Programma 3 Economie

Tot het programma Economie behoren de taakvelden economische ontwikkelingen, fysieke bedrijfsinfrastructuur, bedrijvenloket en bedrijfsregelingen en economische promotie.

Wat gebeurt er om ons heen?

De economie in Nederland groeit in 2026 gematigd ondanks de Amerikaanse importheffingen en de extra onzekerheid op internationale (financiële) markten. Bedrijven stellen door de internationale onzekerheid wel hun investeringen uit. De economische groei in Nederland is dan ook voornamelijk het resultaat van consumptie van huishoudens en gestegen overheidsuitgaven. Het effect van de gestegen overheidsuitgaven wordt in enige mate gedempt door tekorten aan personeel en materieel, lange leveringstijden en andere beperkingen. In 2026 bedraagt de koopkrachtstijging 1,0% doordat de lonen stijgen. De inflatie daalt naar verwachting.

Arbeidsmarkt

Waar de arbeidsmarkt landelijk gezien iets minder krap lijkt te gaan worden dan voorgaande jaren is deze in de Hoeksche Waard wel structureel krap, met een hoge arbeidsparticipatie en lage werkloosheid. De aanhoudende personeelstekorten vormen een belemmering voor de arbeidsproductiviteit. Het verbeteren van de arbeidsproductiviteit is dan ook een belangrijke bron voor het groeivermogen. De opkomst van AI en robotisering gaat naar verwachting een grote impact hebben op de arbeidsmarkt in de komende jaren.

Ondernemersfonds

In een stuurgroep waarin alle ondernemersorganisaties vertegenwoordigd zijn, onderzoeken we met elkaar of en zo ja op welke een ondernemersfonds interessant en haalbaar kan zijn voor de ondernemers in onze gemeente. Een ondernemersfonds is een structurele financiële positie om de gezamenlijke omgevingsbelangen van ondernemers te financieren en om de organisatiegraad en betrokkenheid te verhogen.

Vrijetijdssector

Voor de vrijetijdssector in Nederland is de verwachting dat het horeca aanbod verder zal gaan dalen door opheffingen en faillissementen. Voor de verblijfsrecreatie hangt de geplande btw-verhoging als een zwaard van Damocles boven de markt. Als dit doorgaat dan verwacht men een afname van het aantal overnachtingen in Nederland met 6,75%.
Zowel in de Hoeksche Waard als de rest van Nederland zijn er zorgen met betrekking tot de veerpontjes, die een belangrijke schakel vormen in de recreatieve wandel- en fietsnetwerken. De veerpontjes hebben te maken met aanzienlijke uitdagingen, zoals financiële problemen en personeelstekorten.

Agrarische sector

Op het gebied van landbouw werken we op diverse vlakken samen met ondernemers en stakeholders aan een toekomstbestendige, biodiverse landbouw. Denk daarbij aan verbreding, verduurzaming en circulaire landbouw. Samen met diverse regionale partners en de provincie Zuid-Holland werken we aan een gebiedsplan. Hierin nemen we ook de ambities mee uit de eerdere samenwerking ter voorbereiding van het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG).
Een perspectief of visie van de Hoeksche Waard als agrarische gemeente meegenomen is binnen de Toekomstvisie. We werken daaropvolgend aan een uitvoeringsprogramma voor de landbouw dat gebaseerd is op zowel de Toekomstvisie als het gebiedsplan. Zowel het gebiedsplan als het uitvoeringsprogramma voor de landbouw worden naar verwachting eind 2025 vastgesteld.

Bedrijventerreinen

Het aanbod van bedrijventerreinen in de Hoeksche Waard is op dit moment vrijwel volledig uitgegeven en de vraag is onverminderd hoog. Deze ontwikkelingen en de mogelijke gevolgen voor de vitaliteit van de regionale economie nemen we mee in verschillende beleidsdocumenten.

Wat willen we bereiken? Wat gaan we ervoor doen?

Wat willen we bereiken
Maatschappelijk effect / doel

Wat gaan we ervoor doen
Subdoel / Speerpunt

Planning

3.1 Betere ruimtelijke mogelijkheden voor bedrijven en instellingen.

3.1.1 Ruimte bieden voor circulaire, digitale en inclusieve activiteiten.

Doorlopend

3.1.2 Regionale en lokale beleidsontwikkeling, beleidsuitvoering en advisering (bedrijventerreinenstrategie incl. uitvoeringsprogramma).

2026 e.v.

3.2 Meer kennisintensieve bedrijvigheid.

3.2.1 Stimuleren kennisintensieve bedrijvigheid en netwerken via o.a. accountmanagement, de Regio Deal en Economic Board.

