 2026 | 2025 | Landelijk gemiddelde* |
|---|---|---|---|
Eerste hond | 101 | 98 | 26 |
Volgende hond | 178 | 173 | niet bekend |
Kennel | 432 | 421 | niet bekend |
Toeristenbelasting en watertoeristenbelasting
Toeristenbelasting geldt voor het overnachten in hotels, pensions etc. Watertoeristenbelasting geldt voor het verblijven in een haven per etmaal. In plaats van een bedrag per nacht kan ook voor een vast bedrag voor een heel seizoen gekozen worden (forfait). Het tarief voor 2026 bedraagt € 1,75 per nacht/etmaal.
Rioolheffing
De opbrengsten rioolheffing dekken, naast de kosten van het rioleringsstelsel, ook kosten die voortvloeien uit de Wet gemeentelijke watertaken. Om schommelingen in de tarieven te voorkomen, maken we gebruik van een voorziening voor riolering. Het tarief voor rioolheffing is naast de indexering met 2,7%, verhoogd met 9%. Deze verhoging komt voort uit het door de gemeenteraad op 28 mei 2025 vastgestelde Water- en Rioleringsprogramma 2026-2030. Het tarief voor het eigenaarsdeel bedraagt in 2026 € 144,53 en voor het gebruikersdeel € 72,77 (1-persoonshuishouden) of € 144,53 (meerpersoonshuishouden). Hieronder geven wij een overzicht van de baten en lasten in 2026 en daarbij de mate van kostendekking van de heffing.
Kostendekkendheid Rioolheffing | |
|---|---|
Netto kosten | 7.834 |
Direct toe te rekenen kosten | 1.743 |
Overhead | 1.172 |
Btw | 3.921 |
Totale lasten | 14.670 |
Totale baten | 12.434 |
Dekkingspercentage (ex mutatie voorziening) | 85% |
Mutatie egalisatie voorz (onttrekking) | 2.236 |
Lijkbezorgingsrechten
De tarieven voor deze rechten zijn aangepast met 2,7%. Daarbij is rekening gehouden met de verhouding tussen de tarieven zoals vastgelegd in het beleid dat de raad in 2020 vaststelde. Hieronder geven wij een overzicht van de baten en de lasten in 2026 en daarbij de mate van kostendekking van deze heffing.
Kostendekkendheid lijkbezorgingsrechten | |
|---|---|
Netto kosten | 1.398 |
Direct toe te rekenen kosten | 1.319 |
Overhead | 888 |
Btw | - |
Totale lasten | 3.605 |
Totale baten | 1.596 |
Dekkingspercentage | 44% |
Mutatie egalisatie voorz (onttrekking) | 119 |
Leges
In hoofdlijn zijn de tarieven van 2025 met een inflatiecorrectie van 2,7% verhoogd. Daar waar sprake is van een percentage, is dat percentage gelijk gebleven.
Binnen de legesverordening mogen we overschotten op onderdelen inzetten voor tekorten op andere onderdelen (kruissubsidiering). De begrote baten en lasten 2026 en de mate van kostendekking is hieronder zowel op totaalniveau van de verordening als gesplitst per hoofdstuk weergegeven.
Kostendekkendheid leges per titel | |
|---|---|
Hoofdstuk 1 Alg.dienstverlening | |
Netto kosten | 1.053 |
Direct toe te rekenen kosten | 1.755 |
Overhead | 1.371 |
Btw | 8 |
Totale lasten | 4.187 |
Totale baten | 2.347 |
Dekkingspercentage | 56% |
Hoofdstuk 2 Omgevingsvergunningen | |
Netto kosten | 545 |
Direct toe te rekenen kosten | 1.117 |
Overhead | 882 |
Btw | 77 |
Totale lasten | 2.621 |
Totale baten | 4.497 |
Dekkingspercentage | 172% |
Hoofdstuk 3 Dienstverlening EDR | |
Netto kosten | - |
Direct toe te rekenen kosten | 249 |
Overhead | 195 |
Btw | - |
Totale lasten | 444 |
Totale baten | 102 |
Dekkingspercentage | 23% |
Totale Kostendekkendheid Leges (hoofdstuk 1 t/m 3) | |
Netto kosten | 1.598 |
Direct toe te rekenen kosten | 3.120 |
Overhead | 2.448 |
Btw | 85 |
Totale lasten | 7.252 |
Totale baten | 6.946 |
Dekkingspercentage | 96% |
Afvalstoffenheffing
De heffing vergoedt de kosten voor inzameling van huishoudelijk afval. RAD BV voert de inzameling voor de gemeente uit. Hiervoor is een dienstverleningsovereenkomst gesloten die jaarlijks geïndexeerd wordt. Het tarief van de heffing is ten opzichte van 2025 gestegen met ca 8% en bedraagt gemiddeld € 324,-. (2025: € 298,-). Het landelijk gemiddelde tarief kwam in 2025 uit op € 364,- voor meerpersoonshuishoudens (bron: Coelo 2025). Een stijging van het tarief van 8% betekent een gemiddelde lastenstijging van ca. 9%, aangezien als gevolg van het grondstoffenbeleidsplan het afval beter wordt gescheiden en daardoor minder vaak containers met restafval worden aangeboden.
