Algemene Dekkingsmiddelen, overhead, vennootschapsbelasting en onvoorzien
Voor het onderdeel Algemene Dekkingsmiddelen, overhead, vennootschapsbelasting en onvoorzien zijn, met uitzondering van het onderdeel overhead (bedrijfsvoering), geen afzonderlijke doelstellingen en activiteiten geformuleerd. Voor de doelstellingen en activiteiten met betrekking tot overhead / bedrijfsvoering (taakveld 0.4), wordt verwezen naar paragraaf 3.5 Bedrijfsvoering.
Algemene Dekkingsmiddelen
De algemene dekkingsmiddelen bestaan uit de lokale heffingen, de algemene uitkering, dividendinkomsten, het saldo van de financieringsfunctie (dit is het verschil tussen de aan taakvelden toegerekende rekenrente en de werkelijk betaalde rente over lang- en kortlopende leningen, ook wel renteresultaat genoemd) en eventuele overige algemene dekkingsmiddelen. De algemene dekkingsmiddelen dienen ter dekking van de in de programma’s opgenomen kosten.
Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |
---|---|---|---|---|
1. Lokale heffingen waarvan besteding niet gebonden is* | 24.335 | 24.580 | 24.822 | 25.056 |
2. Algemene uitkering | 160.522 | 151.964 | 153.810 | 154.991 |
3. Dividend | 1.563 | 1.451 | 1.451 | 1.451 |
4. Saldo financieringsfunctie | -8 | -991 | -1.507 | -1.822 |
186.411 | 177.004 | 178.576 | 179.675 |
Grafisch geeft dit het volgende beeld
Overhead
De overheadkosten bestaan uit de kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces. Voorbeelden zijn het management, personeelszaken, informatievoorziening en automatisering, huisvesting, financiën etc. Voor de definities is aangesloten bij de Notitie overhead 2023 van de commissie BBV.
Vennootschapsbelasting
Vanaf 2016 moeten gemeenten en andere overheden vennootschapsbelasting (vpb) betalen over de winst die ze met hun ondernemingsactiviteiten maken. De aangifte wordt gesplitst in vpb over activiteiten van grondexploitaties en overige activiteiten. Voor grondexploitaties vindt jaarlijks een beoordeling plaats of er sprake is van fiscale winst. Voor de overige activiteiten, wijken inkomsten en uitgaven niet substantieel af van voorgaande jaren. De conclusie is dat de gemeente voor deze activiteiten geen ondernemer in fiscale zin vormt.
Onvoorzien
In de Begroting 2025 is, conform de financiële verordening én de geformuleerde grondslagen en uitgangspunten bij deze programmabegroting 2025-2028, een raming voor onvoorziene uitgaven opgenomen ter hoogte van € 1.
Wat mag het kosten?
In onderstaande tabel zijn, per taakveld, de baten, de lasten, de onttrekkingen aan reserves evenals de stortingen in reserves weergegeven die betrekking hebben op dit programma. Hierbij zijn de baten (en onttrekkingen uit reserves) weergegeven als +/+ en de lasten (en stortingen in reserves) als -/-
Taakveld | Werkelijk 2023 | Actuele begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
0.4 Overhead | 174 | 297 | 95 | 95 | 95 | 95 |
0.5 Treasury | 1.415 | 1.941 | 1.588 | 1.476 | 1.476 | 1.476 |
0.61 OZB woningen | 11.182 | 12.077 | 12.753 | 12.895 | 13.076 | 13.247 |
0.62 OZB niet-woningen | 8.520 | 9.137 | 10.560 | 10.664 | 10.726 | 10.787 |
0.64 Belastingen overig | 793 | 799 | 840 | 840 | 840 | 840 |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 148.627 | 156.471 | 160.522 | 151.964 | 153.810 | 154.991 |
0.8 Overige baten en lasten | 111 | 93 | 95 | 95 | 95 | 95 |
Totaal Baten | 170.822 | 180.814 | 186.453 | 178.028 | 180.117 | 181.531 |
0.4 Overhead | -34.221 | -37.920 | -38.627 | -35.026 | -34.273 | -33.070 |
0.5 Treasury | -162 | -242 | -100 | -1.086 | -1.591 | -1.937 |
0.61 OZB woningen | -596 | -840 | -707 | -707 | -707 | -707 |
0.64 Belastingen overig | -323 | -285 | -350 | -335 | -344 | -353 |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 0 | 0 | 0 | -500 | -1.000 | -1.500 |
0.8 Overige baten en lasten | -268 | -175 | -5 | -5 | -5 | -5 |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | 361 | -72 | -74 | -74 | -74 | -74 |
Totaal Lasten | -35.209 | -39.534 | -39.863 | -37.733 | -37.993 | -37.645 |
Totaalsaldo van baten en lasten | 135.612 | 141.280 | 146.590 | 140.296 | 142.124 | 143.887 |
0.10 Mutaties reserves | 29.086 | 657 | 3.843 | 260 | 1 | 0 |
0.4 Overhead | 4.941 | 9.646 | 5.087 | 3.288 | 2.594 | 1.334 |
Totaal Onttrekkingen reserves | 34.027 | 10.303 | 8.930 | 3.547 | 2.595 | 1.334 |
0.10 Mutaties reserves | -29.086 | -657 | -3.843 | -260 | -1 | 0 |
0.4 Overhead | -498 | -4.745 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Stortingen reserves | -29.585 | -5.402 | -3.843 | -260 | -1 | 0 |
Geraamd resultaat programma 9. Algemene dekkingsmiddelen, overhead, Vpb en onvoorzien | 140.055 | 146.181 | 151.677 | 143.583 | 144.718 | 145.221 |
Verbonden partijen die bijdragen aan het realiseren van doelstellingen
GR Samenwerking Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW)
De doelstelling van de gemeenschappelijke regeling is een doelmatige uitvoering van werkzaamheden voor de heffing en invordering van belastingen, heffingen en rechten, de Wet waardering onroerende zaken, de administratie van vastgoedgegevens, het verstrekken van vastgoedgegevens aan de deelnemers en derden en de Wet basisregistraties adressen en gebouwen.
