Verbonden Partijen

Algemeen

Een verbonden partij is volgens het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) provincies en gemeenten een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente een bestuurlijk én een financieel belang heeft.

Een bestuurlijk belang is zeggenschap door vertegenwoordiging in het bestuur of door stemrecht.

Een financieel belang is:

  • een bedrag dat aan de verbonden partij ter beschikking is gesteld en niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat of
  • het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat als de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt.

Actualisatie beleid verbonden partijen

Hoewel niet formeel door de gemeenteraad bekrachtigd, werden bij de start van gemeente Hoeksche Waard de door de Hoeksche Waardse gemeenten eerder vastgestelde regionale nota's Verbonden partijen wel als richtlijnen beschouwd voor het beleid ten aanzien van de verbonden partijen.

Op grond van artikel 25 van de Financiële verordening gemeente Hoeksche Waard 2025 biedt het college de gemeenteraad echter eens per raadsperiode een Nota verbonden partijen aan en stelt de raad de nota vast.

De Rekenkamer Hoeksche Waard heeft op verzoek van de raad in 2022 het casusonderzoek verbonden partijen gestart. Het eindrapport 'Grip op verbonden partijen! Balans bij drie verbonden partijen?' is op 7 maart 2023 door de raad vastgesteld. Een van de aanbevelingen is het opstellen van een actuele Nota verbonden partijen.

Bovenstaande ontwikkelingen leidden ertoe dat de raad op 7 november 2023 de Startnotitie verbonden partijen vaststelde, op grond waarvan een nieuwe Nota verbonden partijen wordt voorbereid en ter vaststelling aan de raad zal worden aangeboden. De Nota verbonden partijen wordt in nauwe samenwerking tussen griffie en ambtelijke organisatie opgesteld. Als gevolg van andere prioriteiten heeft dit proces helaas enige vertraging opgelopen. De nota zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2026 ter besluitvorming aan de raad worden aangeboden.

Beleidskader/verordeningen

De volgende notities en verordeningen vormen mede de basis voor het te actualiseren beleid voor verbonden partijen:

  • Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV)
  • Notitie Verbonden partijen van de Commissie BBV (2025)
  • Wet gemeenschappelijke regelingen (gewijzigd per 1 juli 2022)
  • Financiële verordening gemeente Hoeksche Waard 2025
  • Raadsbesluiten van de vijf voormalige gemeenten (formeel niet door de gemeenteraad Hoeksche Waard bekrachtigd):
    • vaststelling en uitwerking Nota ‘Verbonden partijen gemeenten Hoeksche Waard’
    • vaststelling notitie ‘Naar een goede wisselwerking tussen gemeenteraden en verbonden partijen in de Hoeksche Waard’
  • vaststelling Rekenkamerrapport risicomanagement
  • Doorwerking adviezen Denktank Grip op Gemeenschappelijke Regelingen Zuid-Holland Zuid.
  • Eindrapport Rekenkamer Hoeksche Waard 'Grip op verbonden partijen! Balans bij drie verbonden partijen?' en het raadsbesluit hierover van 7 maart 2023.
  • Raadsbesluit 7 november 2023 vaststelling Startnotitie verbonden partijen

Risicoprofiel

Op grond van het BBV moet in de paragraaf ‘verbonden partijen’ per verbonden partij een risicoprofiel worden opgenomen. Voor deze risicoanalyse worden de financiële en bestuurlijke risico’s in beeld gebracht. In de betreffende programma’s staan we overigens ook uitgebreider stil bij de gemeenschappelijke regelingen met een hoog risicoprofiel.

Financiële risico’s verbonden partijen

Onderstaand overzicht geeft weer hoe de financiële analyse wordt uitgevoerd. Dat gebeurt aan de hand van 7 vragen. De vragen richten zich met name op de begrippen control en governance en daarmee op sturing, beheersing, verantwoording en toezicht. Bij een overwegend lage score is de eindconclusie van de financiële analyse dat ook daar laag wordt gescoord. De vragen zijn nadrukkelijk bedoeld als hulpmiddel voor de analyse. Omdat niet alle vragen geheel kwantificeerbaar zijn, is discussie over de scores mogelijk.

