Lokale Heffingen

Inleiding

De prijsindexatie en de aanpassing van de tarieven die in deze (primaire) begroting zijn opgenomen zijn gebaseerd op de gegevens zoals opgenomen in de meicirculaire 2025 van het gemeentefonds zijn gepubliceerd. Hierbij was een prijsindexcijfer van 2,7% van toepassing. In de septembercirculaire 2025 van het gemeentefonds wordt uitgegaan van hogere inflatiecijfers (2,5% in plaats van 2,7%). In de actuele ramingen van het CPB (september 2025) blijkt dat het pBBP over 2024 is bijgesteld van 5,1% naar 5,7%. Gezien het tijdstip waarop de septembercirculaire bekend is gemaakt, hebben wij de effecten hiervan (op de budgetten en tarieven) niet meer in deze primaire begroting kunnen verwerken. In het raadsvoorstel bij de programmabegroting 2026-2029 wordt voorgesteld om beide percentages te actualiseren. Derhalve is dit nog niet vertaald in deze paragraaf van de voorliggende primaire begroting 2026-2029.

De paragraaf lokale heffingen geeft inzicht in de gemeentelijke heffingen

In deze paragraaf staat informatie over de gemeentelijke belastingen en rechten (gebonden heffingen) die in onze gemeente van toepassing zijn, het beleid rondom de lokale heffingen een overzicht van de tarieven, een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid en de lokale lastendruk in het tijdvak 2026-2029.

Algemene uitgangspunten

Belastingen, zoals Onroerendezaakbelasting en Hondenbelasting zijn algemene dekkingsmiddelen. De opbrengsten zijn vrij besteedbaar. Dit in tegenstelling tot de gebonden heffingen zoals Rioolheffing of Afvalstoffenheffing. Deze middelen moeten verplicht besteed worden aan het doel waarvoor zij geïnd worden. In onderstaand overzicht geven wij aan welke belastingen wij heffen, wat de heffingsmaatsaf is en wat het beoogd doel is.

Omschrijving

Maatstaf

Beoogd doel

Belastingen

Onroerende zaakbelasting

WOZ waarde

algemeen dekkingsmiddel

Roerende zaakbelasting

waarde roerende zaak

algemeen dekkingsmiddel

Hondenbelasting

aantal honden

algemeen dekkingsmiddel

Toeristenbelasting

aantal overnachtingen

algemeen dekkingsmiddel

Watertoeristenbelasting

aantal etmalen verblijf

algemeen dekkingsmiddel

Reclamebelasting

WOZ waarde

bestrijding van kosten gericht op veiligheid ,leefbaarheid of ontwikkeling van het aangewezen gebied waar de belasting geheven wordt.

Baatbelasting

bedrag per onroerende zaak

verhalen van kosten, gemaakt voor het tot stand brengen van de voorziening

Rechten

Rioolheffing won. eigenaar

vast bedrag

dekking van kosten voor onderhoud en vervanging riolering

Rioolheffing won.gebruiker

aantal gebruikers

dekking van kosten voor onderhoud en vervanging riolering

Rioolheffing niet won. eigenaar

WOZ waarde

dekking van kosten voor onderhoud en vervanging riolering

Rioolheffing niet won. gebrruiker

WOZ waarde

dekking van kosten voor onderhoud en vervanging riolering

Lijkbezorgingsrechten

diversen (verschillend per dienst)

dekking van de kosten van diensten, nader omschreven in de tarieventabel bij de verordening

Leges

diversen (verschillend per dienst)

dekking van de kosten van dienstverlening, nader omschreven in de tarieventabel bij de verordening

Afvalstoffenheffing

vast bedrag verhoogd met een bedrag per lediging

dekking van de kosten voor afvoer en verwerking van huishoudelijk afval

Haven- en kadegelden

diversen (verschillend per haven)

dekking kosten onderhoud havens en kades.

