Onderhoud Kapitaalgoederen
Openbare ruimte
De openbare ruimte is als het ware de ‘tuin’ van onze inwoners
Kapitaalgoederen in de openbare ruimte vormen het gezicht van de gemeente. Ook zijn ze een middel om de doelen uit de programma’s te realiseren. De Hoeksche Waard heeft een grondoppervlakte van circa 32.371 hectare. De gemeente heeft daar een aanzienlijk deel van in beheer. Binnen dat deel wonen, werken en recreëren we.
Vastgoed
Naast de openbare ruimte, heeft de gemeente ook vastgoed in eigendom. Dat is noodzakelijk voor de huisvesting van maatschappelijke organisaties en natuurlijk ook voor onze eigen organisatie. Denk hierbij aan dorpshuizen, sporthallen, gymzalen, zwembaden, gemeentehuizen, etc. Het gemeentelijk vastgoed heeft waarde en levert huurinkomsten op, maar kost ook geld voor onderhoud, verduurzaming en renovatie en/of nieuwbouw.
Onderhoud op basis van meerjarenonderhoudsplannen
Het onderhoud aan het gemeentelijk vastgoed is erop gericht de gebouwen in de gewenste conditie te brengen en te behouden, achterstallig onderhoud te voorkomen en vroegtijdig inzicht te hebben in de noodzakelijke instandhoudingskosten over een langere periode.
We streven naar het handhaven van een sober en doelmatig kwaliteitsniveau. Het minimaal gewenste onderhoudsniveau komt overeen met conditiescore 3 van de Nederlandse norm 'Conditiemeting gebouwde omgeving (NEN 2767)'.
Voor gebouwen die hoogstwaarschijnlijk worden afgestoten of gesloopt, geldt dat die alleen met de hoogst noodzakelijke maatregelen in stand worden gehouden. Het onderhoud aan deze gebouwen is vooral gericht op repareren indien noodzakelijk.
Het onderhoud aan gebouwen wordt uitgevoerd op basis van meerjarenonderhoudsplannen (mjop's). Een meerjarenonderhoudsplan is een vertaling van de gewenste kwaliteit (conditiescore 3) naar noodzakelijke onderhoudsactiviteiten en daarvoor benodigde budgetten, ingepland over meerdere jaren. De planhorizon van een meerjarenonderhoudsplan is 30 jaar waarbij elke vier jaar een actualisatie plaatsvindt. Het meerjarenonderhoudsplan maakt onderscheid in klein en groot onderhoud.
Voor goed onderhoud aan gemeentelijk vastgoed is nodig:
- toekomstvisie gemeentelijk vastgoed (doorlichting gemeentelijke vastgoedportefeuille);
- voldoende budget voor klein en groot onderhoud.
Risico’s
Openbare ruimte
De budgetten voor de openbare ruimte baseren we op het Integraal Beleidsplan Openbare Ruimte dat in 2024 geactualiseerd wordt. Deze budgetten zijn geindexeerd conform de jaarlijkse begrotingsuitgangspunten. Gezien de prijsstijgingen op de markt is het risico dat de opgenomen budgetten in de begroting 2025 niet toereikend zijn. In de risicoparagraaf is een aantal risico’s opgenomen. De kosten als deze risico's werkelijkheid worden, zijn niet opgenomen in de reguliere budgetten.
Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt, staat het behoud van kennis en kunde onder druk. Ook in de uitvoering zien we dat de servicenormen en geplande tijdspaden niet haalbaar zijn, ook als we gebruik maken van diensten van derden.
Vastgoed
Voor het gemeentelijk vastgoed zijn meerjarenonderhoudsplannen (mjop’s) opgesteld. Daarnaast is de huidige energetische kwaliteit van onze gebouwen in kaart gebracht met daarbij een grote indicatie/verkenning van de mogelijke verbetermaatregelen voor verduurzaming.
Door de gemeentelijke vastgoedportefeuille door te lichten, kan er meer duidelijkheid komen over de vraag of panden wel of niet (op termijn) afgestoten kunnen worden. Zo lang daarover (op pandniveau) onzekerheid bestaat, is onzeker of bepaalde panden wel of juist niet (meer) op het gewenste onderhoudsniveau van conditiescore 3 moeten worden onderhouden en verduurzaamd moeten worden. Uiteraard geldt dit voor een relatief kleiner deel van het gemeentelijk vastgoed en zal er altijd sprake zijn van een zekere dynamiek in de vastgoedportefeuille van de gemeente.