Vragen 

Laag 

Gemiddeld 

Hoog 

1. Omvang jaarlijkse financiële bijdrage 

<  450.000 

450.000-  1.000.000 

> 1.000.000 

2. Is het weerstandsvermogen in de verbonden partij toereikend? 

Volledig 

Deels 

Niet 

3. Benodigd gemeentelijk weerstandsvermogen op basis van risico’s bij de verbonden partijen 

< 45.000 

45.000-  100.000 

>100.000 

4. In hoeverre is de gemeente financieel aansprakelijk? 

Niet 

Gedeeltelijk 

Volledig 

5. Is de organisatie in staat om financieel bij te sturen? 

Volledig 

Deels 

Niet 

6. Is de bedrijfsvoering van de organisatie op orde? 

Ja 

Gedeeltelijk 

Nee 

7. Is de kwaliteit van het risicomanagement van de organisatie op orde? 

Ja 

Gedeeltelijk 

Nee 

Bestuurlijke (inhoudelijke) risico’s verbonden partijen

Hieronder vermelden we op welke manier de bestuurlijke analyse wordt uitgevoerd. Dat gebeurt aan de hand van 7 vragen. Naast aandacht voor control en governance in de financiële analyse (de zogenoemde ‘hard controls’), komen ook de zogenoemde ‘soft controls’ aan bod. Denk hierbij aan begrippen als welwillendheid, leiderschap, integriteit en vertrouwen. Bij een overwegend lage score, is de eindconclusie van de bestuurlijke analyse dat ook laag wordt gescoord. De vragen zijn ook hier nadrukkelijk bedoeld als hulpmiddel voor de analyse. Omdat niet alle vragen geheel kwantificeerbaar zijn, is discussie over de scores mogelijk.

Vragen 

Laag 

Gemiddeld 

Hoog 

1. In hoeverre komt het gemeentelijk belang overeen met het belang van de organisatie? 

Volledig 

Gedeeltelijk 

Minimaal 

2. Is er invloed op de samenstelling van het bestuur? 

Ja 

Nee 

3. Is de gemeente vertegenwoordigd in het bestuur (en in welke stemverhouding)? 

DB 

AB/ overig 

Nee 

4. Zijn er duidelijke afspraken over doelen en te leveren prestaties en worden deze afspraken nagekomen?  

Ja 

Gedeeltelijk 

Nee 

5. In welke mate is er vertrouwen in bestuur en/of directie van de verbonden partij? 

Maximaal 

Gemiddeld 

Minimaal 

6. Zijn er duidelijke afspraken over informatievoorziening? 

Ja 

Gedeeltelijk 

Nee 

7. In hoeverre zijn de te leveren prestaties van invloed op de realisatie van gemeentelijke beleidsdoelstellingen? 

Minimaal 

Gemiddeld 

Maximaal 

Ontwikkelingen verbonden partijen

Nieuwe verbonden partijen

Er zijn geen voornemens om verbindingen met nieuwe partijen aan te gaan.

Beëindigen van verbonden partijen partijen
Ontwikkelingsbedrijf Bedrijvenpark Hoeksche Waard B.V./C.V.
Het college heeft op 10 september 2024 goedgekeurd dat de gemeente als (enig) aandeelhouder in Ontwikkelingsbedrijf Bedrijvenpark Hoeksche Waard B.V. in de desbetreffende algemene vergadering van aandeelhouders of daarbuiten besluit tot ontbinding van Ontwikkelingsbedrijf Bedrijvenpark Hoeksche Waard B.V., alsook besluit tot het verlenen van goedkeuring voor het voorgenomen besluit tot ontbinding van Bedrijvenpark Hoeksche Waard C.V., zodanig dat deze beide uiterlijk 31 december 2024 zijn uitgeschreven uit het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.
Per 21 oktober 2024 is de inschrijving in het Handelsregister van Ontwikkelingsbedrijf Hoeksche Waard B.V. In liquidatie. Uitschrijving heeft nog niet plaatsgevonden.

GR Schadevergoedingsschap HSL-Zuid, A16 en A4
De gemeenschappelijke regeling Schadevergoedingsschap HSL-Zuid, A16 en A4 vervalt van rechtswege op 1 januari 2026.

Wijzigingen van bestaande verbonden partijen
GR Dienst Gezongdheid en Jeugd Zuid-Holland Zuid

De raad wordt voorgesteld op 23 september 2025 te besluiten het college toestemming te geven in te stemmen met de achtste wijziging van de gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid en Jeugd Zuid-Holland Zuid.

Aandachtspunten bij bestaande verbonden partijen

Ter uitvoering van de motie beleidskeuzes is een aantal verdiepingsopdrachten vastgesteld. Een daarvan betreft de gemeenschappelijke regelingen. Het aandeel van de gemeenschappelijke regelingen op de gemeentebegroting is substantieel. Met het oog op de gemeentelijke ravijnjaren is het van belang dat ook de gemeenschappelijke regelingen zich gaan voorbereiden op scenario's, mogelijke ombuigingen etc. om op die manier ook een bijdrage te leveren aan de steeds krapper wordende financiële ruimte bij gemeenten.

Aandeel verbonden partijen

In het volgende overzicht is het totale aandeel van bijdragen aan verbonden partijen afgezet tegen de totale gemeentelijke lasten weergegeven

Programma

Aandeel verbonden partijen

Begroting lasten

%

0 Bestuur en ondersteuning

7

10.580

0

1 Veiligheid

9.090

13.303

68

2 Verkeer, vervoer en openbare ruimte

12.171

56.560

22

3 Economie

0

3.367

0

4 Onderwijs

508

8.332

6

5 Sport, cultuur en recreatie

4.229

17.360

24

6 Sociaal domein

27.294

116.127

24

7 Volksgezondheid en milieu

6.804

10.386

66

8 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening

0

8.984

0

9 Algemene dekkingsmiddelen, overhead, Vpb en onvoorzien

1.855

39.769

5

Totaal

61.958

284.768

22

Uit bovenstaande tabel blijkt dat ruim 20% van onze begroting betrekking heeft op bijdragen aan verbonden partijen. Grafisch ziet het er als volgt uit:

In het volgende overzicht zijn de bijdragen per verbonden partij afgezet tegen de totale bijdragen aan verbonden partijen. In dit overzicht zijn de verbonden partijen waar de gemeente bijdragen (dividend) van ontvangt buiten beschouwing gelaten.

