Programma 0 Bestuur en ondersteuning

Tot het programma Bestuur en ondersteuning behoren de taakvelden bestuur, burgerzaken (inclusief dienstverlening) en beheer overige gebouwen en gronden.

Wat gebeurt er om ons heen?

Groei en ontwikkeling zijn nog steeds enkele drijfveren van onze maatschappij. Echter, in vergelijking met andere jaren gaan er steeds meer geluiden op dat deze groei anders gedefinieerd moet worden. Geen economische en fysieke groei, maar kwalitatieve, duurzame groei met respect voor onze aarde. De term rentmeesterschap en de aarde beter door willen geven aan volgende generaties krijgt steeds meer aandacht. Ingegeven door onder andere de coronapandemie, de oorlog in Oekraïne en de economische effecten daarvan ontstaat steeds meer inzicht dat we minder afhankelijk van anderen moeten zijn. Produceren, opwekken en consumeren in regionale ecosystemen heeft echter grote gevolgen op de inrichting van onze ruimte, onze export en onze werkwijze. Onder invloed van sociale media en internet is de wereld kleiner dan ooit. Het aantal webshops en vervoersbewegingen is groter dan ooit, de 24-uurseconomie nog meer een feit dan voorheen. Voor velen een mooie ontwikkeling, maar ook met negatieve kanten. De mentale druk op jongeren, het altijd ‘aan staan’ en de negatieve effecten op milieu, klimaat en lokale ondernemers zijn groot.

In de overgang naar een meer regionale economie, eerlijke concurrentie, duurzame groei en vooral inzet op welzijn en welbevinden kan de lokale overheid een positie innemen. Het vraagt een omslag in denken en leven, een verandering zoals we die nog niet hebben gezien. Maar bovenal een transitie waarbij we niet goed weten wat het einddoel of eindproduct is. Het moet anders, we weten de richting maar hoe en wat gaan we proefondervindelijk uitwerken. Het vraagt om een wendbare overheid, midden in het speelveld, de omgeving en een omgeving die duidelijke spelregels hanteert. Ook in het sociale domein is die noodzakelijke transitie aanwezig. Demografische ontwikkelingen zorgen voor een stijging van zorgvraag en zorgkosten, maar ook voor onze huisvestingswensen en -opgaves.

Dit alles in een sociaal, cultureel en politiek versplinterd landschap, waarin onder andere het individualisme, de (sociale) media en het bestuurlijk klimaat hebben geleid tot een bubbelsamenleving, met grote uitdagingen op het samenleven. Een maatschappij waarin de polen versterken, het midden vaker zwijgt en populisme onder politici, wetenschappers groeit.

Ook de gemeente moet in deze transitie participeren. De rol van de overheid moet anders. De traditionele verzorgingsstaat ligt weliswaar achter ons, maar wat definieert nu dan de rol van de lokale overheid? Hoe verhoudt de gemeente zich tot haar inwoners? Welke rol kan, wil of moet zij spelen? Een positioneringsvraagstuk ook in bestuurlijk institutioneel opzicht dat ook zeker een plek moet krijgen in het uitvoeringsprogramma van de reeds vastgestelde toekomstvisie van de gemeente.

Samenwerking met onze omgeving

De nieuwe aanvraag voor de Regio Deal 5e tranche is eind 2023 ingediend door de regio Zuid-Hollandse Delta. Begin 2024 hebben we van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) te horen gekregen dat onze aanvraag is gehonoreerd. Dit betekent opnieuw een financiële impuls voor ons gebied van 10 miljoen. De regionale samenwerking kan op deze manier uitgebouwd worden om zo de brede welvaart in onze regio verder te verstevigen. Op deze manier werken we concreet aan onze netwerken en samenwerkingen met onze inwoners, partners, (buur-)gemeenten, provincie, Rijk, kennisinstellingen en het bedrijfsleven.

Samen werken én samenwerken aan optimale dienstverlening

Onze dienstverlening aan inwoners, bedrijven, verenigingen en maatschappelijke organisaties is belangrijk. We passen onze diensten aan op wat mensen nodig hebben en wat de tijd vraagt. Herkenbaarheid, duidelijkheid en persoonlijke aandacht staan daarbij centraal. Inwoners willen zelf zaken regelen met de gemeente, op een moment dat het hen uitkomt, en inzicht hebben in informatie die voor hen belangrijk is, bijvoorbeeld via een digitale mijn-omgeving.

We kijken niet alleen naar wát we aanbieden, maar ook naar hóe we dat doen en hoe we communiceren. Door technologische ontwikkelingen zoals digitalisering en kunstmatige intelligentie vernieuwen we onze dienstverlening voortdurend. Ook werken we steeds vaker samen met andere organisaties om ingewikkelde vragen op te lossen. Daarbij zoeken we een goede balans tussen digitale oplossingen en persoonlijk contact, afgestemd op de wensen van inwoners en ondernemers

Verkiezingen

De verkiezing van de gemeenteraad vindt plaats op 18 maart 2026. De nieuwe gemeenteraad bepaalt de koers van het lokale beleid voor de komende vier jaar.