Als gevolg van mondiale problemen is de inflatie sterk gestegen en zijn ‘mens’ en ‘materiaal’ schaars. Ook als het om onderhoud gaat. De budgetten gebaseerd op de meerjarenonderhoudsplannen, zijn niet toereikend. De meerjarenonderhoudsplannen worden in 2025 geactualiseerd. De financiële gevolgen worden verwerkt in een herziening van de dienstverleningsovereenkomst met Bres waarvan de effecten in 2025 duidelijk worden. Dit zorgt voor een actueel financieel overzicht. Inmiddels is voor elk pand een MJOP opgesteld.
Beheerplannen en beheerssystemen
Openbare ruimte
Vanuit de beleidskaders werken we concrete maatregelen uit binnen de kaders van het integraal beleidsplan openbare ruimte. Met een (actueel) beheersysteem is het mogelijk om de kwaliteit van de buitenruimte te monitoren en bij te sturen. Ook is een beheersysteem nodig om het vereiste jaarlijkse budget te kunnen bepalen. Op diverse momenten in het jaar is er behoefte aan actuele en nauwkeurige areaalgegevens zoals de topografische gegevens met administratieve en technische kenmerken. Vanuit het beheersysteem gebruiken we die benodigde informatie ook om het beleidsplan te actualiseren.
De beheerdata voor het planmatig onderhoud halen we uit een beheersysteem. Voor het beheer van de kapitaalgoederen in de openbare ruimte beschikken we over een aantal beheersystemen voor de verschillende elementen.
De volgende tabel geeft een beknopt overzicht van de belangrijkste onderdelen van bestaande beleids- en beheerplannen in de Hoeksche Waard. In het integraal beleidsplan van 2020 heeft de harmonisatie van de plannen van de voormalige gemeenten plaatsgevonden.
Overzicht beleid-/beheerplannen op verschillende vakgebieden | Looptijd |
---|---|
Integraal beleidsplan openbare ruimte | 2021-2025 |
Gemeentelijk rioleringsplan (grp) | 2021-2025 |
Begraafplaatsbeleid | 2021-2040 |
A Wegen en civieltechnische kunstwerken
Beleidskader
Kerncijfers
Wij gebruiken een beheersysteem voor het beheer van de wegen. Dit systeem bestaat uit een database met alle beheerelementen voor gemeente Hoeksche Waard. Het areaal is als volgt opgebouwd:
Omschrijving | Areaal |
Asfalt verharding | 890.298 m² |
Elementen verharding | 3.492.078 m² |
Half open verharding | 57.741 m² |
Beton verharding | 17.382 m² |
Beleid en beheer
Wegen onderhouden we op grond van de geldende wettelijke verplichtingen. Het wegenonderhoud is gebaseerd op de beleidsuitgangspunten uit het Integraal beleidsplan Openbare Ruimte 2025-2029 dat eind 2024 ter vaststelling aan de raad wordt aangeboden. Voor de jaren t/m 2026 is door de raad extra geld beschikbaar gesteld voor een kwaliteitsimpuls van de wegen.
Kwaliteit
Het doel is om de bestrating minimaal op het kwaliteitsniveau ‘basis’ te houden. Dit kwaliteitsniveau komt overeen met het door het kenniscentrum voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte (CROW) vastgestelde niveau B. Dit niveau komt neer op een verharding in redelijke staat die voldoet aan de kwalificatie ‘heel en veilig’. Comfort en uitstraling zijn hierbij minder van belang. Dit kwaliteitsniveau is de wettelijke ondergrens van verantwoord wegbeheer. In de komende jaren geven we de wegen, waar nodig, een kwaliteitsimpuls en realiseren we in de hele gemeente het vastgestelde kwaliteitsniveau.
Om zicht te blijven houden op de kwaliteit van de verhardingen, laten we om het jaar een weginspectie uitvoeren. Deze inspectie is in lijn met de landelijk erkende richtlijnen van het CROW. Zo beoordelen we alle wegen op dezelfde manier, onafhankelijk van de vraag wie er inspecteert. De resultaten van de weginspectie vormen de basis voor het actualiseren van het onderdeel ‘wegen’ in het Integraal beleidsplan Openbare Ruimte.