Marktgelden

vierkante meters gebruik

dekking van kosten verbonden aan gebruik van een marktstandplaats

BIZ

diversen ( verschillend per BIZ vereniging)

bestrijding van kosten gericht op veiligheid ,leefbaarheid of ontwikkeling van de bedrijveninvesteringszone

Woonlasten

De gemeentelijke woonlasten bestaan uit onroerendezaakbelasting (OZB), afvalstoffenheffing en rioolheffing. De gemeentelijke belastingen stijgen in 2026 met inflatiecorrectie (2,7%). De gebonden heffingen (zoals afvalstoffenheffing, rioolheffingen en leges) mogen wettelijk maximaal 100% kostendekkend zijn, inclusief toe te rekenen compensabele btw, mutaties in voorzieningen en toe te rekenen kosten voor overhead. Ook voor deze gebonden heffingen is de inflatiecorrectie toegepast.

We streven naar zo laag mogelijke lokale lasten

Activiteiten voeren we uit tegen zo laag mogelijke kosten voor inwoners en bedrijven. Bij de rechten streven we zo veel mogelijk naar kostendekkende tarieven.

Kostenonderbouwing volgens het Besluit begroting en verantwoording (BBV)

Het BBV schrijft voor dat in de paragraaf lokale heffingen kostenonderbouwingen voor belastingtarieven zijn opgenomen. Dit geldt voor de gebonden heffingen. In deze paragraaf zijn kostenonderbouwingen opgenomen volgens het BBV-model. Deze geven inzicht dat de geraamde baten de geraamde lasten niet overschrijden.

Overhead rekenen we toe volgens een opslag

De apparaatskosten bestaan uit directe loonkosten en overhead (loonkosten ondersteunend personeel, huisvesting, ICT etc.). De directe loonkosten rekenen we rechtstreeks toe op basis van de geraamde tijdsbesteding. Overhead rekenen we via een opslagpercentage toe aan de directe loonkosten. Het percentage bepalen we door de overhead te delen door de totale directe loonkosten. Voor 2026 is dit percentage 80%. Wij passen een correctie toe voor kosten die niet aan de gebonden heffingen toegerekend kunnen worden.

Opbrengst lokale heffingen

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de opbrengsten van de lokale heffingen zoals opgenomen in de begroting 2026-2029.

Omschrijving

Werkelijk 2024

Begr 2025

2026

2027

2028

2029

Belastingen

Onroerende zaakbelasting

21.611

23.668

26.195

26.450

26.671

27.010

Roerende zaakbelasting

2

6

6

6

6

6

Hondenbelasting

695

713

721

721

721

721

Toeristenbelasting (incl water-)

181

192

245

245

245

245

Reclamebelasting

116

118

120

120

120

120

Subtotaal (a)

22.605

24.697

27.286

27.541

27.762

28.101

Rechten

Rioolheffing

9.758

11.041

12.434

13.278

14.121

15.154

Lijkbezorgingsrechten

1.418

1.548

1.596

1.596

1.596

1.596

Leges

7.629

6.528

6.946

6.129

6.129

6.129

Afvalstoffenheffing

10.062

11.719

12.701

12.701

12.701

12.701

Haven- en kadegelden

145

93

95

95

95

95

Marktgelden

21

24

25

25

25

25

Subtotaal (b)

29.033

30.953

33.797

33.823

34.666

35.699

Overig

BIZ

163

178

171

171

171

171

subtotaal (c)

163

178

171

171

171

171

Totaal (a+b+c)

51.801

55.828

61.254

61.535

62.600

63.971

Onbenutte belastingcapaciteit

De onbenutte belastingcapaciteit voor OZB is het verschil tussen de begrote opbrengst en de norm volgens de “artikel-12-status”. Zolang de geraamde opbrengsten lager liggen dan de norm-opbrengst, komt de gemeente niet in aanmerking voor een aanvullende uitkering uit het Gemeentefonds. De onbenutte belastingcapaciteit geven wij in de onderstaande tabel weer.