Doorlopend

3.3 Meer zakelijk en recreatief bezoek aan de Hoeksche Waard.

3.3.1 (Evaluatie) Gebiedsmarketing en stimuleren toeristische aantrekkelijkheid.

2026 e.v.

3.4 Profilering en positionering Hoeksche Waard.

3.4.1 Als onderdeel van het verhaal Hoeksche Waard het uitwerken van een perspectief/visie op de Hoeksche Waard als agrarische gemeente.

Onderdeel van Toekomstvisie, vaststellen eind 2025

3.5 Sterker ondernemersklimaat.

3.5.1 Stimuleren publiek/private samenwerking en alliantievorming.

Doorlopend

3.5.2 Verbeteren aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt en stimuleren ondernemerschap door actualisatie arbeidsmarktagenda en uitvoeringsprogramma.

Doorlopend, via participatie in SOB-HW

3.5.3 Faciliteren van bedrijvigheid, starters en ondernemerschap in de Hoeksche Waard (SOB-H HW/Startsmart).

Doorlopend, o.a. door uitvoering startersbeleid

3.6 Versterken welzijn en welvaart via recreatie en toerisme.

3.6.1 Goede en frequente vervoersverbindingen over water en tussen stad en land.

Doorlopend

3.6.2 Aanbod ontwikkelen met en voor jongeren en jeugd.

Doorlopend

3.6.3 Aantrekkelijke en duurzame verblijfsaccommodaties.

Doorlopend

3.6.4 Beweegvriendelijke buitenruimte.

Doorlopend

3.6.5 Uitbreiden aanbod voor waterrecreatie, dagrecreatie en evenementen.

Doorlopend

3.6.6 Samenwerking en alliantievorming.

Doorlopend

3.6.7 Aanbodversterking en ontwikkelingen met themalijnen.

Doorlopend

Wat mag het kosten?

In onderstaande tabel zijn, per taakveld, de baten, de lasten, de onttrekkingen aan reserves evenals de stortingen in reserves weergegeven die betrekking hebben op dit programma.

Taakveld

Werkelijk 2024

Actuele begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Begroting 2029

3.1 Economische ontwikkeling

8

0

0

0

0

0

3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur

5.673

52

53

53

53

53

3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

194

95

97

97

97

97

3.4 Economische promotie

181

193

245

245

245

245

Totaal baten

6.056

339

395

395

395

395

3.1 Economische ontwikkeling

-1.312

-1.252

-1.148

-854

-827

-827

3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur

-5.748

-302

-309

-310

-311

-311

3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

-966

-1.250

-1.248

-1.175

-1.178

-1.181

3.4 Economische promotie

-195

-631

-663

-691

-715

-715

Totaal lasten

-8.221

-3.435

-3.367

-3.031

-3.031

-3.035

Totaalsaldo van baten en lasten

-2.165

-3.096

-2.972

-2.636

-2.636

-2.640

3.1 Economische ontwikkeling

356

242

125

0

0

0

3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur

9

9

9

9

9

9

3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

23

86

56

0

0

0

3.4 Economische promotie

5

166

22

39

39

39

Totaal onttrekkingen reserves

393

503

212

48

48

48

3.1 Economische ontwikkeling

-329

0

0

0

0

0

3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur

-97

0

0

0

0

0

3.4 Economische promotie

0

-151

0

0

0

0

Totaal stortingen reserves

-426

-151

0

0

0

0

Geraamd resultaat programma 3 Economie

-2.198

-2.744

-2.760

-2.588

-2.589

-2.592

Verbonden partijen die bijdragen aan het realiseren van onze doelstellingen

Er zijn geen verbonden partijen die bijdragen aan de realisatie van onze doelstellingen op dit programma.

Beleidsindicatoren

In onderstaande tabel zijn de, volgens het BBV, verplichte beleidsindicatoren opgenomen die betrekking hebben op dit programma.

Indicatoren BBV (peildatum "Waarstaatjegemeente" (31-08-2025)

Jaar

Hoeksche Waard

Nederland

Gemeente weinig stedelijk

% Netto arbeidsparticipatie tov potentiele beroepsbevolking

2024

75,6

73,2

73,7

% Functiemenging (verhouding tussen banen en woningen)

2023

48,7

54,2

50,7

Banen (per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 tot en met 64 jaar)

2023

673,6

836,6

732,5

Bedrijfsvestigingen (per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 tot en met 64 jaar)

2023

180,5

181,8

179,6