Financiële consequenties onderhoud kapitaalgoed wegen
In onderstaande tabel zijn de kosten opgenomen die betrekking hebben op het kapitaalgoed ‘wegen’:
B2025 | B2026 | B2027 | B2028 | |
---|---|---|---|---|
Wegen | ||||
Kapitaallasten | 1.825 | 2.856 | 3.250 | 3.490 |
Mutatie voorziening | -364 | -860 | -878 | -960 |
Onderhoudskosten | 8.822 | 8.868 | 8.938 | 9.226 |
Totaal | 12.783 | 10.864 | 11.310 | 11.756 |
B Riolering
Beleidskader
Kerncijfers
De gemeente gebruikt een beheersysteem voor het beheer van de riolering. Dit systeem bestaat uit een database met alle beheerelementen voor gemeente Hoeksche Waard. Het areaal is als volgt opgebouwd:
Omschrijving | Areaal |
---|---|
Vrijverval riolering | 554 kilometer |
Lozingsconstructies | 228 stuks |
Bergbezinkvoorzieningen | 25 stuks |
Gemalen (hoofd- en wijk) en drukgemalen | Ca. 1900 stuks |
Persleidingen | 31 kilometer |
Drukriolering | 201 kilometer |
Drainage | 12 kilometer |
Peilbuizen grondwater | 116 stuks |
Kolken (worden 2x per jaar gereinigd) | Ca. 40.000 stuks |
Lijngoten | 2 kilometer |
Beleid
De riolering onderhouden we op basis van de geldende wettelijke verplichtingen van het in 2020 vastgestelde Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) 2021-2025. Met de vaststelling van dit GRP zijn de onderhoudscycli en de vervangingsplanning volledig geharmoniseerd. De rioolheffing is voor alle inwoners van de Hoeksche Waard gelijk. In 2026 wordt een nieuw Water- en Riolerings Programma (WRP) van kracht, dit plan bieden we in 2025 ter vaststelling aan de gemeenteraad aan. Met alle prijsstijgingen die we nu om ons heen zien, is de verwachting dat er dan een flinke stijging van de rioolheffing noodzakelijk is. Daarom is in de perspectiefnota 2025 al een voorschot genomen om deze verhoging geleidelijk door te voeren.
In het GRP is beleid opgenomen voor klimaatadaptieve maatregelen. Hiermee richten we ons op de doelstelling dat in 2050 heel Nederland klimaatadaptief is ingericht. Voor alle nieuwbouwlocaties geldt dat ze klimaatadaptief worden ingericht op basis van het Convenant Klimaatadaptief Bouwen.
Beheer
Het in GRP is de leidraad voor beheer en onderhoud van de riolering.
Kwaliteit
Het doel is om de riolering minimaal op kwaliteitsniveau ‘basis’ te houden. Het functioneren van het rioolstelsel en de gemalen moeten we voldoende waarborgen. Storingen aan gemalen komen direct binnen bij een centrale post. Deze verhelpen we binnen 24 uur.
Om zicht te blijven houden op de kwaliteit van het rioolstelsel, laten we (video-)inspecties uitvoeren. Deze inspecties geven een beeld van de stabiliteit, afstroming en waterdichtheid van het riool. De resultaten zijn gebruikt als basis voor het GRP en het Integrale beleidsplan Openbare Ruimte in combinatie met aanvullende informatie zoals leeftijd, hydraulische berekeningen en storingen. De cyclus van reinigen en inspecteren is 20 jaar. Per jaar inspecteren en reinigen we 25 km riolering en vervangen we ca. 4 km riolering.