Overzicht verbonden partijen

Onze gemeente neemt deel in onderstaande verbonden partijen.

A Gemeenschappelijke regelingen

GR Samenwerking Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW)

Programma

2. Verkeer, vervoer en openbare ruimte / Algemene dekkingsmiddelen, overhead, vpb en onvoorzien

Taakveld

0.61 OZB-woningen
0.62 OZB-niet-woningen
0.63 Parkeerbelasting
0.64 Belastingen overig
7.2 Riolering
7.3 Afval

Deelnemers

De gemeenten Alblasserdam, Albrandswaard, Altena, Barendrecht, Drimmelen, Geertruidenberg, Goeree-Overflakkee, Hardinxveld-Giessendam, Hoeksche Waard, Krimpenerwaard, Lansingerland, Nieuwkoop, Ridderkerk, Voorne aan Zee en Waterschap Hollandse Delta.

Vestigingsplaats

Klaaswaal

Website

www.svhw.nl

Wijze waarop de verbonden partij bijdraagt aan doelstellingen van de gemeente

Een zo doelmatig mogelijke uitvoering van werkzaamheden voor de heffing en invordering van belastingen, heffingen en rechten, de Wet waardering onroerende zaken, de administratie van vastgoedgegevens, het verstrekken van vastgoedgegevens aan de deelnemers en derden en de Wet basisregistraties adressen en gebouwen.

Bestuurlijk

Het algemeen bestuur bestaat uit twee leden uit het college van dijkgraaf en heemraden van het Waterschap Hollandse Delta en een collegelid van iedere deelnemende gemeente. Onze gemeente is vertegenwoordigd door wethouder Van der Wulp, zijn vervanger is wethouder Verbiest. De vertegenwoordigers van het Waterschap hebben ieder een meervoudig stemrecht van 6. De overige leden van het algemeen bestuur hebben 1 stem.
Het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter en vier leden, uit en door het algemeen bestuur aan te wijzen. Onze gemeente is hierin vertegenwoordigd door wethouder Van der Wulp. Er is ook een ambtelijke commissie met als taak het algemeen bestuur gevraagd en ongevraagd te adviseren over alle aangelegenheden over SVHW. Iedere deelnemer heeft een vertegenwoordiger in de commissie.

Financieel belang

Uittreding: Hiervoor stelt een onafhankelijke registeraccountant een liquidatieplan op. Het plan wordt door het algemeen bestuur vastgesteld. De daarin beschreven financiële verplichtingen zijn bindend.

Opheffing: Een besluit hiertoe kan worden genomen door ten minste twee derde van het aantal deelnemers. Een onafhankelijke registeraccountant stelt het liquidatieplan op dat door het algemeen bestuur wordt vastgesteld.

Kengetallen

Financiële kengetallen

Bedrag (x €1.000)

Opgenomen lasten (= bijdrage aan GR) in gemeentebegroting 2026

1.349

Begroot resultaat van de verbonden partij in 2026

0

Eigen vermogen per 1-1-2026

1.020

Eigen vermogen per 31-12-2026

1.020

Vreemd vermogen per 1-1-2026

11.605

Vreemd vermogen per 31-12-2026

11.497

Solvabiliteit per 1-1-2026 (= eigen vermogen/totaal vermogen)

8%

Solvabiliteit per 31-12-2026 (= eigen vermogen/totaal vermogen)

8%

GR Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

Programma

1. Veiligheid

Taakveld

1.1 Crisisbeheersing en Brandweer

Deelnemers

De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido- Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht

Vestigingsplaats

Dordrecht

Website

www.vrzhz.nl

Wijze waarop de verbonden partij bijdraagt aan doelstellingen van de gemeente

Het openbaar lichaam integreert de brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening (bij ongevallen en rampen), met behoud van lokale verankering, bestuurlijk en operationeel op regionaal niveau binnen het samenwerkingsgebied. Dit moet een doelmatige en slagvaardige hulpverlening verzekeren, mede op basis van een gecoördineerde voorbereiding. Ook is het openbaar lichaam een platform voor samenwerking met diensten die aan hulpverlening zijn gelieerd, met partners, organisaties en andere openbare lichamen.

Bestuurlijk

Het algemeen bestuur bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. Onze gemeente is hierin vertegenwoordigd door burgemeester Witte, wethouder Boogaard is haar vervanger.

Het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter en 3 tot 4 overige leden, door en uit het algemeen bestuur aan te wijzen. Onze gemeente is hierin vertegenwoordigd door burgemeester Witte.

Financieel belang

De deelnemende gemeenten waarborgen de betaling van rente en aflossing van de geldleningen die de Veiligheidsregio aangaat voor de uitvoering van zijn taak, in de verhouding tot het inwoneraantal op 1 januari van het dienstjaar waarin de geldlening wordt aangegaan.

Uittreding: Dit is slechts mogelijk na wijziging van de verdeling van gemeenten in regio’s, als bedoeld in art. 8 Veiligheidsregio’s. Het algemeen bestuur regelt onder goedkeuring van Gedeputeerde Staten de gevolgen van uittreding.

Opheffing: De regeling kan slechts worden opgeheven voor zover dit op grond van artikel 8 en 9 van de Wet Veiligheidsregio’s mogelijk is. Het algemeen bestuur stelt - na het horen van de raden van de deelnemende gemeenten - het liquidatieplan vast en regelt onder goedkeuring van Gedeputeerde Staten de vereffening van het vermogen.

Kengetallen

Financiële kengetallen

Bedrag (x €1.000)

Opgenomen lasten (= bijdrage aan GR) in gemeentebegroting 2026

9.090

Begroot resultaat van de verbonden partij in 2026

0

Eigen vermogen per 1-1-2026

6.216

Eigen vermogen per 31-12-2026

6.165

Vreemd vermogen per 1-1-2026

102.120

Vreemd vermogen per 31-12-2026

111.650

Solvabiliteit per 1-1-2026 (= eigen vermogen/totaal vermogen)

5,7%

Solvabiliteit per 31-12-2026 (= eigen vermogen/totaal vermogen)

5,2%

GR Dienst Gezondheid & Jeugd Zuid-Holland Zuid

Programma

4. Onderwijs 6. Sociaal Domein en 7. Volksgezondheid en Milieu

Taakveld

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken, 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+, 6.72 Maatwerkdienstverlening 18-, 6.81 Geëscaleerde zorg18+, 6.82 Geëscaleerde zorg 18-, 7.1 Volksgezondheid

Deelnemers

De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido- Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht

Vestigingsplaats

Dordrecht

Website

www.dienstgezondheidjeugd.nl

Wijze waarop de verbonden partij bijdraagt aan doelstellingen van de gemeente

Het samenwerkingsverband behartigt mede de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers vanuit het beginsel van verlengd lokaal bestuur om het gebied evenwichtig en voorspoedig te ontwikkelen. De belangen worden behartigd door het bepalen van de hoofdlijnen van gewenste ontwikkelingen door sturing, ordening, integratie en, in voorkomende gevallen, uitvoering in de taakvelden publieke gezondheid, onderwijs, jeugdzorg en maatschappelijke ondersteuning, meer in het bijzonder huiselijk geweld en kindermishandeling, zoals bedoeld in de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.

Bestuurlijk

Het algemeen bestuur bestaat uit 1 lid per deelnemer (door en uit het college van burgemeester en wethouders aan te wijzen). Onze gemeente is hierin vertegenwoordigd door wethouder Peters, zijn vervanger is wethouder Steen.
Het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter en vier leden die door het algemeen bestuur uit zijn midden worden aangewezen. Onze gemeente is hierin vertegenwoordigd door wethouder Peters.

Financieel belang

In de begroting wordt aangegeven welke bijdrage elke deelnemer verschuldigd is aan het samenwerkingsverband. De kosten die het samenwerkingsverband aan de deelnemers toerekent, bestaan uit algemene kosten (toe te rekenen op basis van het aantal inwoners) en overige kosten (toe te rekenen aan de deelnemers die deelnemen aan die taken waarop de kosten betrekking hebben). De deelnemers zorgen ervoor dat het samenwerkingsverband altijd over voldoende geld beschikt om aan zijn verplichtingen tegen derden te kunnen voldoen. De deelnemers garanderen bovendien tegen iedere geldgever de nakoming van de huidige en toekomstige verplichtingen die de publieke rechtspersoon op enig moment tegen die geldgever heeft.

Uittreding: Hiervoor is toestemming nodig van het algemeen bestuur. Het algemeen bestuur regelt ook de (financiële) gevolgen.

Opheffing: Een besluit hiertoe kan worden genomen door tenminste driekwart van het aantal deelnemende gemeenten. Het algemeen bestuur stelt het liquidatieplan op.

Kengetallen

Financiële kengetallen

Bedrag (x €1.000)

Opgenomen lasten (= bijdrage aan GR) in gemeentebegroting 2026

30.908

Begroot resultaat van de verbonden partij in 2026

0

Eigen vermogen per 1-1-2026

2.676

Eigen vermogen per 31-12-2026

2.882

Vreemd vermogen per 1-1-2026

29.715

Vreemd vermogen per 31-12-2026

30.403

Solvabiliteit per 1-1-2026 (= eigen vermogen/totaal vermogen)

8,3 %

Solvabiliteit per 31-12-2026 (= eigen vermogen/totaal vermogen)

8,7 %

GR Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid

Programma

7. Economische zaken en milieu

Taakveld

7.4 Milieubeheer

Deelnemers

De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido- Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht en de provincie Zuid-Holland

Vestigingsplaats

Dordrecht

Website

www.ozhz.nl

Wijze waarop de verbonden partij bijdraagt aan doelstellingen van de gemeente

De Omgevingsdienst ondersteunt de deelnemers bij de uitvoering van hun taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder. Ook ondersteunt de dienst bij taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.

Bestuurlijk

Het algemeen bestuur bestaat uit 1 lid en 1 plaatsvervangend lid per deelnemer (door en uit het college aan te wijzen). Onze gemeente is hierin vertegenwoordigd door wethouder Van der Wulp, zijn vervanger is wethouder Verbiest.

Het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter, plaatsvervangend voorzitter en 3 andere leden. Onze gemeente is hierin vertegenwoordigd door wethouder Van der Wulp.

Financieel belang

In de begroting wordt vastgelegd welke bijdrage elke deelnemer verschuldigd is aan de Omgevingsdienst. In een Bijdrageverordening die het algemeen bestuur vaststelt, worden de verschuldigde vergoedingen voor instandhouding van de Omgevingsdienst en de te leveren diensten vastgelegd.

Uittreding: Uittreding is mogelijk na toestemming van het vertegenwoordigend orgaan. Het algemeen bestuur regelt de financiële en organisatorische gevolgen van de uittreding en stelt de verschuldigde schadeloosstelling vast.

Opheffing: De regeling kan worden opgeheven indien ten minste 8 deelnemers, die tenminste een drie vierde meerderheid vormen van het aantal stemmen in het algemeen bestuur, daartoe besluiten. Het algemeen bestuur stelt een liquidatieplan vast dat voorziet in de verplichting van de deelnemers tot deelneming in de financiële en personele gevolgen van de opheffing.

Kengetallen

Financiële kengetallen

Bedrag (x €1.000)

Opgenomen lasten (= bijdrage aan GR) in gemeentebegroting 2026

2.490

Begroot resultaat van de verbonden partij in 2026

74

Eigen vermogen per 1-1-2026

1.095

Eigen vermogen per 31-12-2026

1.172

Vreemd vermogen per 1-1-2026

13.042

Vreemd vermogen per 31-12-2026

12.808

Solvabiliteit per 1-1-2026 (= eigen vermogen/totaal vermogen)

8%

Solvabiliteit per 31-12-2026 (= eigen vermogen/totaal vermogen)

8%

GR Wegschap Tunnel Dordtse Kil

Programma

2. Verkeer, vervoer en openbare ruimte

Taakveld

2.1 Verkeer en vervoer

Deelnemers

Provincie Zuid-Holland en de gemeenten Dordrecht en Hoeksche Waard

Vestigingsplaats

Dordrecht

Website

www.kiltunnel.nl

Wijze waarop de verbonden partij bijdraagt aan doelstellingen van de gemeente

De dienst beheert en exploiteert de Kiltunnel en de aansluitende wegverbindingen.

Bestuurlijk

Het algemeen bestuur bestaat uit 2 leden van iedere deelnemer waarvan 2 aan te wijzen door de raad uit zijn midden en uit het college van gemeente Hoeksche Waard, de voorzitter inbegrepen. Hiertoe zijn aangewezen de wethouders Verbiest en Van der Wulp. Het dagelijks bestuur bestaat uit 1 lid van iedere deelnemer, uit en door het algemeen bestuur aan te wijzen. Onze gemeente is hierin vertegenwoordigd door wethouder Verbiest.

Financieel belang

Elke deelnemer waarborgt de betaling van rente en aflossing van de door het Wegschap te sluiten leningen en in rekening-courant op te nemen gelden, in overeenstemming met de hierboven vermelde percentages. Als hieruit voor de deelnemers betalingen voortkomen, verrekenen de deelnemers deze onderling met gebruikmaking van dezelfde percentages.

Uittreding: Hiervoor kan het algemeen bestuur voorwaarden opstellen.

Opheffing: Het algemeen bestuur stelt een liquidatieplan op.

Kengetallen

Financiële kengetallen

Bedrag (x €1.000)

Opgenomen lasten (= bijdrage aan GR) in gemeentebegroting 2026

0

Begroot resultaat van de verbonden partij in 2026

3.370

Eigen vermogen per 1-1-2026

24.641

Eigen vermogen per 31-12-2026

27.620

Vreemd vermogen per 1-1-2026

37.414

Vreemd vermogen per 31-12-2026

33.441

Solvabiliteit per 1-1-2026 (= eigen vermogen/totaal vermogen)

39,7 %

Solvabiliteit per 31-12-2026 (= eigen vermogen/totaal vermogen)

45,2 %

B Stichtingen en verenigingen

Karel. (voorheen Stichting Inkoopbureau West-Brabant)

Programma

Algemene dekkingsmiddelen, overhead, vpb en onvoorzien

Taakveld

0.4 Overhead

Deelnemers

De gemeenten Altena, Borssele, Dongen, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Goeree-Overflakkee, Halderberge, Hoeksche Waard, Kapelle, Moerdijk, Noord-Beveland, Reimerswaal, Rucphen, Steenbergen, Tholen, Woensdrecht en Zundert; samenwerking GHO gemeenten, de gemeenschappelijke regelingen ABG- organisatie, GR de Bevelanden, Servicecentrum GGD Hart voor Brabant en GGD Zeeland

Vestigingsplaats

Zevenbergen

Website

www.inkoopbureauwestbrabant.nl

Wijze waarop de verbonden partij bijdraagt aan doelstellingen van de gemeente

De stichting dient indirect diverse openbare belangen door het behalen van voordelen op zowel financieel, kwalitatief en procesmatig gebied voor de deelnemers, onder andere door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau.

Bestuurlijk

Het algemeen bestuur bestaat uit 1 vertegenwoordiger per deelnemende gemeente. Onze gemeente is hierin vertegenwoordigd door wethouder Van der Wulp, zijn vervanger is wethouder Verbiest. Het dagelijks bestuur bestaat uit 5 leden. Onze gemeente is hierin vertegenwoordigd door wethouder van der Wulp.

Financieel belang

De gemeente heeft bij het toetreden tot de stichting een borgsom gestort. De jaarlijkse gemeentelijke bijdrage is gebaseerd op het aantal af te nemen dagdelen van het inkoopbureau.

Kengetallen

Financiële kengetallen

Bedrag (x €1.000)

Opgenomen lasten (= bijdrage aan GR) in gemeentebegroting 2026

142

Begroot resultaat van de verbonden partij in 2026

N.v.t..

Eigen vermogen per 1-1-2026

N.v.t.

Eigen vermogen per 31-12-2026

N.v.t.

Vreemd vermogen per 1-1-2026

N.v.t.

Vreemd vermogen per 31-12-2026

N.v.t.

Solvabiliteit per 1-1-2026 (= eigen vermogen/totaal vermogen)

N.v.t..

Solvabiliteit per 31-12-2026 (= eigen vermogen/totaal vermogen)

N.v.t.

C Vennootschappen en Coöperaties (deelnemingen)

Stedin

Programma

Algemene dekkingsmiddelen, overhead, vpb en onvoorzien

Taakveld

0.5 Treasury

Deelnemers

De aandelen van Stedin zijn in handen van 44 gemeenten

Vestigingsplaats

Rotterdam

Website

www.stedingroep.nl

Wijze waarop de verbonden partij bijdraagt aan doelstellingen van de gemeente

Het betrouwbaar, veilig en maatschappelijk verantwoord leveren van energie en daaraan gerelateerde producten aan particuliere en zakelijke klanten en samenwerking en deelneming in andere rechtspersonen.

Bestuurlijk

Gemeente Hoeksche Waard bezit 2,04 % van de aandelen van Stedin (101.253 van de 4.970.978 aandelen). Wethouder Van der Wulp vertegenwoordigt onze gemeente in de Algemene vergadering van Aandeelhouders. Wethouder Verbiest is zijn vervanger.

Financieel belang

De boekwaarde van onze aandelen bedraagt: 6.138.000 (101.253 normale aandelen). Daarnaast hebben wij 8.487 cumulatief preferente aandelen met een boekwaarde van 4.000.000.

Kengetallen

Financiële kengetallen

Bedrag (x €1.000)

Opgenomen baten (= dividend) in gemeentebegroting 2026*

1.100 (regulier) en 120 (cum. pref.)

Werkelijk resultaat van de verbonden partij in 2024*

158.000

Eigen vermogen per 1-1-2024*

3.221.000

Eigen vermogen per 31-12-2024*

3.370.000

Vreemd vermogen per 1-1-2024*

5.063.000

Vreemd vermogen per 31-12-2024*

5.704.000

Solvabiliteit per 1-1-2024 (= eigen vermogen/totaal vermogen)*

39%

Solvabiliteit per 31-12-2024 (= eigen vermogen/totaal vermogen)*

37%

*Vanwege het ontbreken van de gegevens over 2026 zijn de laatst bekende gegevens uit de jaarrekening 2024 van Stedin opgenomen.

BV Gemeenschappelijk Bezit Evides

Programma

Algemene dekkingsmiddelen, overhead, vpb en onvoorzien

Taakveld

0.5 Treasury

Deelnemers

De aandelen van het Gemeenschappelijk Bezit Evides zijn in handen van gemeenten en provincies in het verzorgingsgebied

Vestigingsplaats

Rotterdam

Website

www.evides.nl

Wijze waarop de verbonden partij bijdraagt aan doelstellingen van de gemeente

Gemeente Hoeksche Waard neemt samen met gemeenten en provincies in Rijnmond en Zeeland deel in de BV Gemeenschappelijk Bezit Evides. Op haar beurt is de BV voor 50% eigenaar van het drinkwaterleidingbedrijf Evides. Evides levert drinkwater aan huishoudens en bedrijfsleven en levert in toenemende mate ook industriewater en diensten op het gebied van afvalwater- en rioolwaterzuivering.

Bestuurlijk

Gemeente Hoeksche Waard bezit 4,99% (92.372) van de aandelen van het Gemeenschappelijk Bezit Evides van de 1.850.000 aandelen. Wethouder van der Wulp vertegenwoordigt onze gemeente in de Algemene vergadering van Aandeelhouders, wethouder Verbiest is zijn vervanger.