Gemeenteraad en zijn ondersteuning

De gemeenteraad is het hoogste bestuurlijke orgaan van de gemeente en vertegenwoordigt alle inwoners. De gemeenteraad vormt samen met het college van burgemeester en wethouders het gemeentebestuur. De gemeenteraad bepaalt de koers, heeft het budgetrecht en controleert het beleid van het college. De gemeenteraad telt 37 leden, daarbij geholpen door ongeveer 30 burgerleden. Ze worden om de vier jaar gekozen door de inwoners.

Het organisatieonderdeel griffie ondersteunt de gemeenteraad en zijn commissies, communiceert over het werk van de raad en vervult een dienstverlenende rol in het contact met inwoners.

Aan de hand van het plan Raadsondersteuning wordt continu geïnvesteerd in de kwalitatieve en kwantitatieve verbetering van de ondersteuning van de raad en zijn commissies volgens de opdracht van de minister van BZK. Dit geldt voor het organisatieonderdeel griffie en ook voor de verschillende bedrijfsvoeringsteams in de ambtelijke organisatie die zich inspannen voor de ondersteuning en optimalisering van het democratisch functioneren van de raad. Om op tijd en naar behoren de raad te kunnen ondersteunen is het noodzakelijk om de veranderstappen en groei door te zetten zoals dat landelijk gebeurt.

Wat willen we bereiken? Wat gaan we ervoor doen?

Wat willen we bereiken
Maatschappelijk effect / doel

Wat gaan we ervoor doen
Subdoel / Speerpunt

Planning

0.1 Het realiseren van ambities door bestuurlijke en ambtelijke samenwerking.

0.1.1 Versterken samenwerking met inwoners en overheidsparticipatie.

Opvolging evaluatieparticipatievisie 2025

0.1.2 Versterken van triple-helix samenwerking.

doorlopend

0.1.3 Blijven inzetten op de verbinding en samenwerking met de ons omliggende gemeenten op basis van een eigen agenda.

doorlopend

0.2 Inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties zijn tevreden over de professionele en persoonlijke dienstverlening.

0.2.1 De dienstverlening is voor iedereen toegankelijk.

doorlopend

0.2.2 Correcte basisregistraties.

doorlopend

0.2.3 We streven ernaar dat onze inwoners onze dienstverlening waarderen met een 8.

doorlopend

0.2.4 Zoveel mogelijk een antwoord in het eerste contact.

doorlopend

0.3 Komen tot een integrale toekomstvisie voor de lange termijn (2040). Doel is om een gezamenlijke stip aan de horizon te krijgen waar de gemeente samen met de samenleving komt tot leidende principes die helpen bij het maken van beleidskeuzes in de toekomst.

0.3.1 Opleveren ‘Verhaal van de Hoeksche Waard’.

Visie vastgesteld. Uitvoering programma in 2026.

0.4 De gemeenteraad in positie zodat deze kan sturen op de politieke agenda en de eigen informatiepositie.

0.4.1 Griffie draagt zorg voor adequaat verloop politieke besluitvormingsprocessen, adviseert en komt op voor de positie van de raad. Griffie werkt daarbij nauw samen met de organisatie voor de PIJOFACH-taken.

doorlopend

Wat mag het kosten?

Onderstaande tabel geeft weer: de baten en lasten per taakveld, het totaalsaldo van baten en lasten, de wijzigingen in de reserves en het geraamde resultaat, na verrekening met reserves. De baten geven wij weer als +/+ en de lasten als -/-.

Taakveld

Werkelijk 2024

Actuele begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Begroting 2029

0.1 Bestuur

326

0

0

0

0

0

0.2 Burgerzaken

2.051

1.944

2.150

2.183

2.088

1.776

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

85

34

35

35

35

35

Totaal baten

2.461

1.978

2.185

2.218

2.123

1.811

0.1 Bestuur

-7.265

-5.938

-5.582

-5.309

-5.309

-5.309

0.2 Burgerzaken

-4.391

-4.014

-4.204

-4.208

-4.182

-3.945

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

-946

-794

-793

-861

-926

-882

Totaal lasten

-12.601

-10.746

-10.580

-10.379

-10.417

-10.136

Totaalsaldo van baten en lasten

-10.140

-8.768

-8.395

-8.160

-8.294

-8.325

0.1 Bestuur

475

614

264

0

0

0

0.2 Burgerzaken

0

45

10

0

0

0

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

60

0

108

158

208

150

Totaal onttrekkingen reserves

535

659

382

158

208

150

0.1 Bestuur

-344

0

-26

-26

-26

-26

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

-383

0

0

0

0

0

Totaal stortingen reserves

-727

0

-26

-26

-26

-26

Geraamd resultaat programma 0 Bestuur en ondersteuning

-10.332

-8.109

-8.038

-8.028

-8.112

-8.200

Verbonden partijen die bijdragen aan het realiseren van onze doelstellingen

Bres Accommodaties B.V.

Voor de toelichting hierop verwijzen wij u naar de paragraaf Verbonden Partijen uit deze programmabegroting.

Beleidsindicatoren

Op dit programma zijn geen verplichte BBV beleidsindicatoren van toepassing.