Financiële consequenties onderhoud kapitaalgoed riolering
In onderstaande tabel zijn de kosten opgenomen die betrekking hebben op het kapitaalgoed ‘riolering':
B2025 | B2026 | B2027 | B2028 | |
---|---|---|---|---|
Riolering | ||||
Kapitaallasten | 2.272 | 2.892 | 3.469 | 3.679 |
Mutatie voorziening | -2.095 | -1.222 | 3 | 78 |
Onderhoudskosten | 2.786 | 2.779 | 2.795 | 2.799 |
Totaal | 2.964 | 4.449 | 6.267 | 6.557 |
C Water
Beleidskader
Onder het beleidskader water vallen de volgende thema’s:
- Havens
- Beschoeiingen
- Waterkwaliteit
- Waterringen (verwijderen plantengroei watergangen)
- Baggerwerken
Onder het beleidskader civieltechnische kunstwerken vallen de volgende thema's:
- Bruggen, steigers en vlonders
- Duikers
- Stuwen en gemalen
- Muren en keerwanden
Kerncijfers
De gemeente gebruikt een beheersysteem voor het beheer van het openbaar water en civieltechnische kunstwerken. Dit systeem bestaat uit een database met alle beheerelementen voor gemeente Hoeksche Waard. Het areaal is als volgt opgebouwd:
Omschrijving | Areaal |
Watergangen (baggeren) | 125 kilometer |
Beschoeiingen | 147 kilometer |
Watergangen (Bestrijding waterplanten/eendenkroos) | 125 kilometer |
Havens | 16 stuks (waarvan 2 buiten gebruik) |
Aanlegsteigers en pontons | 9 stuks |
Omschrijving civieltechnisch kunstwerk | Areaal |
Bruggen, steigers en vlonders | 272 stuks |
Duikers | 15.500 m¹ |
Stuwen en gemalen | 90 stuks |
Muren en keerwanden | 2.770 m¹ |
Beleid en beheer
Het beleid rondom het beheer en onderhoud is opgenomen in het integraal beleidsplan openbaar gebied. We onderhouden alle voorzieningen op kwaliteitsniveau B (basis).
Kwaliteit
We beheren de openbare ruimte op kwaliteitsniveau B (basis) zoals is vastgesteld door de raad. Om zicht te blijven houden op de kwaliteit, laten we elke 4 jaar inspecties uitvoeren. Deze inspecties zijn onafhankelijk en vormen de basis voor de onderhouds- en vervangingsplanning.
Financiële consequenties onderhoud kapitaalgoed water
In onderstaande tabel zijn de kosten opgenomen die betrekking hebben op het kapitaalgoed water:
B2025 | B2026 | B2027 | B2028 | |
---|---|---|---|---|
Water | ||||
Kapitaallasten | 521 | 720 | 757 | 802 |
Mutatie voorziening | 951 | 900 | 803 | 803 |
Onderhoudskosten | 301 | 301 | 301 | 301 |
Totaal | 1.773 | 1.921 | 1.861 | 1.906 |
D Groen
Beleidskader
Kerncijfers
De gemeente gebruikt een beheersysteem voor het beheer van het openbaar groen. Dit systeem bestaat uit een database met alle beheerelementen voor gemeente Hoeksche Waard. Het areaal is als volgt opgebouwd:
Omschrijving | Areaal |
Beplantingen | 783.863 m² |
Bomen | 31.557 stuks |
Gras | 3.247.664 m² |
Beleid en beheer
De uitgangspunten voor het onderhoud en beheer van het groen zijn opgenomen in het Integraal beleidsplan Openbare Ruimte.
Kwaliteit
We onderhouden de openbare ruimte op kwaliteitsniveau B (basis). De onderhoudscontracten die we hebben afgesloten met aannemers zijn op dit kwaliteitsniveau gebaseerd.
Om zicht te blijven houden op de kwaliteit van het openbaar groen, laten we inspecties uitvoeren. Voor de bomen hanteren we minimaal iedere 3 jaar een zogenaamde BVC-inspectie (boomveiligheidscontrole).
Financiële consequenties onderhoud kapitaalgoed groen
In onderstaande tabel zijn de kosten opgenomen die betrekking hebben op het kapitaalgoed ‘groen’:
B2025 | B2026 | B2027 | B2028 | |
---|---|---|---|---|
Groen | ||||
Kapitaallasten | 619 | 763 | 766 | 785 |
Mutatie voorziening | -371 | -271 | -165 | -157 |
Onderhoudskosten | 6.188 | 6.188 | 6.199 | 6.199 |
Totaal | 6.436 | 6.680 | 6.799 | 6.826 |
E Gebouwen
Beleidskader
Kerncijfers
De gemeentelijke vastgoedportefeuille bestaat per 1 januari 2025 uit 110 panden.
Beleid
Beheer en exploitatie van het gemeentelijk vastgoed is ondergebracht bij Bres Accommodaties B.V. Het groot onderhoud voor het gemeentelijk vastgoed, het beleid en de dekking van het exploitatietekort van Bres is de verantwoordelijkheid van de gemeente.
De doorlichting van de gemeentelijke vastgoedportefeuille helpt, onder meer, bij het inzichtelijk maken van wat de gemeente (en maatschappelijke organisaties) nodig heeft op gebied van huisvesting voor de uitvoering van de inhoudelijke producten. Aan de andere kant wordt duidelijk wat de inhoudelijke beleidskeuzes voor gevolgen hebben voor de vastgoedportefeuilles (baten en lasten).
