Lokale Heffingen

Inleiding

De prijsindexatie en de aanpassing van de tarieven die in deze (primaire) begroting zijn opgenomen zijn gebaseerd op de gegevens zoals opgenomen in de meicirculaire 2022 (en Kaderbrief 2023). Hierbij was een prijsindexcijfer van 3% van toepassing. In de septembercirculaire 2022 van het gemeentefonds wordt uitgegaan van hogere inflatiecijfers (4,9% in plaats van 3%), op basis van de actuele raming van het Centraal Planbureau (CPB). Gezien het tijdstip waarop de septembercirculaire bekend is gemaakt, hebben wij de effecten hiervan (op de budgetten en tarieven) niet meer in deze begroting kunnen verwerken maar hebben wij de financiele effecten hiervan verwerkt in het raadsvoorstel bij deze begroting en de daarbij behorende begrotingswijziging 2023.

De paragraaf lokale heffingen geeft inzicht in de gemeentelijke heffingen

In deze paragraaf staat informatie over de gemeentelijke belastingen en rechten (gebonden heffingen), die in onze gemeente van toepassing zijn, het beleid rondom de lokale heffingen een overzicht van de tarieven, een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid en de lokale lastendruk in het tijdvak 2023-2026.

Algemene uitgangspunten

Belastingen, zoals Onroerendezaakbelasting en Hondenbelasting zijn algemene dekkingsmiddelen. De opbrengsten zijn vrij besteedbaar. Dit in tegenstelling tot de gebonden heffingen, zoals Rioolheffing of Afvalstoffenheffing. Deze middelen moeten verplicht besteed worden aan het doel waarvoor zij geïnd worden. In onderstaand overzicht geven wij aan welke belastingen wij heffen, wat de heffingsmaatsaf is en wat het beoogd doel is.

Omschrijving

maatstaf

beoogd doel

Belastingen

Onroerende zaakbelasting

WOZ waarde

algemeen dekkingsmiddel

Roerende zaakbelasting

waarde roerende zaak

algemeen dekkingsmiddel

Hondenbelasting

aantal honden

algemeen dekkingsmiddel

Toeristenbelasting

aantal overnachtingen

algemeen dekkingsmiddel

Watertoeristenbelasting

aantal etmalen verblijf

algemeen dekkingsmiddel

Dagtoeristenbelasting

aantal aankomsten Tiengemeten

algemeen dekkingsmiddel

Reclamebelasting

WOZ waarde

bestrijding van kosten gericht op veiligheid ,leefbaarheid of ontwikkeling van het aangewezen gebied waar de belasting geheven wordt.

Baatbelasting

bedrag per onroerende zaak

verhalen van kosten, gemaakt voor het tot stand brengen van de voorziening

Rechten

Rioolheffing won. eigenaar

vast bedrag

dekking van kosten voor onderhoud en vervanging riolering

Rioolheffing won.gebruiker

aantal gebruikers

dekking van kosten voor onderhoud en vervanging riolering

Rioolheffing niet won. eigenaar

WOZ waarde

dekking van kosten voor onderhoud en vervanging riolering

Rioolheffing niet won. gebrruiker

WOZ waarde

dekking van kosten voor onderhoud en vervanging riolering

Lijkbezorgingsrechten

diversen (verschillend per dienst)

dekking van de kosten van diensten, nader omschreven in de tarieventabel bij de verordening

Leges

diversen (verschillend per dienst)

dekking van de kosten van dienstverlening, nader omschreven in de tarieventabel bij de verordening

Afvalstoffenheffing

vast bedrag verhoogd met een bedrag per lediging

dekking van de kosten voor afvoer en verwerking van huishoudelijk afval

Haven- en kadegelden

diversen (verschillend per haven)

dekking kosten onderhoud havens en kades.

Marktgelden

vierkante meters gebruik

dekking van kosten verbonden aan gebruik van een marktstandplaats

BIZ

diversen ( verschillend per BIZ vereniging)

bestrijding van kosten gericht op veiligheid ,leefbaarheid of ontwikkeling van de bedrijveninvesteringszone

Woonlasten

De gemeentelijke woonlasten bestaan uit onroerendezaakbelasting (OZB), afvalstoffenheffing en rioolheffing. De gemeentelijke belastingen stijgen in 2023 met inflatiecorrectie (3%). De gebonden heffingen (zoals afvalstoffenheffing, rioolheffingen en leges) mogen wettelijk maximaal 100% kostendekkend zijn, inclusief toe te rekenen compensabele btw, mutaties in voorzieningen en toe te rekenen kosten voor overhead. Ook voor deze gebonden heffingen is de inflatiecorrectie toegepast.

We streven naar zo laag mogelijke lokale lasten

Activiteiten voeren we uit tegen zo laag mogelijke kosten voor inwoners en bedrijven. Bij de rechten streven we zo veel mogelijk naar kostendekkende tarieven.

Kostenonderbouwing volgens het Besluit begroting en verantwoording (BBV)

Het BBV schrijft voor dat in de paragraaf lokale heffingen kostenonderbouwingen voor belastingtarieven zijn opgenomen. Dit geldt voor de gebonden heffingen. In deze paragraaf zijn kostenonderbouwingen opgenomen volgens het BBV-model. Deze geven inzicht dat de geraamde baten de geraamde lasten niet overschrijden.

Overhead rekenen we toe volgens een opslag

De apparaatskosten bestaan uit directe loonkosten en overhead (loonkosten ondersteunend personeel, huisvesting, ICT etc.). De directe loonkosten rekenen we rechtstreeks toe op basis van de geraamde tijdsbesteding. Overhead rekenen we via een opslagpercentage toe aan de directe loonkosten. Het percentage bepalen we door de overhead te delen door de totale directe loonkosten. Voor 2023 is dit percentage 92%. Wij passen een correctie toe voor kosten welke niet aan de gebonden heffingen togerekend kunnen worden.

Opbrengst lokale heffingen

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de opbrengsten van de lokale heffingen, zoals opgenomen in de begroting 2023-2026.

Omschrijving

JR 2021

Begr 2022

2023

2024

2025

2026

Belastingen

Onroerende zaakbelasting

17.315

17.564

18.721

18.927

19.039

19.153

Roerende zaakbelasting

4

10

10

10

10

10

Hondenbelasting

619

633

614

614

614

614

Toeristenbelasting (incl water- en dag-)

101

119

114

107

107

107

Reclamebelasting

101

103

105

105

105

105

Baatbelasting

8

10

10

10

10

10

Subtotaal (a)

18.148

18.439

19.574

19.772

19.884

19.998

Rechten

Rioolheffing

8.302

8.174

9.045

9.316

9.533

9.818

Lijkbezorgingsrechten

1.344

1.262

1.320

1.320

1.320

1.320

Leges

7.746

4.657

3.530

4.749

4.481

4.481

Afvalstoffenheffing

8.674

8.556

9.024

9.024

9.024

9.024

Haven- en kadegelden

67

55

58

58

58

58

Marktgelden

19

14

33

33

33

33

Subtotaal (b)

26.152

22.718

23.008

24.498

24.447

24.732

Overig

BIZ

106

71

101

101

101

101

subtotaal ©

106

71

101

101

101

101

Totaal (a+b+c)

44.406

41.228

42.682

44.371

44.432

44.831

Onbenutte belastingcapaciteit

De onbenutte belastingcapaciteit voor OZB is het verschil tussen de begrote opbrengst en de norm volgens de “artikel-12-status”. Zolang de geraamde opbrengsten lager liggen dan de norm-opbrengst, komt de gemeente niet in aanmerking voor een aanvullende uitkering uit het Gemeentefonds. De onbenutte belastingcapaciteit geven wij in de onderstaande tabel weer.

omschrijving

gemiddeld voor vorig jaar*

art 12

max cf art 12

waarde

max opbr. (a)

begroot 2022 (b)

onbenutte cap. (a-b)

woningen

0,0978%

120%

0,1174%

13.826.572

16.227

10.747

5.480

niet woningen eigenaren

0,29691%

120%

0,35630%

1.784.050

6.356

4.574

1.783

niet woningen gebruikers

0,22399%

120%

0,26878%

1.588.050

4.268

3.400

868

Totaal

26.852

18.721

8.131

Lokale lastendruk meerpersoonshuishoudens

De onroerendezaakbelasting (OZB) voor woningen, de rioolheffing en de afvalstoffenheffing bepalen het totaal van de lokale lasten. In onderstaand overzicht geven wij de gemiddelde lasten 2023 van Hoeksche Waard naast het landelijk gemiddelde weer. Uitgangspunt hierbij is een meerpersoonshuishouden met een eigen woning met een (gemiddelde) waarde van 352.000.

Lastendruk

2023

2022

verschil

%verschil

meerp. Huish met eigen woning

totaal

totaal

totaal

2023-2022

tov 2022

OZB

274

267

7

2,62%

rioolheffing

214

205

9

4,39%

afvalstoffenheffing

232

225

7

3,11%

Lastendruk

720

697

23

3,30%

gemiddelde Nederland 2022*

904

*Bron: Coelo 2022

Onroerende- en roerende zaakbelastingen (OZB en RZB)

Bij de onroerende- en roerende zaakbelastingen is de (her-) waardering (wet WOZ) van belang. De WOZ- waarde wordt jaarlijks vastgesteld. De belasting wordt uitgedrukt in een percentage van deze waarde. Voor belastingjaar 2023 gaat het om de waarde op de peildatum 1 januari 2022. Waardestijging van bestaande panden is in het tarief gecorrigeerd (verlaging van de tarieven). Vervolgens is de inflatiecorrectie (3% voor 2023) toegepast.

De tarieven voor OZB en RZB zijn wettelijk verplicht aan elkaar gelijk. Hieronder treft u een overzicht aan van de tarieven 2023 en vergelijkende cijfers 2022 en het landelijk gemiddelde over 2022.

OZB / RZB tarieven

2023

2022

landelijk 2022*

woningen

0,07773%

0,08580%

0,0978%

niet woningen eigenaren

0,25637%

0,25132%

niet woningen gebruikers

0,21410%

0,21014%

0,5209%

*Bron: Coelo 2022

Hondenbelasting

Hondenbelasting is een van de oudste nu nog bestaande belastingen van ons land. Van de 344 gemeenten komt deze belasting bij 165 gemeenten voor (48%). Deze belasting is een algemeen middel en hoeft niet verplicht besteed te worden aan hondenbeleid. Op de tarieven voor 2023 is de eerdergenoemde inflatiecorrectie van 3% toegepast. Voor hulphonden en honden in een asiel geldt een vrijstelling van hondenbelasting.Ter vergelijking geven wij onderstaand ook het tarief 2022 en het landelijk gemiddelde over 2022 (van gemeenten waar hondenbelasting is ingevoerd).

Hondenbelasting

2023

2022

landelijk gemiddelde*

eerste hond

91

88

78

volgende hond

161

156

niet bekend

kennel

389

378

niet bekend

*Bron: Coelo 2022

Toeristenbelasting en watertoeristenbelasting

Toeristenbelasting geldt voor het overnachten in hotels, pensions etc. Watertoeristenbelasting geldt voor het verblijven in een haven per etmaal. In plaats van een bedrag per nacht kan ook voor een vast bedrag voor een heel seizoen gekozen worden (forfait). Het tarief voor 2023 bedraagt 0,70 per nacht/etmaal. Door het geringe effect van de inflatiecorrectie en afronding van het tarief is het tarief gelijk gebleven aan dat van 2022.

Dagtoeristenbelasting

Wij heffen de belasting voor dagverblijf na aankomst op Tiengemeten. De raad heeft op 21 september 2021 besloten om deze belasting vanaf 2022 gefaseerd af te bouwen. In 2023 wordt nog 25% van het tarief over 2021 geheven.Vanaf 2024 wordt geen dagtoeristenbelasting meer geheven. Voor 2023 bedraagt het tarief, door het geringe effect van de inflatiecorrectie en afronding 0,15.

Rioolheffing

De opbrengsten rioolheffing dekken, naast de kosten van het rioleringsstelsel, ook kosten die voortvloeien uit de Wet gemeentelijke watertaken. Om schommelingen in de tarieven te voorkomen, maken we gebruik van een voorziening voor riolering. Het tarief voor rioolheffing is naast de indexering met 3%, verhoogd met 1%. Deze verhoging komt voort uit het door de gemeenteraad op 13 oktober 2020 vastgestelde Gemeentelijk Rioleringsplan 2021-2025. Het tarief in 2023 bedraagt voor het eigenaarsdeel 106,75 en voor het gebruikersdeel respectievelijk €53,37 (1-persoonshuishouden) of 106,75 voor een meerpersoonshuishouden. Hieronder geven wij een overzicht van de baten en lasten in 2023 en daarbij de mate van kostendekking van de heffing.

Kostendekkendheid Rioolheffing

netto kosten

5.635

direct toe te rekenen kosten

928

overhead

902

BTW

3.272

totale lasten

10.737

opbrengsten

9.045

overige opbrengsten

139

totale baten

9.184

dekkingspercentage (ex mutatie voorziening)

86%

mutatie egalisatie voorz (onttrekking)

1.553

Lijkbezorgingsrechten

De tarieven voor deze rechten zijn aangepast met 3%. Daarbij is rekening gehouden met de verhouding tussen de tarieven zoals vastgelegd in het in 2020 door de raad vastgestelde beleid. Hieronder geven wij een overzicht van de baten en de lasten in 2023 en daarbij de mate van kostendekking van deze heffing.

Kostendekkendheid lijkbezorgingsrechten

Netto kosten

1.167

direct toe te rekenen kosten

1.129

overhead

920

BTW

-

totale lasten

3.216

totale baten

1.320

Dekkingspercentage

41%

mutatie egalisatie voorz (onttrekking)

123

Leges

De tarieventabel behorende bij de Legesverordening bestaat uit 3 hoofdstukken:

  1. Algemene Dienstverlening.
  2. Dienstverlening en besluiten in het kader van de Omgevingswet
  3. Dienstverlening vallend onder de Europese Dienstenrichtlijn (EDR).

Binnen de legesverordening mogen we overschotten op onderdelen inzetten voor tekorten op andere onderdelen (kruissubsidiering). De begrote baten en lasten 2023 en de mate van kostendekking is hieronder zowel op totaalniveau van de verordening als gesplitst per hoofdstuk weergegeven. In onderstaande berekeningen hebben wij rekening gehouden met de invoering van de Omgevinsgwet per 1 januari 2023.

Kostendekkendheid leges per hoofdstuk

Hdfstk 1 Alg.dienstverlening

netto kosten

685

direct toe te rekenen kosten

682

overhead

615

BTW

7

totale lasten

1.989

opbrengsten

1.341

Dekkingspercentage

67%

Hfdstk 2 Omgevingsvergunningen

netto kosten

318

direct toe te rekenen kosten

1.328

overhead

1.196

BTW

60

totale lasten

2.902

opbrengsten

2.114

Dekkingspercentage

73%

Hfdstk 3 Dienstverlening EDR

netto kosten

-

direct toe te rekenen kosten

350

overhead

316

BTW

-

totale lasten

666

opbrengsten

75

Dekkingspercentage

11%

Kostendekkendheid Leges totaal

netto kosten

1.002

direct toe te rekenen kosten

2.361

overhead

2.127

BTW

67

totale lasten

5.557

opbrengsten

3.530

dekkingspercentage

64%

Afvalstoffenheffing

De heffing vergoedt de kosten voor inzameling van huishoudelijk afval. RAD BV voert de inzameling voor de gemeente uit. Hiervoor is een dienstverleningsovereenkomst gesloten, die jaarlijks geïndexeerd wordt. Het tarief van de heffing is ten opzichte van 2022 igestegen met ca 3% en bedraagt gemiddeld 232,-. (2022: €225,-). Het landelijk gemiddelde tarief kwam in 2022 uit op 342,- voor meerpersoonshuishoudens (bron: Coelo 2022). Hieronder geven wij een overzicht van de baten en lasten in 2023 en de mate van kostendekking van de heffing.

Kostendekkendheid Afvalstoffenheffing

netto kosten

8.809

btw

961

direct toe te rekenen kosten

-

overhead

-

totale lasten

9.770

Opbrengsten heffing

9.024

overige opbrengsten

746

totale baten

9.770

Dekkingspercentage

100,0%

mutatie egalisatie voorz

0

Bedragen * 1.000

Haven- en kadegelden

De tarieven voor haven- en kadegelden zijn, ten opzichte van 2022, aangepast met de inflatiecorrectie van 3 %. Hieronder geven wij een overzicht van de baten en lasten in 2023 en de mate van kostendekking van de heffing.

Kostendekkendheid Haven en kadegelden

netto kosten

236

direct toe te rekenen kosten

4

overhead

4

BTW

22

totale lasten

266

opbr. Haven-kadegelden

58

overige opbrengsten

40

totale baten

98

dekkingspercentage

37%

Marktgelden

De tarieven voor marktgelden zij ten opzichte van 2022 aangepast met de inflatiecorrectie van 3%. Hieronder geven wij een overzicht van de baten en lasten 2023 en de mate van kostendekking van de heffing.

Kostendekkendheid Marktgelden

netto kosten

40

direct toe te rekenen kosten

8

overhead

8

BTW

8

totale lasten

64

opbr marktgelden

33

overige opbrengsten

-

totale baten

33

dekkingspercentage

52%

Bedrijfsinvesteringszones (BIZ)

Volgens de Wet op de bedrijfsinvesteringszones (BIZ) kan de gemeenteraad onder de naam BIZ- bijdrage een belasting instellen binnen een bepaald gebied in de gemeente. Per gebied wordt een verordening opgesteld. Een verordening heeft een maximale looptijd van 5 jaar. In totaal kent de gemeente 5 BIZ verordeningen; Puttershoek, Zuid-Beijerland, Oud-Beijerland de Bosschen, Oud- Beijerland Hoogerwerf en Strijen.

Onder voorbehoud van een positieve uitslag van de draagvlakmeting zal met ingang van 1 januari 2023 ook voor 's Gravendeel en voorNumansdorp een BIZ verordening in werking treden.

Reclamebelasting

Reclamebelasting geldt alleen voor niet-woningen, in een aangewezen gebied (het centrum van Oud- Beijerland). De opbrengsten zijn bestemd voor de stichting Centrummanagement Oud-Beijerland. Hierover is met de stichting een overeenkomst gesloten. Het tarief voor reclamebelasting bestaat uit een vast bedrag en variabelbedrag, gekoppeld aan de WOZ-waarde. Het vaste deel is gecorrigeerd voor de inflatiecorrectie en bedraagt in 2023 331 ( 2022: 321); bij het variabele deel is eveneens rekening gehouden met de inflatiecorrectie . Dit tarief komt uit op 1,68 (2022: 1,63) per 1.000 WOZ-waarde boven 250.000, met een maximum van 1.308 (2022: 1.270).

Kwijtschelding

De Invorderingswet 1990, de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 en de Nadere regels kwijtschelding gemeentelijke en waterschapsbelastingen geven het wettelijk kader waarbinnen de gemeente belastingen kan kwijtschelden. Dit is vastgelegd in de Kwijtscheldingsverordening. Hierin is opgenomen dat het percentage de kosten van bestaan op 100% van de bijstandsnorm is gesteld. Dit is het wettelijk maximum. Kwijtschelding is in gemeente Hoeksche Waard mogelijk voor:

  • OZB;
  • RZB;
  • Rioolheffing;
  • Hondenbelasting, alleen voor de eerste hond;
  • Afvalstoffenheffing tot een maximaal bedrag van €232;
  • Leges voor een Nederlandse identiteitskaart;
  • Leges voor het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart;
  • Leges voor de aanvraag van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken.