Programma 0 Bestuur en ondersteuning

Tot het programma Bestuur en ondersteuning behoren de taakvelden bestuur, burgerzaken (inclusief dienstverlening) en beheer overige gebouwen en gronden.

Wat gebeurt er om ons heen?

Groei en ontwikkeling zijn nog steeds enkele drijfveren van onze maatschappij. Echter, in vergelijking met andere jaren gaan er steeds meer geluiden op dat deze groei anders gedefinieerd moet worden. Geen economische en fysieke groei, maar kwalitatieve, duurzame groei met respect voor onze aarde. De term rentmeesterschap en de aarde beter door willen geven aan volgende generaties krijgt steeds meer aandacht. Ingegeven door onder andere de coronapandemie, de oorlog in Oekraïne en de economische effecten daarvan ontstaat steeds meer inzicht dat we minder afhankelijk van anderen moeten zijn. Produceren, opwekken en consumeren in regionale ecosystemen heeft echter grote gevolgen op de inrichting van onze ruimte, onze export en onze werkwijze. Onder invloed van sociale media en internet is de wereld kleiner dan ooit. Het aantal webshops en vervoersbewegingen is groter dan ooit, de 24-uurseconomie nog meer een feit dan voorheen. Voor velen een mooie ontwikkeling, maar ook met negatieve kanten. De mentale druk op jongeren, het altijd ‘aan staan’ en de negatieve effecten op milieu, klimaat en lokale ondernemers zijn groot.

In de overgang naar een meer regionale economie, eerlijke concurrentie, duurzame groei en vooral inzet op welzijn en welbevinden kan de lokale overheid een positie innemen. Het vraagt een omslag in denken en leven, een verandering zoals we die nog niet hebben gezien. Maar bovenal een transitie waarbij we niet goed weten wat het einddoel of eindproduct is. Het moet anders, we weten de richting maar hoe en wat gaan we proefondervindelijk uitwerken. Het vraagt om een wendbare overheid, midden in het speelveld, de omgeving en een omgeving die duidelijke spelregels hanteert. Ook in het sociale domein is die noodzakelijke transitie aanwezig. Demografische ontwikkelingen zorgen voor een stijging van zorgvraag en zorgkosten, maar ook voor onze huisvestingswensen en -opgaves.

Dit alles in een sociaal, cultureel en politiek versplinterd landschap, waarin onder andere het individualisme, de (sociale) media en het bestuurlijk klimaat hebben geleid tot een bubbelsamenleving, met grote uitdagingen op het samenleven. Een maatschappij waarin de polen versterken, het midden vaker zwijgt en populisme onder politici, wetenschappers groeit.

Ook de gemeente moet in deze transitie participeren. De rol van de overheid moet anders. De traditionele verzorgingsstaat ligt weliswaar achter ons, maar wat definieert nu dan de rol van de lokale overheid? Hoe verhoudt de gemeente zich tot haar inwoners? Welke rol kan, wil of moet zij spelen? Een positioneringsvraagstuk ook in bestuurlijk institutioneel opzicht dat ook zeker een plek moet krijgen in de toekomstvisie van de gemeente.

Samenwerking met onze omgeving

De nieuwe aanvraag voor de Regio Deal 5e tranche is eind 2023 ingediend door de regio Zuid-Hollandse Delta. Begin 2024 hebben we van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) te horen gekregen dat onze aanvraag is gehonoreerd. Dit betekent opnieuw een financiële impuls voor ons gebied van 10 miljoen. De regionale samenwerking kan op deze manier uitgebouwd worden om zo de brede welvaart in onze regio verder te verstevigen. Op deze manier werken we concreet aan onze netwerken en samenwerkingen met onze inwoners, partners, (buur-)gemeenten, provincie, Rijk, kennisinstellingen en het bedrijfsleven.

Professionele en persoonlijke dienstverlening

De dienstverlening naar onze inwoners, bedrijven, verenigingen en maatschappelijke organisaties is van groot belang. Onze dienstverlening beweegt mee met de tijd en de behoefte van onze inwoners. Herkenbaarheid, duidelijkheid en de menselijke maat zijn daarin onmisbaar. Inwoners willen inzicht in de voor hen relevante en gewenste informatie (in een digitale mijn-omgeving) en zaken zelfstandig kunnen afhandelen met de gemeente op het moment dat het hen uitkomt. Dit vraagt om een inclusieve en toegankelijke dienstverlening. Hierbij gaat het niet alleen over wat we leveren, maar ook hoe we onze diensten aanbieden en hoe we communiceren.

Verkiezingen

In 2025 zijn er op dit moment geen verkiezingen voorzien. Tenzij er vervroegde verkiezingen worden uitgeschreven voor de Tweede Kamer, is de volgende geplande verkiezing de gemeenteraadsverkiezing van18 maart 2026. Een groot deel van de voorbereidingen hiervoor vindt plaats in het laatste kwartaal van 2025.

Gemeenteraad en zijn ondersteuning
De gemeenteraad is het hoogste bestuurlijke orgaan van de gemeente en vertegenwoordigt alle inwoners. De gemeenteraad vormt samen met het college van burgemeester en wethouders het gemeentebestuur. De gemeenteraad bepaalt de koers, heeft het budgetrecht en controleert het beleid van het college. De gemeenteraad telt 37 leden, daarbij geholpen door ongeveer 30 burgerleden. Ze worden om de vier jaar gekozen door de inwoners.

Het organisatieonderdeel griffie ondersteunt de gemeenteraad en zijn commissies, communiceert over het werk van de raad en vervult een dienstverlenende rol in het contact met inwoners.

Aan de hand van het plan Raadsondersteuning wordt continu geïnvesteerd in de kwalitatieve en kwantitatieve verbetering van de ondersteuning van de raad en zijn commissies volgens de opdracht van de minister van BZK. Dit geldt voor het organisatieonderdeel griffie en ook voor de verschillende bedrijfsvoeringsteams in de ambtelijke organisatie die zich inspannen voor de ondersteuning en optimalisering van het democratisch functioneren van de raad. Om op tijd en naar behoren de raad te kunnen ondersteunen is het noodzakelijk om de veranderstappen en groei door te zetten zoals dat landelijk gebeurt.

Wat willen we bereiken? Wat gaan we ervoor doen?

Wat willen we bereiken
Maatschappelijk effect / doel

Wat gaan we ervoor doen
Subdoel / Speerpunt

Planning

0.1 Het realiseren van ambities door bestuurlijke en ambtelijke samenwerking.

0.1.1 Versterken samenwerking met inwoners en overheidsparticipatie.

2024 - 2026

0.1.2 Versterken van triple-helix samenwerking.

2024 - 2026

0.1.3 Blijven inzetten op de verbinding en samenwerking met de ons omliggende gemeenten op basis van een eigen agenda.

doorlopend

0.2 Inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties zijn tevreden over de professionele en persoonlijke dienstverlening.

0.2.1 De dienstverlening is voor iedereen toegankelijk.

doorlopend

0.2.2 Correcte basisregistraties.

doorlopend

0.2.3 We streven ernaar dat onze inwoners onze dienstverlening waarderen met een 8.

doorlopend

0.2.4 Zoveel mogelijk een antwoord in het eerste contact.

doorlopend

0.3 Komen tot een integrale toekomstvisie voor de lange termijn (2040). Doel is om een gezamenlijke stip aan de horizon te krijgen waar de gemeente samen met de samenleving komt tot leidende principes die helpen bij het maken van beleidskeuzes in de toekomst.

0.3.1 Opleveren ‘Verhaal van de Hoeksche Waard’.

april 2025

0.4 Een gemeenteraad in positie met behulp van optimale ondersteuning van de gemeenteraad conform het plan Raadsondersteuning.

0.4.1 Organiseren van adequate ondersteuning in kwaliteit door het organisatieonderdeel griffie, ondersteund en aangevuld door de reguliere bedrijfsvoeringsteams uit de ambtelijke organisatie in casu de PIJOFACH-taken.

doorlopend

Wat mag het kosten?

Onderstaande tabel geeft weer: de baten en lasten per taakveld, het totaalsaldo van baten en lasten, de wijzigingen in de reserves en het geraamde resultaat, na verrekening met reserves. De baten geven wij weer als +/+ en de lasten als -/-.

Taakveld

Werkelijk 2023

Actuele begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

0.1 Bestuur

2

0

0

0

0

0

0.2 Burgerzaken

1.220

1.562

1.598

1.498

1.498

1.498

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

219

51

34

34

34

34

Totaal Baten

1.442

1.613

1.632

1.532

1.532

1.532

0.1 Bestuur

-5.364

-5.860

-5.785

-5.472

-5.200

-5.200

0.2 Burgerzaken

-4.005

-4.193

-3.651

-3.824

-3.811

-3.811

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

-970

-814

-1.341

-1.121

-1.256

-1.474

Totaal Lasten

-10.339

-10.867

-10.777

-10.417

-10.266

-10.485

Totaalsaldo van baten en lasten

-8.897

-9.254

-9.145

-8.885

-8.734

-8.953

0.1 Bestuur

175

403

564

264

0

0

0.2 Burgerzaken

75

0

10

10

0

0

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

0

120

225

350

475

676

Totaal Onttrekkingen reserves

250

523

799

624

475

676

0.1 Bestuur

-24

0

0

0

0

0

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

-482

-60

0

0

0

0

Totaal Stortingen reserves

-506

-60

0

0

0

0

Geraamd resultaat programma 0. Bestuur en ondersteuning

-9.154

-8.791

-8.346

-8.261

-8.259

-8.277

Verbonden partijen die bijdragen aan het realiseren van onze doelstellingen

Bres Accommodaties B.V.

Beleidsindicatoren

Op dit programma zijn geen verplichte BBV beleidsindicatoren van toepassing.