Beheer
Een actueel, eenduidig en volledig inzicht in de vastgoedportefeuille is noodzakelijk om financiële middelen voor onderhoud op een verantwoorde, integrale en effectieve wijze onderhoud in te kunnen zetten.
Er zijn meerjarenonderhoudsplannen vastgesteld met de daarbij behorende budgetten voor groot en klein onderhoud.
Kwaliteit
Gemeente Hoeksche Waard heeft veel gebouwen voor verschillende doeleinden in eigendom. Die gebouwen beheren en onderhouden we uiteraard volgens de geldende wet- en regelgeving (bijvoorbeeld Arbowetgeving of het geldende Bouwbesluit). In principe is de kwaliteitsnorm sober (niet uitbundig en niet meer dan nodig) en doelmatig. Dit kwaliteitsniveau komt overeen met conditiescore 3 van de norm NEN-2767 ‘Conditiemeting gebouwde omgeving’. Voor gebouwen die (op termijn) worden gesloopt of afgestoten, is een lager onderhoudsniveau acceptabel.
Daarnaast is het beleid om de gebouwen zo efficiënt mogelijk te gebruiken. De meerjarenonderhoudsplannen worden aan de hand van NEN-2767 inspecties eens in de vier jaar geactualiseerd.
Financiële consequenties onderhoud kapitaalgoed gebouwen
In onderstaande tabel zijn de kosten opgenomen die betrekking hebben op het kapitaalgoed ‘gebouwen’:
B2025 | B2026 | B2027 | B2028 | |
---|---|---|---|---|
Gebouwen | ||||
Kapitaallasten | 3.398 | 4.001 | 3.856 | 4.538 |
Onderhoudskosten | 3.689 | 2.289 | 2.289 | 2.289 |
Totaal | 7.087 | 6.290 | 6.145 | 6.827 |
F Begraafplaatsen
Beleidskader
Kerncijfers
Gemeente Hoeksche Waard heeft 24 begraafplaatsen in beheer en onderhoud. Op 16 daarvan wordt actief begraven. We beheren ongeveer 30.000 graven. De gemeente gebruikt het administratiepakket Begraven van Centric Voor het beheer en de administratie van de begraafplaatsen. Het areaal op de begraafplaatsen is als volgt opgebouwd:
Omschrijving | Areaal |
Asfalt verharding | 22.988 m² |
Beton verharding | 146 m² |
Elementen verharding | 25.133 m² |
Half- of onverhard | 10.069 m² |
Bomen | 1.577 stuks |
Beplanting | 49.801 m² |
Grassen | 77.123 m² |
Het areaal bomen wijkt af van eerdere overzichten. In het verleden werd het areaal bomen in bosplantsoenen geschat en opgeteld bij het aantal geregistreerde bomen. Vanaf dit jaar maken we de keuze alleen de in het beheersysteem opgenomen bomen te vermelden in de paragraaf kapitaalgoederen. Dit betekent niet dat er een afname is van bomen in bosplantsoen.
Beleid
In 2020 is een geharmoniseerd begraafbeleid vastgesteld dat in 2021 is ingegaan. In 2023 is het beleid, inclusief de regelgeving, geëvalueerd. Hieruit is een aantal kleine wijzigingen in de regelgeving voortgekomen.
Beheer
Het in 2020 vastgestelde begraafplaatsenbeleid vormt de leidraad voor het beheer en onderhoud van de begraafplaatsen. We werken volgens een uitvoeringskalender met meerjarenplanning op basis van de behoefte en capaciteit.
Kwaliteit
Begraafplaatsen onderhouden we op grond van de geldende wettelijke verplichtingen en het vastgestelde beeldkwaliteitsniveau A.
Om zicht te blijven houden op de kwaliteit van de begraafplaatsen, laten we inspecties uitvoeren. Voor de bomen op de begraafplaatsen hanteren we minimaal iedere 3 jaar een zogenaamde BVC-inspectie (boomveiligheidscontrole).
Financiële consequenties onderhoud kapitaalgoed begraafplaatsen
In onderstaande tabel zijn de kosten opgenomen die betrekking hebben op het kapitaalgoed begraafplaatsen:
B2025 | B2026 | B2027 | B2028 | |
---|---|---|---|---|
Begraafplaats | ||||
Kapitaallasten | 138 | 144 | 143 | 131 |
Mutatie voorziening | 16 | -43 | -45 | -36 |
Onderhoudskosten | 1.040 | 1.090 | 1.030 | 1.030 |
Totaal | 1.194 | 1.191 | 1.128 | 1.125 |
G Buitensportaccommodaties
Beleidskader
Kerncijfers
We gebruiken een beheersysteem voor het beheer van buitensportaccommodaties.
