Programma 1 Veiligheid
Tot het programma Veiligheid behoren de taakvelden crisisbeheersing, brandweer, openbare orde (inclusief handhaving) en veiligheid.
Wat gebeurt er om ons heen?
De objectieve veiligheidscijfers laten een positief beeld zien. Gemeente Hoeksche Waard is een relatief veilige gemeente. Ook de veiligheidsbeleving laat een stijgende trend zien. Om dit te behouden, is het belangrijk in te blijven zetten op een veilig leven; een groot goed in onze samenleving.
Digitale criminaliteit en georganiseerde criminaliteit worden door inwoners gezien als de meest waarschijnlijke vormen van criminaliteit. Nieuwsberichten over aanslagen in woonwijken met explosieven en de risico's van beltrucs en fishing wakkeren dit aan.
De georganiseerde criminaliteit verhardt. Vooral de handel in drugs levert criminelen grote financiële winsten op en is een drijfveer achter tal van ondermijnende activiteiten. Met buitensporig geweld worden conflicten in het drugsmilieu opgelost. Dit zorgt voor maatschappelijke onrust in directe leefomgeving van inwoners.
Dit gedrag willen we in de Hoeksche Waard voorkomen. Waar mogelijk wordt er bestuurlijk opgetreden tegen drugsproductie- en handel, tegelijk methet optreden van politie en justitie. Het is van groot belang de jeugd weerbaar te maken tegen de verleiding van “snel geld”.
Binnen het thema jeugd en jongvolwassenen zien we zorgelijke ontwikkelingen. Met het merendeel van de jongeren gaat het goed, maar een kleine groep is verantwoordelijk voor verschillende verstoringen binnen de openbare orde over het hele eiland. De verantwoordelijken voor veiligheid en sociaal werken nauw samen om te voorkomen dat jongeren in– of doorgroeien in de criminaliteit. Het gedrag van jongeren bij oud- en nieuwjaar is een specifiek aandachtspunt.
Criminele uitbuiting is, naast arbeidsuitbuiting en seksuele uitbuiting, zowel in de regio als in de Hoeksche Waard, de meest voorkomende vorm van mensenhandel. Mensenhandel gaat om het werven, vervoeren of huisvesten van een persoon met gebruik van dwang en/of misleiding en/of misbruik van een kwetsbare positie en met het doel die persoon uit te buiten. Mensenhandel en -smokkel baart in toenemende mate grote zorgen. Het zicht op de omvang van deze problematiek kent, door factoren als afhankelijkheidsrelatie, angst en schaamte, nog veel blinde vlekken.
Wat willen we bereiken? Wat gaan we ervoor doen?
Wat willen we bereiken | Wat gaan we ervoor doen | Planning |
---|---|---|
1.1 Alle inwoners, ondernemers en bezoekers van de Hoeksche Waard voelen zich veilig. | 1.1.1 We voeren 10 integrale controles/werkbezoeken uit waarmee we zorgen voor een eerlijk ondernemersklimaat en het verbeteren van de informatiepositie en bewustwording. | jaarlijks |
1.1.2 We werken gebiedsgericht, waarmee we veiligheid verankeren in wijken en buitengebieden door o.a. het geven van voorlichting over veiligheidsvraagstukken en High Impact Crimes. | doorlopend | |
1.1.3 We beperken zo veel als mogelijk woonoverlast door casuïstiek tijdig en integraal te bespreken. De tafel ‘Woonoverlast’ biedt een platform om actualiteiten en casuïstiek periodiek met de juiste partners te bespreken. Inzet van buurtbemiddeling speelt daarbij een belangrijke preventieve rol. Om adequaat te handelen bij langdurige ernstige woonoverlast gebruiken we de mogelijkheden van de wet Woonoverlast. | doorlopend | |
1.1.4 We dragen bij aan het creëren van 2 JOP’s waar bewoners samen kunnen komen. | jaarlijks | |
1.1.5 We zetten in op betrokkenheid van inwoners door aandacht te hebben voor hun inzet en dragen bij aan nabijheid en dorpsgericht werken. | doorlopend | |
1.1.6 We werken samen met de politie aan preventieve en repressieve acties ten aanzien van de verkeersveiligheid. | doorlopend | |
1.2 We verstrekken vergunningen voor horeca en evenementen. | 1.2.1 Naast schoon, heel en veilig dragen we ook bij aan vormen van vermaak. Evenementen in diverse stijlen en horeca maken hier deel van uit. We onderwerpen vergunningaanvragen onder andere aan veiligheidscriteria en bibob-toetsen. Daarnaast voeren we controles op basis van de Alcoholwet uit en schouwen we evenementen. Waar nodig volgen (bestuurlijke) waarschuwingen of maatregelen. | doorlopend |
1.3 We werken naast veilig ook aan “schoon” en “heel”. | 1.3.1 Het veiligheidsgevoel wordt ook versterkt door een schone omgeving waar herstel van kapot straatmeubilair snel plaats vindt. Onze handhavers (boa's) hebben een signaleringsfunctie, reageren op meldingen van overlast in de brede zin van het woord en zijn oren en ogen in de wijken en dorpen. We treden dienstverlenend op en handhaven waar nodig met boetes of bestuurlijke maatregelen. | doorlopend |
1.3.2 We realiseren de invulling van 10 formatieplaatsen. In het najaar zetten we in op formatieuitbreiding van 10 naar 12 formatieplaatsen voor 2025. De invulling van de formatie maakt controle en handhaving beter. | 2024 |
Wat mag het kosten?
Onderstaande tabel geeft weer: de baten en lasten per taakveld, het totaalsaldo van baten en lasten, de wijzigingen in de reserves en het geraamde resultaat (na verrekening met reserves). De baten geven wij weer als +/+ en de lasten als -/-.
Taakveld | Werkelijk 2023 | Actuele begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
1.1 Crisisbeheersing en brandweer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.2 Openbare orde en veiligheid | 83 | 119 | 121 | 121 | 121 | 121 |
Totaal Baten | 83 | 119 | 121 | 121 | 121 | 121 |
1.1 Crisisbeheersing en brandweer | -8.446 | -8.642 | -8.775 | -8.773 | -8.773 | -8.773 |
1.2 Openbare orde en veiligheid | -2.159 | -2.324 | -3.897 | -3.865 | -3.862 | -3.862 |
Totaal Lasten | -10.606 | -10.965 | -12.671 | -12.639 | -12.636 | -12.635 |
Totaalsaldo van baten en lasten | -10.523 | -10.847 | -12.550 | -12.517 | -12.514 | -12.514 |
1.2 Openbare orde en veiligheid | 0 | 0 | 9 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Onttrekkingen reserves | 0 | 0 | 9 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat programma 1. Veiligheid | -10.523 | -10.847 | -12.541 | -12.517 | -12.514 | -12.514 |
Verbonden partijen die bijdragen aan het realiseren van onze doelstellingen
GR Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid
Dit openbaar lichaam integreert de brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening (bij ongevallen en rampen) bestuurlijk en operationeel op regionaal niveau binnen het samenwerkingsgebied. Dat gebeurt met behoud van lokale verankering. De doelstelling is een efficiënte en slagvaardige hulpverlening, onder andere op basis van een gecoördineerde voorbereiding. Ook is het een platform voor samenwerking met diensten die aan hulpverlening zijn gelieerd, partners en andere openbare lichamen.
Beleidsindicatoren
In onderstaande tabel zijn de, volgens het BBV, verplichte beleidsindicatoren opgenomen die betrekking hebben op dit programma.
Indicatoren BBV (peildatum "Waarstaatjegemeente" (27-08-2024) | Jaar | Hoeksche Waard | Nederland | Gemeente weinig stedelijk |
---|---|---|---|---|
Winkeldiefstal per 1.000 inwoners | 2023 | 0,5 | 2,5 | 1,1 |
Diefstal uit woning per 1.000 inwoners | 2023 | 0,6 | 1,3 | 1,1 |
Geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners | 2023 | 2,1 | 4,3 | 2,8 |
Vernieling en beschadiging per 1.000 inwoners | 2023 | 3,3 | 5,8 | 4,1 |
Jongeren met een delict voor de rechter in % | 2022 | 1 | 1 | 1 |
Verwijzingen Halt per 1.000 inwoners van 12 tot 18 jaar | 2022 | 5 | 8 | 8 |
Verwijzingen Halt per 1.000 inwoners van 12 tot 18 jaar | 2023 | 9 | 9 | 8 |