Omschrijving

Gemiddeld voor vorig jaar*

Art 12

Max cf art 12

Waarde

Max opbr. (a)

Begroot 2026 (b)

Onbenutte cap. (a-b)

Woningen

0,0924%

120%

0,11088%

17.235.515

19.111

14.010

5.101

Niet woningen eigenaren

0,3365%

120%

0,40380%

2.324.780

9.387

7.156

2.232

Niet woningen gebruikers

0,2388%

120%

0,28656%

1.972.780

5.653

5.029

624

Totaal

34.151

26.195

7.956

Lokale lastendruk meerpersoonshuishoudens

De onroerendezaakbelasting (OZB) voor woningen, de rioolheffing en de afvalstoffenheffing bepalen het totaal van de lokale lasten. In onderstaand overzicht geven wij de gemiddelde lasten 2026 van Hoeksche Waard weer naast het landelijk gemiddelde. Uitgangspunt hierbij is een meerpersoonshuishouden met een eigen woning met een (gemiddelde) waarde van 439.000.

Lastendruk

2026

2025

Verschil

%verschil

Meerp. huish met eigen woning

Totaal

Totaal

2026-2025

Ten opzichte van 2025

OZB

357

326

31

9,52%

Rioolheffing

288

258

30

11,65%

Afvalstoffenheffing

325

298

27

9,02%

Lastendruk

970

882

88

9,98%

Gemiddelde Nederland 2025*

1053

* Bron: Coelo 2025

Onroerende- en roerende zaakbelastingen (OZB en RZB)

Bij de onroerende- en roerende zaakbelastingen is de (her-)waardering (wet WOZ) van belang. De WOZ- waarde wordt jaarlijks vastgesteld. De belasting wordt uitgedrukt in een percentage van deze waarde. Voor belastingjaar 2026 gaat het om de waarde op de peildatum 1 januari 2025. Waardestijging van bestaande panden is in het tarief gecorrigeerd (verlaging van de tarieven). Vervolgens is de inflatiecorrectie (2,7% voor 2026) en de voor deze heffing specifieke 'inflatiecorrectie OZB' (1,8% over 2024) toegepast en een extra stijging van 5,0%, zoals door de raad vastgesteld bij de behandeling van de Kadernota 2026.

De tarieven voor OZB en RZB zijn wettelijk verplicht aan elkaar gelijk. Hieronder treft u een overzicht aan van de tarieven 2026 en vergelijkende cijfers 2025 en het landelijk gemiddelde over 2025.

OZB / RZB tarieven

2026

2025

Landelijk 2025*

Woningen

0,08129%

0,08114%

0,0924%

Niet woningen eigenaren

0,30781%

0,28673%

0,3365%

Niet woningen gebruikers

0,25493%

0,23834%

0,2388%

*Bron: Coelo 2025

Hondenbelasting

Hondenbelasting is één van de oudste, nu nog bestaande, belastingen van ons land. Van de 342 gemeenten komt deze belasting bij 111 gemeenten voor (32%). Deze belasting is een algemeen middel en hoeft niet verplicht besteed te worden aan hondenbeleid. Op de tarieven voor 2026 is de eerdergenoemde inflatiecorrectie van 2,7% toegepast. Voor hulphonden en honden in een asiel geldt een vrijstelling van hondenbelasting. Ter vergelijking geven wij onderstaand ook het tarief 2025 en het landelijk gemiddelde over 2025 (van gemeenten waar hondenbelasting is ingevoerd).

Hondenbelasting

2026

2025

Landelijk gemiddelde*

Eerste hond

101

98

26

Volgende hond

178

173

niet bekend

Kennel

432

421

niet bekend

*Bron: Coelo 2025

Toeristenbelasting en watertoeristenbelasting

Toeristenbelasting geldt voor het overnachten in hotels, pensions etc. Watertoeristenbelasting geldt voor het verblijven in een haven per etmaal. In plaats van een bedrag per nacht kan ook voor een vast bedrag voor een heel seizoen gekozen worden (forfait). Het tarief voor 2026 bedraagt 1,75 per nacht/etmaal.

