Algemene Dekkingsmiddelen, overhead, vennootschapsbelasting en onvoorzien

Voor het onderdeel Algemene Dekkingsmiddelen, overhead, vennootschapsbelasting en onvoorzien zijn, met uitzondering van het onderdeel overhead (bedrijfsvoering), geen afzonderlijke doelstellingen en activiteiten geformuleerd. Voor de doelstellingen en activiteiten met betrekking tot overhead / bedrijfsvoering (taakveld 0.4), wordt verwezen naar paragraaf 3.5 Bedrijfsvoering.

Algemene Dekkingsmiddelen

De algemene dekkingsmiddelen bestaan uit de lokale heffingen, de algemene uitkering, dividendinkomsten, het saldo van de financieringsfunctie (dit is het verschil tussen de aan taakvelden toegerekende rekenrente en de werkelijk betaalde rente over lang- en kortlopende leningen, ook wel renteresultaat genoemd) en eventuele overige algemene dekkingsmiddelen. De algemene dekkingsmiddelen dienen ter dekking van de in de programma’s opgenomen kosten.

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Begroting 2029

Lokale heffingen waarvan besteding niet gebonden is

27.288

27.543

27.764

28.103

Algemene uitkering

168.240

169.332

166.811

170.726

Dividend

1.905

1.905

1.905

1.905

Saldo financieringfunctie

1

52

299

223

Totaal

197.435

198.832

196.779

200.956

*Deze heffingen bestaan uit de (on)roerende zaakbelasting, toeristenbelasting, reclamebelasting en hondenbelasting

Overhead

De overheadkosten bestaan uit de kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces. Voorbeelden zijn het management, personeelszaken, informatievoorziening en automatisering, huisvesting, financiën etc. Voor de definities is aangesloten bij de Notitie overhead 2023 van de commissie BBV.

Vennootschapsbelasting

Vanaf 2016 moeten gemeenten en andere overheden vennootschapsbelasting (vpb) betalen over de winst die ze met hun ondernemingsactiviteiten maken. De aangifte wordt gesplitst in vpb over activiteiten van grondexploitaties en overige activiteiten. Voor grondexploitaties vindt jaarlijks een beoordeling plaats of er sprake is van fiscale winst. Voor de overige activiteiten, wijken inkomsten en uitgaven niet substantieel af van voorgaande jaren. De conclusie is dat de gemeente voor deze activiteiten geen ondernemer in fiscale zin vormt.

Onvoorzien

In de Begroting 2026 is, conform de vastgestelde financiële verordening én de geformuleerde grondslagen en uitgangspunten, een raming voor onvoorziene uitgaven opgenomen ter hoogte van 1.

Wat mag het kosten?

In onderstaande tabel zijn, per taakveld, de baten, de lasten, de onttrekkingen aan reserves evenals de stortingen in reserves weergegeven die betrekking hebben op dit programma. Hierbij zijn de baten (en onttrekkingen uit reserves) weergegeven als +/+ en de lasten (en stortingen in reserves) als -/-

Taakveld

Werkelijk 2024

Actuele begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Begroting 2029

0.4 Overhead

893

177

98

98

98

98

0.5 Treasury

2.485

2.154

2.300

2.300

2.300

2.300

0.61 OZB woningen

12.017

12.863

14.010

14.201

14.356

14.628

0.62 OZB niet-woningen

9.597

10.811

12.191

12.255

12.321

12.387

0.64 Belastingen overig

820

843

854

854

854

854

0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds

159.746

166.842

168.240

169.332

166.811

170.726

0.8 Overige baten en lasten

126

350

98

98

98

98

Totaal baten

185.684

194.040

197.791

199.138

196.838

201.091

0.4 Overhead

-37.334

-40.445

-36.734

-35.501

-34.387

-34.227

0.5 Treasury

-593

-184

-394

-447

-694

-618

0.61 OZB woningen

-733

-676

-674

-674

-674

-674

0.62 OZB niet-woningen

0

0

0

0

0

0

0.64 Belastingen overig

-261

-218

-277

-283

-289

-296

0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds

0

-728

-1.609

-2.587

-2.775

-5.775

0.8 Overige baten en lasten

101

-260

-5

-6

-6

-6

0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)

-52

-74

-76

-76

-76

-76

Totaal lasten

-38.873

-42.584

-39.769

-39.573

-38.901

-41.672

Totaalsaldo van baten en lasten

146.811

151.455

158.022

159.565

157.937

159.419

0.10 Mutaties reserves

200

6.708

11.117

1

0

0

0.4 Overhead

10.230

4.673

2.742

2.028

776

648

Totaal onttrekkingen reserves

10.430

11.381

13.859

2.029

776

648

0.10 Mutaties reserves

-200

-6.276

-11.117

-1

0

0

0.4 Overhead

-4.866

64

0

0

0

0

Totaal stortingen reserves

-5.066

-6.212

-11.117

-1

0

0

Geraamd resultaat programma 9 Algemene dekkingsmiddelen, overhead, Vpb en onvoorzien