Financieel belang

De boekwaarde van onze aandelen in de BV Gemeenschappelijk Bezit Evides bedraagt bedrag 3.389.920

Kengetallen

Financiële kengetallen

Bedrag (x €1.000)

Opgenomen baten (= dividend) in gemeentebegroting 2026

299

Werkelijk resultaat van de verbonden partij in 2024*

26.571

Eigen vermogen per 1-1-2024*

296.709

Eigen vermogen per 31-12-2024*

312.780

Vreemd vermogen per 1-1-2024*

15

Vreemd vermogen per 31-12-2024*

20

Solvabiliteit per 1-1-2024 (= eigen vermogen/totaal vermogen)*

100%

Solvabiliteit per 31-12-2024 (= eigen vermogen/totaal vermogen)*

100%

* Vanwege het ontbreken van de gegevens over 2026 zijn de laatst bekende gegevens uit de jaarrekening 2024 van Stedin opgenomen.

Bank Nederlandse Gemeenten

Programma

Algemene dekkingsmiddelen, overhead, vpb en onvoorzien

Taakveld

0.5 Treasury

Deelnemers

Bijna alle Nederlandse overheden.

Vestigingsplaats

Den Haag

Website

www.bngbank.nl

Wijze waarop de verbonden partij bijdraagt aan doelstellingen van de gemeente

De gemeente heeft van oudsher aandelen in de BNG. Doelstelling van de BNG is een gunstige financiële dienstverlening en kredietverstrekking om zo voordelig mogelijk een bijdrage te kunnen leveren aan de maatschappelijke voorzieningen.

Bestuurlijk

De aandelen van de BNG zijn voor de helft in handen van de Staat. De andere helft is geplaatst bij gemeenten, provincie en een hoogheemraadschap. Gemeente Hoeksche Waard bezit 0,28 % (153.738) van de aandelen van de BNG (van de 55.690.720 aandelen). Wethouder Van der Wulp vertegenwoordigt onze gemeente in de Algemene vergadering van Aandeelhouders, wethouder Verbiest is zijn vervanger.

Financieel belang

De boekwaarde van onze aandelen BNG bedraagt 357.000,-.

Kengetallen

Financiële kengetallen

Bedrag (x €1.000)

Opgenomen baten (= dividend) in gemeentebegroting 2026

386

Werkelijk resultaat van de verbonden partij in 2024*

294.000

Eigen vermogen per 1-1-2024*

4.721.000

Eigen vermogen per 31-12-2024*

4.800.000

Vreemd vermogen per 1-1-2024*

110.834.000

Vreemd vermogen per 31-12-2024*

123.200.000

Solvabiliteit per 1-1-2024 (= eigen vermogen/totaal vermogen)*

4%

Solvabiliteit per 31-12-2024 (= eigen vermogen/totaal vermogen)*

4%

*Vanwege het ontbreken van de gegevens over 2026 zijn de laatst bekende gegevens uit de jaarrekening 2024 van Stedin opgenomen.

Bres Accommodaties BV

Programma

5. Sport, cultuur en recreatie

Taakveld

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie/ 5.2 Sportaccommodaties

Deelnemers

Gemeente Hoeksche Waard

Vestigingsplaats

Maasdam

Website

www.bresaccommodaties.nl

Wijze waarop de verbonden partij bijdraagt aan doelstellingen van de gemeente

De vennootschap heeft met name ten doel:

  • het exploiteren en beheren van binnensport-, recreatie-, welzijns- en cultuurfaciliteiten en het (technisch) onderhouden van overig vastgoed in gemeente Hoeksche Waard.

Bestuurlijk

In deze overheids-BV heeft de gemeente rechtstreeks invloed. Gemeente Hoeksche Waard is 100% aandeelhouder van Bres, is tevens opdrachtgever, bewaakt de opdracht voor uitvoering van de publieke doelstelling en behoudt daarmee haar taak als beleidsmaker en –bepaler. Wethouder Verbiest vertegenwoordigt onze gemeente in de Algemene vergadering van Aandeelhouders, wethouder Van der Wulp is zijn vervanger.

Bres heeft een Raad van Commissarissen als toezichthoudend orgaan, bestaande uit 3 leden, benoemd op voordracht van de algemene vergadering van aandeelhouders (zijnde de gemeente). De aandeelhouder benoemt een bestuurder (directeur) en is bevoegd tot schorsing en/of ontslag van een bestuurder.

Financieel belang

Het eigendom van de accommodaties (zowel juridisch als economisch) is niet aan Bres overgedragen, maar blijft bij de gemeente. Bres voert wel het onderhoud aan de eigendommen uit en exploiteert gemeentelijke accommodaties. Het geplaatst kapitaal bedraagt 100,-.

Opheffing: Na ontbinding van de vennootschap door een besluit van de aandeelhouder geschiedt de vereffening door de bestuurders, tenzij de algemene vergadering anders bepaalt.

Kengetallen

Financiële kengetallen

Bedrag (x €1.000)

Opgenomen lasten (= bijdrage aan GR) in gemeentebegroting 2026 **

7.004

Werkelijk resultaat van de verbonden partij in 2024 *

-270

Eigen vermogen per 1-1-2024 *

812

Eigen vermogen per 31-12-2024 *

542

Vreemd vermogen per 1-1-2024 *

6.930

Vreemd vermogen per 31-12-2024 *

7.341

Solvabiliteit per 1-1-2024 (= eigen vermogen/totaal vermogen) *

10,49%

Solvabiliteit per 31-12-2024 (= eigen vermogen/totaal vermogen) *

6,88%

* Vanwege het ontbreken van de gegevens over 2026 zijn in de tabel de laatst bekende gegevens vanuit de vastgestelde jaarrekening 2024 van Bres opgenomen.

** Het betreft hier de netto bijdrage na aftrek van de kostprijsdekkende huurvergoeding die Bres voor het gebruik van de gemeentelijke panden aan de gemeente moet betalen.

Regionale Afvalstoffendienst BV

Programma

2. Verkeer, vervoer en openbare ruimte

Taakveld

7.3 Afval

Deelnemers

Gemeenten Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee

Vestigingsplaats

Westmaas

Website

www.radbv.nl

Wijze waarop de verbonden partij bijdraagt aan doelstellingen van de gemeente

De vennootschap heeft tot doel om, in het belang van bescherming van het milieu en een doelmatig beheer, werkzaam te zijn op het gebied van:

  1. Het uitvoeren van publieke taken in het afval- en grondstoffenbeheer in de ruimste zin, Hieronder wordt in ieder geval verstaan: het inzamelen, het vervoeren, het (doen) be- of verwerken, het verhandelen van afval en grondstoffen en het adviseren hierover.
  2. De inzameling van bedrijfsafval en -grondstoffen, inclusief het inzamelen, het vervoeren, het (doen) be- of verwerken en het verhandelen.
  3. Het uitvoeren van taken op het gebied van beheer en onderhoud van de openbare ruimte.

Daarnaast heeft de vennootschap ten doel:

  • Het deelnemen en het zich op andere wijze interesseren in, het financieren van, het voeren van directieen beheer over, het verlenen van diensten aan en het behartigen van belangen van vennootschappen enondernemingen, primair dat met een doelstelling als genoemd onder 1, 2 en 3.
  • Het ter leen opnemen en/of ter leen verstrekken van gelden, evenals het zekerheid stellen, zich opandere wijze sterk maken of zich hoofdelijk naast of voor anderen verbinden.
  • Het verkrijgen, vervreemden, beheren en exploiteren van roerende en onroerende zaken en anderegoederen, waaronder patenten, merkrechten, licenties, kennis, vergunningen en andere industriële eigendomsrechten ten behoeve van zichzelf of ten behoeve van vennootschappen waarmee zijn in een groep is verbonden zomede het stellen van zekerheden ten behoeve van vennootschappen waarmee zij op enigerlei wijze is verbonden en al wat met het vorenstaande in dit lid in de ruimste zin verband houdt of daartoe bevorderlijk is.

De vennootschap kan de diensten genoemd onder 1, 2 en 3 in mindere mate verrichten voor anderen dan de aandeelhoudende gemeenten.

Bestuurlijk

De relatie tussen gemeente Hoeksche Waard en de RAD kenmerkt zich door een goede balans tussen invloed van de gemeenten Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee als eigenaar en opdrachtgever én de gewenste autonomie van de uitvoeringsorganisatie. Het is van belang om de opdrachtgevers- en eigenaarsrol te scheiden binnen (het college van) de gemeente.

In plaats van een directe aansturing door de gemeente is er na omzetting sprake van een afzonderlijke en verzakelijkte relatie. De eigenaarsrelatie is uitgewerkt in het besturingsmodel. Daarbij worden de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA), Raad van Commissarissen (RvC) en het bestuur (vooral) vastgelegd in de statuten. De opdrachtgeverrelatie is uitgewerkt in, onder andere, een dienstverleningsovereenkomst. Wethouder Steen vertegenwoordigt onze gemeente in de Algemene vergadering van Aandeelhouders, wethouder Peters is zijn vervanger.

Financieel belang

Gemeente Hoeksche Waard

10.001 aandelen ( 64%)

Gemeente Goeree-Overflakkee

5.626 aandelen ( 36%)

Kengetallen

Financiële kengetallen

Bedrag (x €1.000)

Opgenomen lasten (= bijdrage aan GR) in gemeentebegroting 2026

10.975

Begroot resultaat van de verbonden partij in 2026

54

Eigen vermogen per 1-1-2026

5.722

Eigen vermogen per 31-12-2026

5.348

Vreemd vermogen per 1-1-2026

11.310

Vreemd vermogen per 31-12-2026

15.533

Solvabiliteit per 1-1-2026 (= eigen vermogen/totaal vermogen)

34%

Solvabiliteit per 31-12-2026 (= eigen vermogen/totaal vermogen)

26%

D Overige verbonden partijen

Er zijn geen verbonden partijen die onder deze categorie vallen.