Rioolheffing

De opbrengsten rioolheffing dekken, naast de kosten van het rioleringsstelsel, ook kosten die voortvloeien uit de Wet gemeentelijke watertaken. Om schommelingen in de tarieven te voorkomen, maken we gebruik van een voorziening voor riolering. Het tarief voor rioolheffing is naast de indexering met 2,7%, verhoogd met 9%. Deze verhoging komt voort uit het door de gemeenteraad op 28 mei 2025 vastgestelde Water- en Rioleringsprogramma 2026-2030. Het tarief voor het eigenaarsdeel bedraagt in 2026 144,53 en voor het gebruikersdeel 72,77 (1-persoonshuishouden) of 144,53 (meerpersoonshuishouden). Hieronder geven wij een overzicht van de baten en lasten in 2026 en daarbij de mate van kostendekking van de heffing.

Kostendekkendheid Rioolheffing

Netto kosten

7.834

Direct toe te rekenen kosten

1.743

Overhead

1.172

Btw

3.921

Totale lasten

14.670

Totale baten

12.434

Dekkingspercentage (ex mutatie voorziening)

85%

Mutatie egalisatie voorz (onttrekking)

2.236

Lijkbezorgingsrechten

De tarieven voor deze rechten zijn aangepast met 2,7%. Daarbij is rekening gehouden met de verhouding tussen de tarieven zoals vastgelegd in het beleid dat de raad in 2020 vaststelde. Hieronder geven wij een overzicht van de baten en de lasten in 2026 en daarbij de mate van kostendekking van deze heffing.

Kostendekkendheid lijkbezorgingsrechten

Netto kosten

1.398

Direct toe te rekenen kosten

1.319

Overhead

888

Btw

-

Totale lasten

3.605

Totale baten

1.596

Dekkingspercentage

44%

Mutatie egalisatie voorz (onttrekking)

119

Leges

In hoofdlijn zijn de tarieven van 2025 met een inflatiecorrectie van 2,7% verhoogd. Daar waar sprake is van een percentage, is dat percentage gelijk gebleven.

Binnen de legesverordening mogen we overschotten op onderdelen inzetten voor tekorten op andere onderdelen (kruissubsidiering). De begrote baten en lasten 2026 en de mate van kostendekking is hieronder zowel op totaalniveau van de verordening als gesplitst per hoofdstuk weergegeven.

Kostendekkendheid leges per titel

Hoofdstuk 1 Alg.dienstverlening

Netto kosten

1.053

Direct toe te rekenen kosten

1.755

Overhead

1.371

Btw

8

Totale lasten

4.187

Totale baten

2.347

Dekkingspercentage

56%

Hoofdstuk 2 Omgevingsvergunningen

Netto kosten

545

Direct toe te rekenen kosten

1.117

Overhead

882

Btw

77

Totale lasten

2.621

Totale baten

4.497

Dekkingspercentage

172%

Hoofdstuk 3 Dienstverlening EDR

Netto kosten

-

Direct toe te rekenen kosten

249

Overhead

195

Btw

-

Totale lasten

444

Totale baten

102

Dekkingspercentage

23%

Totale Kostendekkendheid Leges (hoofdstuk 1 t/m 3)

Netto kosten

1.598

Direct toe te rekenen kosten

3.120

Overhead

2.448

Btw

85

Totale lasten

7.252

Totale baten

6.946

Dekkingspercentage

96%

Afvalstoffenheffing

De heffing vergoedt de kosten voor inzameling van huishoudelijk afval. RAD BV voert de inzameling voor de gemeente uit. Hiervoor is een dienstverleningsovereenkomst gesloten die jaarlijks geïndexeerd wordt. Het tarief van de heffing is ten opzichte van 2025 gestegen met ca 8% en bedraagt gemiddeld 324,-. (2025: 298,-). Het landelijk gemiddelde tarief kwam in 2025 uit op 364,- voor meerpersoonshuishoudens (bron: Coelo 2025). Een stijging van het tarief van 8% betekent een gemiddelde lastenstijging van ca. 9%, aangezien als gevolg van het grondstoffenbeleidsplan het afval beter wordt gescheiden en daardoor minder vaak containers met restafval worden aangeboden.

