Programma 1 Veiligheid
Tot het programma Veiligheid behoren de taakvelden crisisbeheersing en brandweer en openbare orde (inclusief handhaving) en veiligheid.
Wat gebeurt er om ons heen?
De pieken van de coronapandemie lijken achter ons te liggen. Evenementen zijn weer mogelijk , het uitgaansleven is er weer en door onze handhavers kan het 'normale' werk worden opgepakt. Tegelijkertijd blijven de diepe maatschappelijke gevolgen nog zicht- en voelbaar. Of dit volledig aan de pandemie te wijten is of dat dit de gevolgen zijn van de huidige mondiale en nationale spanningen is lastig te duiden. We zien een toenemend wantrouwen, verharding in tegenstellingen en polarisatie. De tolerantie lijkt te zijn afgenomen. De al jaren groeiende overlastproblemen blijven fors.
In de digitale wereld zijn nieuwe vormen van criminaliteit ontstaan. Phishing, digitale identiteitsfraude, online bedreigingen etc. komen steeds vaker voor. De samenleving is afhankelijk geworden van digitale middelen. Vanwege de omvang van de digitale dreiging, in samenhang met de huidige weerbaarheid, ontstaan risico’s voor de (nationale) veiligheid. Daarnaast zien we ook dat de informatierevolutie ruim baan heeft gegeven aan het verspreiden van mis- en desinformatie. Hierdoor neemt wantrouwen en polarisatie toe.
Naast het uitvoeren van een repressieve aanpak, is investeren in bewustwording en weerbaarheid essentieel om deze en andere uitdagingen het hoofd te bieden. Daarvoor is een intensieve samenwerking nodig met sociaal maatschappelijke betrokken partners. Informatie-uitwisseling tussen samenwerkende partijen is daarvoor onmisbaar. We zien in toenemende mate dat de eisen die gesteld worden aan doel- en rechtmatige verstrekking een belemmerende factor spelen. De zoektocht om recht te doen aan wet- en regelgeving en toch efficiënt te kunnen werken zal de komende jaren worden geïntensiveerd.
De Veiligheidsregio's in Nederland hebben te maken met meerdere majeure trajecten die de organisatie raken. De discussie rondom de taakdifferentiatie bij de brandweer, de introductie van de Omgevingswet en de druk die vanuit het rijk wordt neergelegd bij de veiligheidsregio's om een rol te vervullen bij de opvang van vluchtelingen hebben niet alleen organisatorische maar ook financiële consequenties. Daarnaast heeft de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid te maken met eigen interne en beleidsmatige vraagstukken die zorgen voor financiële uitdagingen.
Wat willen we bereiken? Wat gaan we ervoor doen?
Wat willen we bereiken | Wat gaan we ervoor doen | Wanneer |
---|---|---|
Maatschappelijk effect/Doel | Subdoel/Speerpunt | Planning |
Ketenaanpak verstevigen | Verankeren van de samenwerking, opschaling en de juridische kaders die samenwerking en informatie-uitwisseling helpen mogelijk maken | (2022) - 2023 |
Alternatieven voor vrijetijdsbesteding creëren | Zoeken naar mogelijkheden, samen met het Sociaal Domein, om jeugd passende alternatieven (activiteiten en locaties) te bieden en daartoe te bewegen | (2022) -2023 |
Polarisatie voorkomen en depolariseren waar nodig door niet de polen te bestrijden maar het midden te versterken. | Dag van de Dialoog | 2023 |
Doorontwikkeling van het team Handhaving Openbare Ruimte (PN 2022) | - Verdere uitwerking en toepassingen van de diversiteit aan thema’s binnen het takenpakket - Verdieping en verdere vormgeving aan het gebiedsgericht werken o.b.v. de ambitie m.b.t dorpsgericht werken (PN 2022) | (2022) - 2023 |
Voorkomen dat criminelen de veiligheid en het ondernemersklimaat in onze buitengebieden aantasten. | Keurmerk Veilig Buitengebied invoeren | 2023 |
Wat mag het kosten?
Onderstaande tabel geeft weer: de baten en lasten per taakveld, het totaalsaldo van baten en lasten, de wijzigingen in de reserves en het geraamde resultaat (na verrekening met reserves). De baten geven wij weer als +/+ en de lasten als -/-.
Taakveld | Werkelijk 2021 | Actuele begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
1.1 Crisisbeheersing en brandweer | -2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.2 Openbare orde en veiligheid | 24 | 27 | 113 | 113 | 113 | 113 |
Totaal Baten | 22 | 27 | 113 | 113 | 113 | 113 |
1.1 Crisisbeheersing en brandweer | -7.619 | -7.923 | -8.101 | -8.099 | -8.099 | -8.099 |
1.2 Openbare orde en veiligheid | -1.785 | -1.987 | -1.872 | -1.806 | -1.806 | -1.806 |
Totaal Lasten | -9.404 | -9.910 | -9.973 | -9.904 | -9.904 | -9.904 |
Totaalsaldo van baten en lasten | -9.382 | -9.883 | -9.860 | -9.792 | -9.792 | -9.792 |
1.2 Openbare orde en veiligheid | 161 | 145 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Onttrekkingen reserves | 161 | 145 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.2 Openbare orde en veiligheid | -125 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Stortingen reserves | -125 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat programma 1. Veiligheid | -9.346 | -9.738 | -9.860 | -9.792 | -9.792 | -9.792 |
Verbonden partijen die bijdragen aan het realiseren van onze doelstellingen
GR Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid
Dit openbaar lichaam integreert de brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening (bij ongevallen en rampen) bestuurlijk en operationeel op regionaal niveau binnen het samenwerkingsgebied. Dat gebeurt met behoud van lokale verankering. De doelstelling is een efficiënte en slagvaardige hulpverlening, mede op basis van een gecoördineerde voorbereiding. Ook is het een platform voor samenwerking met diensten die aan hulpverlening zijn gelieerd, partners en andere openbare lichamen.
Beleidsindicatoren
In onderstaande tabel zijn de volgens het BBV verplichte beleidsindicatoren opgenomen die betrekking hebben op dit programma.
Indicatoren BBV (peildatum "Waarstaatjegemeente" 02-09-2022) | Jaar | Hoeksche Waard | Nederland | Gemeente weinig stedelijk |
---|---|---|---|---|
Winkeldiefstal per 1.000 inwoners | 2021 | 0,3 | 1,8 | 0,7 |
Diefstal uit woning per 1.000 inwoners | 2021 | 0,5 | 1,3 | 1,1 |
Geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners | 2021 | 2,3 | 4,3 | 2,7 |
Vernieling en beschadiging per 1.000 inwoners | 2021 | 3,4 | 6,1 | 4,4 |
Jongeren met een delict voor de rechter in % | 2020 | 1 | 1 | 1 |
Verwijzingen Halt per 1.000 inwoners van 12 tot 18 jaar | 2020 | 17 | 11 | 9 |
Verwijzingen Halt per 1.000 inwoners van 12 tot 18 jaar | 2021 | 6 | 8 | 6 |