Programma 4 Onderwijs

Tot het programma Onderwijs behoren de taakvelden openbaar basisonderwijs, onderwijshuisvesting en onderwijsbeleid en leerlingzaken.

Wat gebeurt er om ons heen?

Een inclusieve samenleving start met gelijke kansen voor alle kinderen om zich te ontwikkelen en te ontplooien. Het rijksbeleid richt zich de komende jaren op het versterken van de onderwijskwaliteit, voldoende personeel en het realiseren van inclusief onderwijs in 2035. Inclusief onderwijs betekent dat kinderen en jongeren dichtbij huis, volwaardig en gelijkwaardig toegang hebben tot een inclusieve leeromgeving waarin zij zich samen ontwikkelen en samen leren.

In het nieuwe regeerakkoord wordt prioriteit gegeven aan het bevorderen van de basisvaardigheden lezen, schrijven en rekenen.

Binnen de kinderopvang wordt de kansengelijkheid vergroot door te investeren in onder andere gesubsidieerde peuteropvang en voor- en vroegschoolse educatie. Het rijk verhoogt de komende jaren de vergoeding voor kinderopvang voor werkende ouders naar 95%. Het is nog niet duidelijk wat dit betekent voor de ouderbijdrage die de gemeente rekent voor peuteropvang en voorschoolse educatie. De kinderopvang kampt met een aanzienlijk personeelstekort.

In 2023 en 2024 is door gemeenten in Zuid-Holland Zuid tijdelijk budget beschikbaar gesteld voor extra formatie leerplicht. Aanleiding hiervoor was de toename van verzuimmeldingen en de afschaling door Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten (LVS) van de inzet. In 2024 is een onderzoek uitgevoerd naar versterking van de ketensamenwerking en de formatie leerplicht. Uiterlijk begin 2025 komt er een advies waarna er in het Algemeen Bestuur van de GR DG&J besluitvorming plaats kan vinden over de toekomstige basisformatie leerplicht.

Veel mensen zijn op de vlucht voor oorlog en geweld. Een deel daarvan zoekt bescherming in Nederland en komt (tijdelijk) bij ons terecht. In de komende jaren blijft maatwerk voor het onderwijs van kinderen en jongeren onder deze groep aandacht vragen.

Tot 31 juli 2025 ontvangen gemeenten een tijdelijke uitkering waarmee ze de onderwijsvertraging in kunnen halen die kinderen opliepen tijdens de coronaperiode. In overleg met partners zoals onderwijs en kinderopvang, bibliotheek en partners jeugdhulp is een lokaal plan Nationaal Programma Onderwijs (NPO) opgesteld. Deze partners werken tot 31 juli 2025 onder andere aan het vergroten van onderwijskansen en het ondersteunen van kwetsbare kinderen en jongeren.

In 2023 is de Hervormingsagenda Jeugd 2023-2028 vastgesteld. De Hervormingsagenda gaat onder andere over de samenwerking onderwijs-jeugdhulp. Het doel is jeugdhulp steviger te verbinden aan het onderwijs. We werken met partners aan de verbinding onderwijs-jeugdhulp bijvoorbeeld via de Lokale Educatieve Agenda Hoeksche Waard 2023-2026.

We gaan aan de slag om een geactualiseerd Integraal Huisvestingplan Onderwijs (IHP) op te stellen voor de periode 2025-2030. Dit doen we in samenspraak met de schoolbesturen.

Wat willen we bereiken? Wat gaan we ervoor doen?

Wat willen we bereiken
Maatschappelijk effect / doel

Wat gaan we ervoor doen
Subdoel / Speerpunt

Planning

4.1 Alle kinderen krijgen onderwijs in een duurzame en gezonde schoolomgeving.

4.1.1 We zorgen in nauwe samenwerking met de scholen voor goede onderwijshuisvesting door uitvoering van o.a. het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs.

2025-2030

4.2 Iedere Hoeksche Waarder krijgt de kans om zich, ongeacht zijn of haar achtergrond, via (voorschools) onderwijs te ontwikkelen tot wie hij of zij kan of wil zijn.

4.2.1 We bevorderen kansengelijkheid in de voorschoolse periode en in het onderwijs door o.a. zoveel mogelijk peuters met een VVE-indicatie te bereiken en te laten deelnemen aan het VVE-programma en door het faciliteren van het onderwijs voor nieuwkomers.

2025-2028

4.2.2 We faciliteren (mede) de thuiszittersaanpak Hoeksche Waard.

2025

4.2.3 We zorgen ervoor dat zoveel mogelijk jeugdigen deelnemen aan onderwijs en met een startkwalificatie van school komen o.a. door het voldoende faciliteren van DG&J/Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten.

2025

4.2.4 We zetten de samenwerking met partners in het realiseren van kwalitatief goede VVE en kinderopvang voort door o.a. de inzet van een pedagogisch beleidsmedewerker VVE en het faciliteren van deskundigheidsbevordering voor de kinderopvang.

2025-2028

4.2.5 We bevorderen de kansengelijkheid in het onderwijs door bij te dragen aan leesbevordering en leesmotivatie vanuit het NPO budget door meer “bibliotheken op school” te realiseren.

2025

Wat mag het kosten?

In onderstaande tabel zijn, per taakveld, de baten, de lasten, de onttrekkingen aan reserves evenals de stortingen in reserves weergegeven die betrekking hebben op dit programma.

Taakveld

Werkelijk 2023

Actuele begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

4.1 Openbaar basisonderwijs

7

7

7

7

7

7

4.2 Onderwijshuisvesting

258

1.676

5

5

5

5

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

1.475

1.491

769

769

193

193

Totaal Baten

1.740

3.174

781

781

205

205

4.1 Openbaar basisonderwijs

-918

-931

-894

-809

-809

-809

4.2 Onderwijshuisvesting

-2.510

-4.311

-3.150

-2.805

-2.792

-2.772

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

-4.198

-4.574

-3.767

-3.766

-3.163

-3.130

Totaal Lasten

-7.626

-9.816

-7.811

-7.380

-6.765

-6.710

Totaalsaldo van baten en lasten

-5.886

-6.642

-7.030

-6.599

-6.560

-6.505

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

0

277

56

60

34

0

Totaal Onttrekkingen reserves

0

277

56

60

34

0

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

0

-171

0

0

0

0

Totaal Stortingen reserves

0

-171

0

0

0

0

Geraamd resultaat programma 4. Onderwijs

-5.886

-6.537

-6.973

-6.539

-6.526

-6.505

Verbonden partijen die bijdragen aan het realiseren van onze doelstellingen

Er zijn binnen dit programma geen verbonden partijen.

Beleidsindicatoren

In onderstaande tabel zijn de, volgens het BBV, verplichte beleidsindicatoren opgenomen die betrekking hebben op dit programma.

Indicatoren BBV (peildatum "Waarstaatjegemeente" (27-08-2024)

Jaar

Hoeksche Waard

Nederland

Gemeente weinig stedelijk

% Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie

2023

2

2,4

2

Absoluut verzuim per 1.000 leerplichtige leerlingen 5-18 jr

2023

1,5

6,3

5,4

Relatief verzuim per 1.000 leerplichtige leerlingen 5-18 jr

2023

7

27

22