Hieronder geven wij een overzicht van de baten en lasten in 2026 en de mate van kostendekking van de heffing.

Kostendekkendheid Afvalstoffenheffing

Netto kosten

11.572

Btw

2.111

Direct toe te rekenen kosten

-

Overhead

-

Totale lasten

13.683

Opbrengsten heffing

12.701

Overige opbrengsten

982

Totale baten

13.683

Dekkingspercentage

100,00%

Mutatie egalisatie voorz

0

Haven- en kadegelden

De tarieven voor haven- en kadegelden zijn, ten opzichte van 2025, aangepast met de inflatiecorrectie van 2,7%. Hieronder geven wij een overzicht van de baten en lasten in 2026 en de mate van kostendekking van de heffing.

Kostendekkendheid Haven en kadegelden

Netto kosten

192

Direct toe te rekenen kosten

134

Overhead

108

Btw

37

Totale lasten

471

Opbr. Haven-kadegelden

95

Overige opbrengsten

45

Totale baten

140

Dekkingspercentage

30%

Marktgelden

De tarieven voor marktgelden zijn aangepast ten opzichte van 2025 met de inflatiecorrectie van 2,7%. Hieronder geven wij een overzicht van de baten en lasten 2026 en de mate van kostendekking van de heffing.

Kostendekkendheid Marktgelden

Netto kosten

30

Direct toe te rekenen kosten

10

Overhead

8

Btw

5

Totale lasten

53

Opbr marktgelden

25

Overige opbrengsten

1

Totale baten

26

Dekkingspercentage

48%

Bedrijfsinvesteringszones (BIZ)

Volgens de Wet op de bedrijfsinvesteringszones (BIZ) kan de gemeenteraad onder de naam BIZ- bijdrage een belasting instellen binnen een bepaald gebied in de gemeente. Per gebied wordt een verordening opgesteld. Een verordening heeft een maximale looptijd van 5 jaar. In totaal kent de gemeente 7 BIZ verordeningen; Puttershoek, Zuid-Beijerland, Oud-Beijerland de Bosschen, Oud- Beijerland Hoogerwerf, Strijen, 's Gravendeel en Numansdorp.

Reclamebelasting

Reclamebelasting geldt alleen voor niet-woningen in een aangewezen gebied (het centrum van Oud- Beijerland). De opbrengsten zijn bestemd voor de stichting Centrummanagement Oud-Beijerland. Hierover is met de stichting een overeenkomst gesloten. Het tarief voor reclamebelasting bestaat uit een vast bedrag en variabelbedrag, gekoppeld aan de WOZ-waarde. Het vaste deel is gecorrigeerd voor de inflatiecorrectie en bedraagt in 2026 367 (357 in 2025). Bij het variabele deel is eveneens rekening gehouden met de inflatiecorrectie. Dit tarief komt uit op 1,79 (1,78 in 2025) per 1.000 WOZ-waarde boven 250.000, met een maximum van 1.449 (1.411 in 2025).

Kwijtschelding

De Invorderingswet 1990, de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 en de Nadere regels kwijtschelding gemeentelijke en waterschapsbelastingen geven het wettelijk kader waarbinnen de gemeente belastingen kan kwijtschelden. Dit is vastgelegd in de Kwijtscheldingsverordening. Hierin is opgenomen dat het percentage de kosten van bestaan op 100% van de bijstandsnorm is gesteld. Dit is het wettelijk maximum. Kwijtschelding is in gemeente Hoeksche Waard mogelijk voor:

  • OZB;
  • RZB;
  • Rioolheffing;
  • Hondenbelasting, alleen voor de eerste hond;
  • Afvalstoffenheffing tot een maximaal bedrag van €325;
  • Leges voor een Nederlandse identiteitskaart;
  • Leges voor het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart;
  • Leges voor de aanvraag van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken.