Programma 1 Veiligheid

Tot het programma Veiligheid behoren de taakvelden crisisbeheersing, brandweer, openbare orde (inclusief handhaving) en veiligheid.

Wat gebeurt er om ons heen?

Hoeksche Waard is een veilige gemeente

Inwoners, ondernemers en bezoekers voelen zich hier veilig. Dit komt door verschillende maatregelen, zoals controles en handhaving. Zo zorgen we voor een eerlijke en veilige omgeving, ook voor ondernemers. 

We pakken overlast aan

Door veranderingen in de samenleving is er vaker sprake van (woon- en jeugd-) overlast. Daarom zetten we buurtbemiddeling in en pakken we drukke plekken met veel overlast (“hotspots”) aan. 

Meer mensen vertonen onbegrepen gedrag

Het aantal meldingen hierover stijgt. Door sneller hulp te bieden aan kwetsbare mensen voorkomen we dat situaties uit de hand lopen. We werken hierin nauw samen met hulpverleners. Goede, toegankelijke hulp maakt mensen weerbaarder en de omgeving veiliger.  

Crisisaanpak verandert

We krijgen steeds vaker te maken met langdurige en ingewikkelde crisissituaties. Daarom richten we ons op goede voorbereiding, samenwerking en het delen van informatie. Zo maken we onze samenleving sterker en beter bestand tegen crises. 

Vuurwerkverbod vanaf 2026

Vanaf de jaarwisseling 2026 mag er geen vuurwerk meer worden afgestoken door particulieren. Om deze verandering goed te laten verlopen, is duidelijk beleid, goede communicatie en strenge handhaving belangrijk. 

Wat willen we bereiken? Wat gaan we ervoor doen?

Wat willen we bereiken
Maatschappelijk effect / doel

Wat gaan we ervoor doen
Subdoel / Speerpunt

Planning

1.1 Alle inwoners, ondernemers en bezoekers van de Hoeksche Waard voelen zich veilig.

1.1.1 We voeren 10 integrale controles/werkbezoeken uit waarmee we zorgen voor een eerlijk ondernemersklimaat en het verbeteren van de informatiepositie en bewustwording.

jaarlijks

1.1.2 We werken gebiedsgericht, waarmee we veiligheid verankeren in wijken en buitengebieden door o.a. het geven van voorlichting over veiligheidsvraagstukken en High Impact Crimes.

doorlopend

1.1.3 We beperken zo veel als mogelijk woonoverlast door casuïstiek tijdig en integraal te bespreken. De tafel ‘Woonoverlast’ biedt een platform om actualiteiten en casuïstiek periodiek met de juiste partners te bespreken. Inzet van buurtbemiddeling speelt daarbij een belangrijke preventieve rol. Om adequaat te handelen bij langdurige ernstige woonoverlast gebruiken we de mogelijkheden van de wet Woonoverlast.

doorlopend

1.1.4 We dragen bij aan het creëren van 2 JOP’s waar bewoners samen kunnen komen.

jaarlijks

1.1.5 We zetten in op betrokkenheid van inwoners door aandacht te hebben voor hun inzet en dragen bij aan nabijheid en dorpsgericht werken.

doorlopend

1.1.6 We werken samen met de politie aan preventieve en repressieve acties ten aanzien van de verkeersveiligheid.

doorlopend

1.2 We verstrekken vergunningen voor horeca en evenementen.

1.2.1 Naast schoon, heel en veilig dragen we ook bij aan vormen van vermaak. Evenementen in diverse stijlen en horeca maken hier deel van uit. We onderwerpen vergunningaanvragen onder andere aan veiligheidscriteria en bibob-toetsen. Daarnaast voeren we controles op basis van de Alcoholwet uit en schouwen we evenementen. Waar nodig volgen (bestuurlijke) waarschuwingen of maatregelen.

doorlopend

1.3 We werken naast veilig ook aan “schoon” en “heel”.

1.3.1 Het veiligheidsgevoel wordt ook versterkt door een schone omgeving waar herstel van kapot straatmeubilair snel plaats vindt. Onze handhavers (boa's) hebben een signaleringsfunctie, reageren op meldingen van overlast in de brede zin van het woord en zijn oren en ogen in de wijken en dorpen. We treden dienstverlenend op en handhaven waar nodig met boetes of bestuurlijke maatregelen.

doorlopend

1.3.2 We realiseren de invulling naar 14 formatieplaatsen. In 2025 groeiden we naar 12 handhavers. We breiden het team onder meer uit met een markt/havenmeester en één extra boa algemeen domein 1.

2026

Wat mag het kosten?

Onderstaande tabel geeft weer: de baten en lasten per taakveld, het totaalsaldo van baten en lasten, de wijzigingen in de reserves en het geraamde resultaat (na verrekening met reserves). De baten geven wij weer als +/+ en de lasten als -/-.

(Bedragen x €1.000)

Taakveld

Werkelijk 2024

Actuele begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Begroting 2029

1.1 Crisisbeheersing en brandweer

291

0

0

0

0

0

1.2 Openbare orde en veiligheid

89

60

125

125

125

125

Totaal baten

380

60

125

125

125

125

1.1 Crisisbeheersing en brandweer

-9.004

-9.003

-9.395

-9.395

-9.395

-9.395

1.2 Openbare orde en veiligheid

-2.264

-3.991

-3.908

-3.907

-3.907

-3.907

Totaal lasten

-11.268

-12.994

-13.303

-13.302

-13.302

-13.302

Totaalsaldo van baten en lasten

-10.888

-12.934

-13.178

-13.177

-13.177

-13.177

1.2 Openbare orde en veiligheid

0

100

0

0

0

0

Totaal onttrekkingen reserves

0

100

0

0

0

0

1.2 Openbare orde en veiligheid

0

9

0

0

0

0

Totaal stortingen reserves

0

9

0

0

0

0

Geraamd resultaat programma 1 Veiligheid

-10.888

-12.825

-13.178

-13.177

-13.177

-13.177

Verbonden partijen die bijdragen aan het realiseren van onze doelstellingen

GR Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

Dit openbaar lichaam integreert de brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening (bij ongevallen en rampen) bestuurlijk en operationeel op regionaal niveau binnen het samenwerkingsgebied. Dat gebeurt met behoud van lokale verankering. De doelstelling is een efficiënte en slagvaardige hulpverlening, onder andere op basis van een gecoördineerde voorbereiding. Ook is het een platform voor samenwerking met diensten die aan hulpverlening zijn gelieerd, partners en andere openbare lichamen.

Beleidsindicatoren

In onderstaande tabel zijn de, volgens het BBV, verplichte beleidsindicatoren opgenomen die betrekking hebben op dit programma.

Indicatoren BBV (peildatum "Waarstaatjegemeente" (31-08-2025)

Jaar

Hoeksche Waard

Nederland

Gemeente weinig stedelijk

Winkeldiefstal per 1.000 inwoners

2024

0,3

2,2

1

Diefstal uit woning per 1.000 inwoners

2024

0,9

1,2

1,1

Geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners

2024

2,3

4,3

2,8

Vernieling en beschadiging per 1.000 inwoners

2024

3,7

5,7

3,9

Jongeren met een delict voor de rechter in %

2023

1

1

1

Verwijzingen Halt per 1.000 inwoners van 12 tot 18 jaar

2024

9

9

8