Algemene Dekkingsmiddelen, overhead, vennootschapsbelasting en onvoorzien

Voor het onderdeel Algemene Dekkingsmiddelen, overhead, vennootschapsbelasting en onvoorzien zijn, met uitzondering van het onderdeel overhead (bedrijfsvoering), geen afzonderlijke doelstellingen en activiteiten geformuleerd. Voor de doelstellingen en activiteiten met betrekking tot overhead / bedrijfsvoering (taakveld 0.4), wordt verwezen naar paragraaf 3.5 Bedrijfsvoering.

Algemene Dekkingsmiddelen

De algemene dekkingsmiddelen bestaan uit de lokale heffingen, de algemene uitkering, dividendinkomsten, het saldo van de financieringsfunctie (dit is het verschil tussen de aan taakvelden toegerekende rekenrente en de werkelijk betaalde rente over lang- en kortlopende leningen, ook wel renteresultaat genoemd) en eventuele overige algemene dekkingsmiddelen. De algemene dekkingsmiddelen dienen ter dekking van de in de programma’s opgenomen kosten.

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

1. Lokale heffingen waarvan besteding niet gebonden is*

24.335

24.580

24.822

25.056

2. Algemene uitkering

160.522

151.964

153.810

154.991

3. Dividend

1.563

1.451

1.451

1.451

4. Saldo financieringsfunctie

-8

-991

-1.507

-1.822

186.411

177.004

178.576

179.675

*Deze heffingen bestaan uit de (on)roerende zaakbelasting, toeristenbelasting, reclamebelasting en hondenbelasting

Grafisch geeft dit het volgende beeld

Overhead

De overheadkosten bestaan uit de kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces. Voorbeelden zijn het management, personeelszaken, informatievoorziening en automatisering, huisvesting, financiën etc. Voor de definities is aangesloten bij de Notitie overhead 2023 van de commissie BBV.

Vennootschapsbelasting

Vanaf 2016 moeten gemeenten en andere overheden vennootschapsbelasting (vpb) betalen over de winst die ze met hun ondernemingsactiviteiten maken. De aangifte wordt gesplitst in vpb over activiteiten van grondexploitaties en overige activiteiten. Voor grondexploitaties vindt jaarlijks een beoordeling plaats of er sprake is van fiscale winst. Voor de overige activiteiten, wijken inkomsten en uitgaven niet substantieel af van voorgaande jaren. De conclusie is dat de gemeente voor deze activiteiten geen ondernemer in fiscale zin vormt.

Onvoorzien

In de Begroting 2025 is, conform de financiële verordening én de geformuleerde grondslagen en uitgangspunten bij deze programmabegroting 2025-2028, een raming voor onvoorziene uitgaven opgenomen ter hoogte van 1.

Wat mag het kosten?

In onderstaande tabel zijn, per taakveld, de baten, de lasten, de onttrekkingen aan reserves evenals de stortingen in reserves weergegeven die betrekking hebben op dit programma. Hierbij zijn de baten (en onttrekkingen uit reserves) weergegeven als +/+ en de lasten (en stortingen in reserves) als -/-

Taakveld

Werkelijk 2023

Actuele begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

0.4 Overhead

174

297

95

95

95

95

0.5 Treasury

1.415

1.941

1.588

1.476

1.476

1.476

0.61 OZB woningen

11.182

12.077

12.753

12.895

13.076

13.247

0.62 OZB niet-woningen

8.520

9.137

10.560

10.664

10.726

10.787

0.64 Belastingen overig

793

799

840

840

840

840

0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds

148.627

156.471

160.522

151.964

153.810

154.991

0.8 Overige baten en lasten

111

93

95

95

95

95

Totaal Baten

170.822

180.814

186.453

178.028

180.117

181.531

0.4 Overhead

-34.221

-37.920

-38.627

-35.026

-34.273

-33.070

0.5 Treasury

-162

-242

-100

-1.086

-1.591

-1.937

0.61 OZB woningen

-596

-840

-707

-707

-707

-707

0.64 Belastingen overig

-323

-285

-350

-335

-344

-353

0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds

0

0

0

-500

-1.000

-1.500

0.8 Overige baten en lasten

-268

-175

-5

-5

-5

-5

0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)

361

-72

-74

-74

-74

-74

Totaal Lasten

-35.209

-39.534

-39.863

-37.733

-37.993

-37.645

Totaalsaldo van baten en lasten

135.612

141.280

146.590

140.296

142.124

143.887

0.10 Mutaties reserves

29.086

657

3.843

260

1

0

0.4 Overhead

4.941

9.646

5.087

3.288

2.594

1.334

Totaal Onttrekkingen reserves

34.027

10.303

8.930

3.547

2.595

1.334

0.10 Mutaties reserves

-29.086

-657

-3.843

-260

-1

0

0.4 Overhead

-498

-4.745

0

0

0

0

Totaal Stortingen reserves

-29.585

-5.402

-3.843

-260

-1

0

Geraamd resultaat programma 9. Algemene dekkingsmiddelen, overhead, Vpb en onvoorzien

140.055

146.181

151.677

143.583

144.718

145.221

Verbonden partijen die bijdragen aan het realiseren van doelstellingen

GR Samenwerking Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW)

De doelstelling van de gemeenschappelijke regeling is een doelmatige uitvoering van werkzaamheden voor de heffing en invordering van belastingen, heffingen en rechten, de Wet waardering onroerende zaken, de administratie van vastgoedgegevens, het verstrekken van vastgoedgegevens aan de deelnemers en derden en de Wet basisregistraties adressen en gebouwen.

Stichting Inkoopbureau West-Brabant

Deze stichting dient indirect diverse openbare belangen. Door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau behaalt de stichting voordelen op financieel, kwalitatief en procesmatig gebied voor de deelnemers.

Stedin

Centraal staat het betrouwbaar, veilig en maatschappelijk verantwoord leveren van energie en daaraan gerelateerde producten aan particuliere en zakelijke klanten en samenwerking en deelneming in andere rechtspersonen.

BV Gemeenschappelijk Bezit Evides

Gemeente Hoeksche Waard neemt samen met gemeenten en provincies in Zuid-Holland en Zeeland deel in de BV Gemeenschappelijk Bezit Evides. Op haar beurt is de BV 50% eigenaar van het drinkwaterleidingbedrijf Evides. Evides levert drinkwater aan huishoudens en bedrijfsleven en houdt zich ook steeds meer bezig met de levering van industriewater en diensten op het gebied van afvalwater- en rioolwaterzuivering.

Bank Nederlandse Gemeenten

De gemeente heeft van oudsher aandelen in de BNG. Doelstelling van de bank is een voordelige financiële dienstverlening en kredietverstrekking, om zo te kunnen bijdragen aan de maatschappelijke voorzieningen.

Beleidsindicatoren

In onderstaande tabel zijn de, volgens het BBV, verplichte beleidsindicatoren opgenomen die betrekking hebben op dit programma.

Indicatoren BBV (peildatum "Waarstaatjegemeente" (27-08-2024)

Jaar

Hoeksche Waard

Nederland

Gemeente weinig stedelijk

Woonlasten éénpersoonshuishouden in €

2024

727

geen data

geen data

Woonlasten meerpersoonshuishouden €

2024

830

geen data

geen data

Gemiddelde WOZ-waarde woningen x 1.000

2023

360

368

359

Gemiddelde WOZ-waarde woningen x 1.000

2024

382

379

geen data

Formatie (fte per 1.000 inwoners)

2025

7

*

*

Bezetting (fte per 1.000 inwoners)

2025

6

*

*

Apparaatskosten (kosten per inwoner)

2025

826

*

*

Externe inhuur (% van totale loonkosten)

2025

20%

*

*

Overhead (% van de totale lasten)

2025

12%

*

*

* Geen gegevens beschikbaar in "Waar staat je gemeente.nl".

In bovenstaande tabel zijn enkele velden niet ingevuld in de kolom "Nederland" en "Gemeente weinig stedelijk". De reden hiervan is dat deze gegevens niet in de landelijke database "Waar staat je gemeente" staan waarop gemeenten deze gegevens moeten baseren.

Toelichting Kengetal Externe Inhuur begroting 2025:

In 2021 was nog sprake van een werkelijk/gerealiseerd inhuurpercentage van 29%, in 2022 was dit percentage gedaald naar 25% en in 2023 is dit verder gedaald naar 23%. Het streven dat door het college is vastgesteld, is een maximale norm van 18% van de loonsom aan externe inhuur in 2026. Dit is een doelstelling waarop gestuurd wordt én waarvan het realistisch wordt geacht tot aan 2026 in stappen van 2% naartoe te werken.

Bij het Kengetal Externe Inhuur in deze begroting 2025 wordt uitgegaan van een verwacht inhuurpercentage in 2025 van 20%.  Dit percentage is in lijn met de met de Auditcommissie afgesproken doelstelling. De doelstelling om de inhuur stapsgewijs terug te brengen naar een structureel realistisch niveau, sluit aan bij het collegebesluit van 30 mei 2023 én de met de Auditcommissie en raad (raadsbesluit van 15 februari 2022).

Voor de volledigheid zijn de met de Auditcommissie/raad afgesproken normen opgenomen in onderstaande tabel.

2025

2026

2027

2028

20%

18%

18%

18%