Hieronder geven wij een overzicht van de baten en lasten in 2026 en de mate van kostendekking van de heffing.
Kostendekkendheid Afvalstoffenheffing | |
|---|---|
Netto kosten | 11.572 |
Btw | 2.111 |
Direct toe te rekenen kosten | - |
Overhead | - |
Totale lasten | 13.683 |
Opbrengsten heffing | 12.701 |
Overige opbrengsten | 982 |
Totale baten | 13.683 |
Dekkingspercentage | 100,00% |
Mutatie egalisatie voorz | 0 |
Haven- en kadegelden
De tarieven voor haven- en kadegelden zijn, ten opzichte van 2025, aangepast met de inflatiecorrectie van 2,7%. Hieronder geven wij een overzicht van de baten en lasten in 2026 en de mate van kostendekking van de heffing.
Kostendekkendheid Haven en kadegelden | |
|---|---|
Netto kosten | 192 |
Direct toe te rekenen kosten | 134 |
Overhead | 108 |
Btw | 37 |
Totale lasten | 471 |
Opbr. Haven-kadegelden | 95 |
Overige opbrengsten | 45 |
Totale baten | 140 |
Dekkingspercentage | 30% |
Marktgelden
De tarieven voor marktgelden zijn aangepast ten opzichte van 2025 met de inflatiecorrectie van 2,7%. Hieronder geven wij een overzicht van de baten en lasten 2026 en de mate van kostendekking van de heffing.
Kostendekkendheid Marktgelden | |
|---|---|
Netto kosten | 30 |
Direct toe te rekenen kosten | 10 |
Overhead | 8 |
Btw | 5 |
Totale lasten | 53 |
Opbr marktgelden | 25 |
Overige opbrengsten | 1 |
Totale baten | 26 |
Dekkingspercentage | 48% |
Bedrijfsinvesteringszones (BIZ)
Volgens de Wet op de bedrijfsinvesteringszones (BIZ) kan de gemeenteraad onder de naam BIZ- bijdrage een belasting instellen binnen een bepaald gebied in de gemeente. Per gebied wordt een verordening opgesteld. Een verordening heeft een maximale looptijd van 5 jaar. In totaal kent de gemeente 7 BIZ verordeningen; Puttershoek, Zuid-Beijerland, Oud-Beijerland de Bosschen, Oud- Beijerland Hoogerwerf, Strijen, 's Gravendeel en Numansdorp.
Reclamebelasting
Reclamebelasting geldt alleen voor niet-woningen in een aangewezen gebied (het centrum van Oud- Beijerland). De opbrengsten zijn bestemd voor de stichting Centrummanagement Oud-Beijerland. Hierover is met de stichting een overeenkomst gesloten. Het tarief voor reclamebelasting bestaat uit een vast bedrag en variabelbedrag, gekoppeld aan de WOZ-waarde. Het vaste deel is gecorrigeerd voor de inflatiecorrectie en bedraagt in 2026 € 367 (€ 357 in 2025). Bij het variabele deel is eveneens rekening gehouden met de inflatiecorrectie. Dit tarief komt uit op € 1,79 (€ 1,78 in 2025) per € 1.000 WOZ-waarde boven € 250.000, met een maximum van € 1.449 (€ 1.411 in 2025).
Kwijtschelding
De Invorderingswet 1990, de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 en de Nadere regels kwijtschelding gemeentelijke en waterschapsbelastingen geven het wettelijk kader waarbinnen de gemeente belastingen kan kwijtschelden. Dit is vastgelegd in de Kwijtscheldingsverordening. Hierin is opgenomen dat het percentage de kosten van bestaan op 100% van de bijstandsnorm is gesteld. Dit is het wettelijk maximum. Kwijtschelding is in gemeente Hoeksche Waard mogelijk voor:
- OZB;
- RZB;
- Rioolheffing;
- Hondenbelasting, alleen voor de eerste hond;
- Afvalstoffenheffing tot een maximaal bedrag van €325;
- Leges voor een Nederlandse identiteitskaart;
- Leges voor het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart;
- Leges voor de aanvraag van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken.
