Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
Algemeen
Met risicomanagement krijgt de gemeente inzicht in de risico’s. Doel is het vergroten van het risicobewustzijn, het beheersen van de risico’s en het kunnen bepalen van een volledig en goed onderbouwd weerstandsvermogen. Inzicht in de risico's stelt ons in staat om verantwoorde besluiten te nemen. Dat betekent: risico’s staan in de juiste verhouding tot de vermogenspositie.
Beleidskader & Verordeningen
Nota risicomanagement gemeente Hoeksche Waard 2019.
Professionalisering
Om goed te kunnen sturen en onze doelen te kunnen realiseren, is risicomanagement een wezenlijk onderdeel van onze organisatie. In het kader van de invoering van de Rechtmatigheidsverantwoording is het project Three Lines gestart. Risicomanagement is een onderdeel hiervan en wordt in dit traject meegenomen.
Weerstandsvermogen
Het weerstandsvermogen geeft de mate aan waarin een gemeente in staat is financiële tegenvallers (risico’s) op te vangen, zonder dat de normale bedrijfsvoering daardoor wordt aangetast. Het weerstandsvermogen is het resultaat van een vergelijking tussen de beschikbare weerstandscapaciteit en de financiële gevolgen van de risico’s. Onderstaand schema verduidelijkt dit:

Beschikbare weerstandscapaciteit
Gemeente Hoeksche Waard heeft financiële middelen beschikbaar uit de algemene reserve om onverwachte en hoge kosten te dekken. Hiervoor hoeven we het beleid en begroting niet aan te passen.
Dit geeft het volgende beeld voor de beschikbare weerstandscapaciteit:
Weerstandscapaciteit | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|
Algemene reserve | 78.217 | 77.749 | 77.428 | 77.428 |
Algemene reserve weerstandsvermogen | 9.800 | 9.800 | 9.800 | 9.800 |
Totale weerstandscapaciteit | 88.017 | 87.549 | 87.228 | 87.228 |
Bij de berekening van de weerstandscapaciteit houden we de stand van de algemene reserve aan. Deze is gelijk aan de staat van reserves en voorzieningen per 31 december van de betreffende jaarschijven.
Inventarisatie risico’s
Om de risico's van onze organisatie in kaart te brengen, wordt het risicoprofiel twee keer per jaar, bij de Programmabegroting en de Jaarstukken, geactualiseerd door een uitvraag in de organisatie. Het geactualiseerde risicoprofiel wordt ingevoerd in het softwareprogramma Fully in Control.
Het verhogen van het risicobewustzijn binnen de organisatie is een vervolgstap voor het professionaliseren van risicomanagement. Het risico-denken integreren in de processen is daarbij van belang. Het inventariseren van risico’s is dan een doorlopend proces, waarbij wij de risico’s systematisch en cyclisch in beeld brengen. Sturing van de organisatie en het op een verantwoorde wijze nemen van besluiten is niet mogelijk zonder inzicht in de risico’s die het behalen van de doelstellingen van de gemeente in de weg staan.
Het risicoprofiel van onze organisatie uit 60 risico’s met een totaal financieel maximum van €46,0 miljoen. In onderstaand overzicht worden de 10 risico’s weergegeven met de hoogste bijdrage aan de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit Het totaal van deze 10 risico’s is € 23,1 miljoen. Het totaal van de overige 50 risico’s is €22,9 miljoen. Deze bestaan voornamelijk uit risico’s met een lage financiële impact en/of kleine kans. Deze risico’s zijn dan ook niet van grote invloed op de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit.
Risico | Kans | Financieel maximum (x €1.000) | |
|---|---|---|---|
Meerdere programma's | |||
Oorzaak: Aanbestedingen die hoger uitvallen of vertraging in de woningbouw of daarvoor benodigde ontsluiting, waardoor niet aan de voorwaarden van de subsidies wordt voldaan. Gebeurtenis: Ontwikkeling Stougjeswijk valt duurder uit of subsidie moet (deels) worden terugbetaald. | Financieel gevolg: Door stijgende kosten ontstaan budgetoverschrijdingen. Door het wegvallen van subsidie ontstaat een dekkingsprobleem. Imago schade: - Maatregelen: Vroegtijdig met subsidieverstrekkers in gesprek over de subsidievoorwaarden. | 25% | 9.920 |
Oorzaak: Door hogere prijzen voor grondstoffen, brandstoffen, lonen en materialen stijgen de kosten. Gebeurtenis: Door onverwachte gebeurtenissen loopt de inflatie verder op dan waar in de begroting rekening mee is gehouden. | Financieel gevolg: Door stijgende kosten ontstaan budgetoverschrijdingen. Imago schade: - Maatregelen: In contracten goed vastleggen hoe om wordt gegaan met de risico's van prijsstijgingen. | 30% | 5.000 |
Sport, Cultuur en Recreatie | |||
Oorzaak: Door verruiming van de BTW sportvrijstelling (1-1-2019), kan de gemeente BTW op sport accommodaties niet meer aftrekken. De rijkscompensatie-vergoeding wordt per 2024 aangepast. Dit is op dit moment nog niet duidelijk. Risico is dat de toegekende subsidie lager uitvalt dan het berekende BTW nadeel. Gebeurtenis: Subsidie (SPUK) voor het wegvallen van BTW aftrek bij sportaccommodaties is onzeker. | Financieel gevolg: Het BTW nadeel komt voor rekening van de gemeente. Imago schade: - Maatregelen: - | 50% | 1.131 |
Sociaal Domein | |||
Oorzaak: Ontoereikend macrobudget SZW, verdeel-problematiek gebundelde uitkering en een eigen risico drempel van 7,5%. Gebeurtenis: Hoger aantal uitkeringsgerechtigden en/of prijs per uitkering dan in verdeelmodel SZW. | Financieel gevolg: Tekort op gebundelde uitkering. Imago schade: - Maatregelen: De instroom te beperken, de uitstroom te vergroten en de gemiddelde prijs van de uitkering te verlagen | 50% | 1.300 |
Oorzaak: Wmo is een openeinderege ling. Meer inwoners hebben recht op een vergoeding vanuit de Wmo / Sociaal Domein. Gebeurtenis: Door diverse ontwikkelingen (autonome groei, wijzigingen in het sociaal domein en meer taken vanuit het rijk) toename van het aantal aanvragen, gebruikers van de Wmo. | Financieel gevolg: Meer aanvragen zorgt voor meer druk op de beschikbare mensen en middelen. Imago schade: - Maatregelen: Monitoring trends en ontwikkelingen | 50% | 1.000 |
Oorzaak: Complexere zorgvragen bij jongeren, beperkte beschikbaarheid van passende voorzieningen, en doorverwijzing naar duurdere trajecten Gebeurtenis: Kostenontwikkeling binnen de jeugdzorg kan fors stijgen doordat enkele jeugdigen gebruik moeten maken van hoogspecialistische zorgtrajecten. | Financieel gevolg: Hogere kosten leiden tot budgetoverschrijding Imago schade: - Maatregelen: - | 40% | 1.176 |
Algemene dekkings middelen/Overhead/VPB/Onvoorzien | |||
Oorzaak: Wettelijke vereiste dat de wethouderspensioenen geïndexeerd worden. Dit is niet beïnvloedbaar. Gebeurtenis: Indexatie van de uitkeringen van de pensioenen van de (ex-) wethouders. | Financieel gevolg: De voorziening moet worden opgehoogd. Imago schade: - Maatregelen: - | 70% | 700 |
Oorzaak: Ontwikkelingen vanuit het Rijk (waaronder bezuinigingen). Gebeurtenis: De algemene uitkering uit het gemeentefonds valt lager uit vanwege mogelijke bezuinigingen door het Rijk. | Financieel gevolg: Minder inkomsten uit het gemeentefonds. Imago schade: . Maatregelen: - | 30% | 1.570 |
Onderwijs | |||
Oorzaak: Tijdens de bouw van de Brede School heeft de voormalige gemeente Strijen de BTW op de bouw verrekend in de aangifte. De Belastingdienst heeft een naheffingsaanslag opgelegd waartegen wij bezwaar hebben aangetekend. Gebeurtenis: De Hoge Raad stelt de gemeente in het ongelijk en de Belastingdienst mag een naheffing opleggen aangaande de verrekende BTW op de bouw van de Brede School | Financieel gevolg: De gemeente loopt het risico dat een naheffing moet worden betaald. Imago schade: - Maatregelen: - | 50% | 850 |
Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening | |||
Oorzaak: Invoering Omgevingswet in 2021 waardoor er meer vergunningsvrij gebouwd of verbouwd mag worden. Gebeurtenis: Lagere inkomsten door vergunningevrij bouwen | Financieel gevolg: Minder inkomsten wabo leges Imago schade: - Maatregelen: - | 70% | 500 |
Totaal top-10 risico's | 23.147 | ||
Totaal overige risico's | 22.864 | ||
Totaal | 46.011 | ||
Risicospreiding
Bij alle geïnventariseerde risico’s staat onder welk programma het risico valt. De risicospreiding per programma ziet er als volgt uit:
Programma | Risicobedrag (x €1.000) |
|---|---|
0. Bestuur en ondersteuning | 600 |
1. Veiligheid | 3.580 |
2. Verkeer, vervoer en openbare ruimte | 3.875 |
3. Economie | 0 |
4. Onderwijs | 950 |
5. Sport, cultuur en recreatie | 1.161 |
6. Sociaal Domein | 5.121 |
7. Volksgezondheid en milieu | 175 |
8. Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening | 1.650 |
Algemene dekkingsmiddelen, overhead, VPB en onvoorzien | 12.718 |
Meerdere programma's | 15.780 |
Risicokaart
Risico’s waarvan de oorzaken en gevolgen in klassen zijn ingedeeld, plaatsen we in een risicokaart. Deze kaart geeft inzicht in de spreiding van de risico’s naar kans en gevolg. De nummers in de risicokaart corresponderen met de aantallen risico’s in het desbetreffende vak van de risicokaart. Een risico in het groene gebied vormt geen direct gevaar voor de continuïteit van de organisatie. Een risico met een score in het oranje gebied vraagt wél om aandacht. Een risico met een score in het rode gebied vereist directe aandacht omdat dit de continuïteit van de organisatie bedreigt.
Financieel Gevolg (x €1.000) | Bruto | ||||
|---|---|---|---|---|---|
x > 500 | 6 | 8 | 4 | 2 | |
250 < x < 500 | 4 | 2 | 6 | 2 | |
100 < x < 250 | 6 | 4 | 2 | ||
50 < x < 100 | 2 | 3 | 1 | 2 | 1 |
10 < x < 50 | 4 | 1 | |||
X < 10 | |||||
Kans | 10% | 30% | 50% | 70% | 90% |
Benodigde weerstandscapaciteit
We bepalen met behulp van een risicosimulatie hoeveel middelen nodig zijn om de risico’s af te dekken op basis van de geïnventariseerde risico’s en de risicowaardering (kans x financieel gevolg). De risicosimulatie is essentieel omdat het reserveren van het maximale bedrag € 46,0 miljoen (zie de risico- inventarisatie) ongewenst is. Uitgangspunt bij de risicosimulatie is het gegeven dat de geïdentificeerde risico’s nooit allemaal tegelijk en met een maximale omvang zullen optreden.
De berekening van de benodigde weerstandscapaciteit wordt gemaakt door middel van een Monte Carlo-risicosimulatie. De risicosimulatie is uitgevoerd op basis van de ingevoerde risico’s en hun kans x impact. Bij een risicosimulatie wordt denkbeeldig op basis van individuele kansverdelingen per risico 100.000 keren de werkelijkheid nagebootst. Dit leidt tot een nieuwe gezamenlijke kansverdeling die alle risico’s uit het gehele risicoprofiel omvat.
Uitgangspunt is dat we risico’s met 90% mate van zekerheid willen afdekken. Uit de risicosimulatie volgt dat 90% zeker is dat alle risico's kunnen worden afgedekt met een weerstandscapaciteit van € 9,8 miljoen.
De risico's met betrekking tot de grondexploitaties zijn bij de risico-inventarisatie niet aangeleverd en dan ook niet meegenomen in de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit.
Benodigde weerstandscapaciteit | (X €1.000) |
|---|---|
Benodigde weerstandscapaciteit algemeen | 9.800 |
Totaal benodigde weerstandscapaciteit | 9.800 |
Ratio weerstandsvermogen
Voor de uiteindelijke beoordeling van het weerstandsvermogen geldt de ratio:
Ratio weerstandsvermogen = | Beschikbare weerstandscapaciteit |
Benodigde weerstandscapaciteit |
De ratio ziet er als volgt uit:
Ratio weerstandsvermogen | 2025 |
|---|---|
Beschikbare weerstandscapaciteit (x €1.000) | 85.841 |
Benodigde weerstandscapaciteit (x €1.000) | 9.800 |
Ratio | 8,76 |
De notitie Risicomanagement bepaalt dat de ratio van het weerstandsvermogen voldoende moet zijn (tussen de 1,0 en 1,4). De huidige ratio van 8,76 voldoet ruimschoots aan deze doelstelling. De minimaal benodigde weerstandscapaciteit om in de categorie voldoende te vallen is 1,0 x de benodigde weerstandscapaciteit.
Basisset financiële kengetallen
Het BBV schrijft voor dat we een uniforme basisset met 5 financiële kengetallen opnemen in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing. De volgende tabel geeft de basisset financiële kengetallen weer.
Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
|---|---|---|---|---|
Kengetallen: | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Netto Schuldquote | 59% | 72% | 78% | 77% |
Netto Schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 48% | 61% | 68% | 67% |
Solvabiliteitsratio | 48% | 44% | 42% | 41% |
Structurele Exploitatieruimte | 0% | 0% | -1% | -1% |
Grondexploitatie | 0% | 0% | 0% | 0% |
Belastingcapaciteit | 92% | 93% | 95% | 96% |
Sturing met financiële kengetallen
De financiële kengetallen geven inzicht in de “financiële gezondheid” van de gemeente. De afzonderlijke kengetallen zeggen echter weinig. We bekijken de kengetallen daarom altijd in samenhang met elkaar. In het algemeen geldt dat er weinig ruimte is voor financiële bijsturing bij een hoge schuld, structurele lasten die hoger zijn dan de structurele baten en hoge woonlasten. Heeft een gemeente geen of weinig schulden, een goed gevulde bankrekening en zijn de baten vrijwel ieder jaar even hoog of iets hoger dan de lasten? Dan staat een gemeente er over het algemeen goed voor. Met behulp van de 5 financiële kengetallen die betrekking hebben op de balans en de begroting kunnen we een goed globaal beeld schetsen van onze financiële positie. Vanuit het globale beeld kunnen eventuele aandachtspunten aanleiding zijn om maatregelen te treffen. In onderstaande infographic is de betekenis én samenhang van de financiële kengetallen uiteengezet
Tabel normen en signaleringswaarden
Voor de financiële kengetallen heeft de VNG normen opgesteld. De provincie Zuid-Holland geeft signaleringswaarden. Onderstaande tabel geeft de financiële kengetallen weer van onze gemeente ten opzichte van deze normen en signaleringswaarden:
Normen VNG | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kengetallen: | voldoende | matig | onvoldoende | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Netto Schuldquote | <100% | 100-130% | >130% | 59% | 72% | 78% | 77% |
Netto Schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | <100% | 100-130% | >130% | 48% | 61% | 68% | 67% |
Solvabiliteitsratio | >50% | 20 -50% | <20% | 48% | 44% | 42% | 41% |
Structurele Exploitatieruimte | >0,6% | 0-0,6% | <0% | 0% | 0% | -1% | -1% |
Grondexploitatie | <50% | 50-100% | >100% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Belastingcapaciteit | <100% | 100-120% | >120% | 92% | 93% | 95% | 96% |
Signaleringswaarden Provincie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kengetallen: | minst risico | neutraal | meest risico | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Netto Schuldquote | <90% | 90-130% | >130% | 59% | 72% | 78% | 77% |
Netto Schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | <90% | 90-130% | >130% | 48% | 61% | 68% | 67% |
Solvabiliteitsratio | >50% | 20 -50% | <20% | 48% | 44% | 42% | 41% |
Structurele Exploitatieruimte | >0% | = 0% | <0% | 0% | 0% | -1% | -1% |
Grondexploitatie | <20% | 20-35% | >35% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Belastingcapaciteit | <95% | 95-105% | >105% | 92% | 93% | 95% | 96% |
Financiële positie gemeente Hoeksche Waard
Op basis van de uitkomsten van de financiële kengetallen en de weerstandsratio kunnen we concluderen dat onze financiële positie voldoende is:
- Gemeente Hoeksche Waard beschikt over voldoende eigen vermogen.
- Onze schuldenlast is relatief gering, maar neemt naar verwachting wel toe de komende jaren door het aantrekken van verwachte nieuwe externe financiering in het kader van het verwachte investeringsprogramma
- Er is voldoende vermogen om aan onze financiële verplichtingen te kunnen voldoen.
- Er is ruimte voor eventuele verhogingen van eigen belastingen.
- Het aandeel van de grondexploitaties op onze totale begroting is relatief (zeer) klein.
Uit boevenstaande tabel blijkt dat onze structurele exploitatieruimte, ondanks de in deze begroting opgenomen ombuigingen, nog steeds onder druk staat de komende jaren, met name als gevolg van sterk teruglopende inkomsten vanuit het Rijk (gemeentefonds). Tijdelijke inzet van onze algemene reserve ter dekking van begrotingstekorten is weliswaar toegestaan, maar betreft géén structurele oplossing omdat reserves naar verloop van tijd leeg (kunnen) lopen.