Stichting Inkoopbureau West-Brabant
Deze stichting dient indirect diverse openbare belangen. Door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau behaalt de stichting voordelen op financieel, kwalitatief en procesmatig gebied voor de deelnemers.
Stedin
Centraal staat het betrouwbaar, veilig en maatschappelijk verantwoord leveren van energie en daaraan gerelateerde producten aan particuliere en zakelijke klanten en samenwerking en deelneming in andere rechtspersonen.
BV Gemeenschappelijk Bezit Evides
Gemeente Hoeksche Waard neemt samen met gemeenten en provincies in Zuid-Holland en Zeeland deel in de BV Gemeenschappelijk Bezit Evides. Op haar beurt is de BV 50% eigenaar van het drinkwaterleidingbedrijf Evides. Evides levert drinkwater aan huishoudens en bedrijfsleven en houdt zich ook steeds meer bezig met de levering van industriewater en diensten op het gebied van afvalwater- en rioolwaterzuivering.
Bank Nederlandse Gemeenten
De gemeente heeft van oudsher aandelen in de BNG. Doelstelling van de bank is een voordelige financiële dienstverlening en kredietverstrekking, om zo te kunnen bijdragen aan de maatschappelijke voorzieningen.
Beleidsindicatoren
In onderstaande tabel zijn de, volgens het BBV, verplichte beleidsindicatoren opgenomen die betrekking hebben op dit programma.
Indicatoren BBV (peildatum "Waarstaatjegemeente" (27-08-2024) | Jaar | Hoeksche Waard | Nederland | Gemeente weinig stedelijk |
---|---|---|---|---|
Woonlasten éénpersoonshuishouden in € | 2024 | 727 | geen data | geen data |
Woonlasten meerpersoonshuishouden € | 2024 | 830 | geen data | geen data |
Gemiddelde WOZ-waarde woningen x € 1.000 | 2023 | 360 | 368 | 359 |
Gemiddelde WOZ-waarde woningen x € 1.000 | 2024 | 382 | 379 | geen data |
Formatie (fte per 1.000 inwoners) | 2025 | 7 | * | * |
Bezetting (fte per 1.000 inwoners) | 2025 | 6 | * | * |
Apparaatskosten (kosten per inwoner) | 2025 | 826 | * | * |
Externe inhuur (% van totale loonkosten) | 2025 | 20% | * | * |
Overhead (% van de totale lasten) | 2025 | 12% | * | * |
* Geen gegevens beschikbaar in "Waar staat je gemeente.nl". |
In bovenstaande tabel zijn enkele velden niet ingevuld in de kolom "Nederland" en "Gemeente weinig stedelijk". De reden hiervan is dat deze gegevens niet in de landelijke database "Waar staat je gemeente" staan waarop gemeenten deze gegevens moeten baseren.
Toelichting Kengetal Externe Inhuur begroting 2025:
In 2021 was nog sprake van een werkelijk/gerealiseerd inhuurpercentage van 29%, in 2022 was dit percentage gedaald naar 25% en in 2023 is dit verder gedaald naar 23%. Het streven dat door het college is vastgesteld, is een maximale norm van 18% van de loonsom aan externe inhuur in 2026. Dit is een doelstelling waarop gestuurd wordt én waarvan het realistisch wordt geacht tot aan 2026 in stappen van 2% naartoe te werken.
Bij het Kengetal Externe Inhuur in deze begroting 2025 wordt uitgegaan van een verwacht inhuurpercentage in 2025 van 20%. Dit percentage is in lijn met de met de Auditcommissie afgesproken doelstelling. De doelstelling om de inhuur stapsgewijs terug te brengen naar een structureel realistisch niveau, sluit aan bij het collegebesluit van 30 mei 2023 én de met de Auditcommissie en raad (raadsbesluit van 15 februari 2022).
Voor de volledigheid zijn de met de Auditcommissie/raad afgesproken normen opgenomen in onderstaande tabel.
2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|
20% | 18% | 18% | 18% |