152.175

156.624

160.764

161.593

158.713

160.067

Verbonden partijen die bijdragen aan het realiseren van doelstellingen

GR Samenwerking Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW)

De doelstelling van de gemeenschappelijke regeling is een doelmatige uitvoering van werkzaamheden voor de heffing en invordering van belastingen, heffingen en rechten, de Wet waardering onroerende zaken, de administratie van vastgoedgegevens, het verstrekken van vastgoedgegevens aan de deelnemers en derden en de Wet basisregistraties adressen en gebouwen.

Karel (voorheen Stichting Inkoopbureau West-Brabant)

Deze stichting dient indirect diverse openbare belangen. Door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau behaalt de stichting voordelen op financieel, kwalitatief en procesmatig gebied voor de deelnemers.

Stedin

Centraal staat het betrouwbaar, veilig en maatschappelijk verantwoord leveren van energie en daaraan gerelateerde producten aan particuliere en zakelijke klanten en samenwerking en deelneming in andere rechtspersonen.

BV Gemeenschappelijk Bezit Evides

Gemeente Hoeksche Waard neemt samen met gemeenten en provincies in Zuid-Holland en Zeeland deel in de BV Gemeenschappelijk Bezit Evides. Op haar beurt is de BV 50% eigenaar van het drinkwaterleidingbedrijf Evides. Evides levert drinkwater aan huishoudens en bedrijfsleven en houdt zich ook steeds meer bezig met de levering van industriewater en diensten op het gebied van afvalwater- en rioolwaterzuivering.

Bank Nederlandse Gemeenten

De gemeente heeft van oudsher aandelen in de BNG. Doelstelling van de bank is een voordelige financiële dienstverlening en kredietverstrekking, om zo te kunnen bijdragen aan de maatschappelijke voorzieningen. Voor verdere toelichting hierop verwijzen wij u naar de paragraaf Verbonden Partijen in deze begroting.

Beleidsindicatoren

In onderstaande tabel zijn de, volgens het BBV, verplichte beleidsindicatoren opgenomen die betrekking hebben op dit programma.

Indicatoren BBV (peildatum "Waarstaatjegemeente" (31-08-2025)

Jaar

Hoeksche Waard

Nederland

Gemeente weinig stedelijk

Woonlasten éénpersoonshuishouden in €

2025

822

957

952

Woonlasten meerpersoonshuishouden €

2025

947

1050

1037

Gemiddelde WOZ-waarde woningen x 1.000

2025

392

398

395

Indicatoren BBV (peildatum "Waarstaatjegemeente" (31-08-2025)

Jaar

Hoeksche Waard

Formatie (fte per 1.000 inwoners)

2026

7

Bezetting (fte per 1.000 inwoners)

2026

7

Apparaatskosten (kosten per inwoner)

2026

837

Externe inhuur (% van totale loonkosten)

2026

18%

Overhead (% van de totale lasten)

2026

12%

Toelichting Kengetal Externe Inhuur begroting 2026:

In 2021 was nog sprake van een werkelijk/gerealiseerd inhuurpercentage van 29%, in 2022 was dit percentage gedaald naar 25% en in 2023 is dit verder gedaald naar 23%. In 2024 is bij de jaarstukken een inhuurpercentage van 21% verantwoord. Het streven dat door het college is vastgesteld, is een maximale norm van 18% van de loonsom aan externe inhuur in 2026. Dit is een doelstelling waarop gestuurd wordt én waarvan het realistisch wordt geacht tot aan 2026 in stappen van 2% naartoe te werken.

Bij het Kengetal Externe Inhuur in deze begroting 2026 wordt uitgegaan van een verwacht inhuurpercentage in 2026 van 18%.  Dit percentage is in lijn met de met de Auditcommissie afgesproken doelstelling. De doelstelling om de inhuur stapsgewijs terug te brengen naar een structureel realistisch niveau, sluit aan bij het collegebesluit van 30 mei 2023 én de met de Auditcommissie en raad (raadsbesluit van 15 februari 2022). Voor de volledigheid zijn de met de Auditcommissie/raad afgesproken normen opgenomen in onderstaande tabel.

2026

2027

2028

2029

18%

18%

18%

18%

Voor verdere toelichting verwijzen wij naar de Paragraaf Bedrijfsvoering (onderdeel HRM) van deze begroting.