Omschrijving | Areaal |
Bomen | 1.085 stuks |
Beplanting | 66.899 m² |
Grassen | 228.659 m² |
Sportvelden (gras, kunstgras, etc..) | 560.418 m² |
Verharding | 76.140 m² |
Beleid
Buitensportaccommodaties beheren en onderhouden we op grond van de geldende wettelijke verplichtingen en het vastgestelde beleid van de voormalige gemeenten zolang dit nog niet is geharmoniseerd.
Het beleid van beheer buitensportaccommodaties verschilt behoorlijk per voormalige gemeente. In Binnenmaas lag de (financiële) verantwoordelijkheid voor het onderhoud van het groen op de sportcomplexen bij de verenigingen. De (financiële) verantwoordelijkheid voor het renoveren van de sportvelden lag echter bij de gemeente Binnenmaas. In Korendijk lag de (financiële) verantwoordelijkheid voor het onderhoud en het renoveren van het groen op de sportcomplexen bij de verenigingen. Gemeente Cromstrijen had een contract met een vereniging over het onderhoud en renovatie van de velden. Bij een andere vereniging verzorgde de gemeente zelf het onderhoud. De opstallen waren voor de vereniging zelf. In de andere voormalige gemeenten zorgde de gemeente voor het gehele proces: onderhoud van de velden en de gebouwen en de vervangingsinvesteringen.
Beheer
In 2020 t/m 2023 is het beheer doorgegaan zoals dit geregeld was door de voormalige gemeentes. Als in 2024 de beleidsnota harmonisatie buitensport is goedgekeurd, starten we in 2025 met de uitrol daarvan.
Kwaliteit
Het streefdoel voor de buitensportaccommodaties voor de gehele Hoeksche Waard is minimaal kwaliteitsniveau basis. Dit kwaliteitsniveau komt overeen met het door het CROW vastgestelde niveau B.
Om de kwaliteit van de sportvelden te waarborgen, plannen we jaarlijks met de verenigingen een visuele inspectie. Tijdens die inspectie beoordelen we de onderhoudsstaat van de buitensportaccommodaties. Het uitgangspunt is handhaving van het kwaliteitsniveau ‘basis’.
Financiële consequenties onderhoud kapitaalgoed buitensportaccommodaties
In onderstaande tabel zijn de kosten opgenomen die betrekking hebben op het kapitaalgoed buitensportaccommodaties:
B2025 | B2026 | B2027 | B2028 | |
---|---|---|---|---|
Buitensportaccommodaties | ||||
Kapitaallasten | 856 | 1.291 | 1.395 | 1.329 |
Onderhoudskosten | 663 | 663 | 663 | 663 |
Totaal | 1.519 | 1.954 | 2.058 | 1.992 |
Samenvatting
De totale kosten per kapitaalgoed zijn als volgt:
B2025 | B2026 | B2027 | B2028 | |
---|---|---|---|---|
Begraafplaatsen | 1.194 | 1.191 | 1.128 | 1.125 |
Buitensportaccommodaties | 1.519 | 1.954 | 2.058 | 1.992 |
Gebouwen | 7.087 | 6.290 | 6.145 | 6.827 |
Groen | 6.436 | 6.680 | 6.799 | 6.826 |
Riolering | 2.964 | 4.449 | 6.267 | 6.557 |
Water | 1.773 | 1.921 | 1.861 | 1.906 |
Wegen | 12.783 | 10.864 | 11.310 | 11.756 |
Totaal | 33.755 | 33.349 | 35.568 | 36.989 |
Grafisch geeft dit het volgende beeld:
De totale kosten per categorie zijn als volgt:
B2025 | B2026 | B2027 | B2028 | |
---|---|---|---|---|
Kapitaallasten | 9.628 | 12.667 | 13.635 | 14.755 |
Mutatie reserves en voorzieningen | 638 | -1.496 | -282 | -272 |
Onderhoudskosten | 23.489 | 22.178 | 22.516 | 22.507 |
Totaal | 33.755 | 33.349 | 35.869 | 36.989 |
Grafisch geeft dit het volgende beeld: