Algemene Dekkingsmiddelen, overhead, vennootschapsbelasting en onvoorzien

Voor het onderdeel Algemene Dekkingsmiddelen, overhead, vennootschapsbelasting en onvoorzien zijn, met uitzondering van het onderdeel overhead (bedrijfsvoering), geen afzonderlijke doelstellingen en activiteiten geformuleerd. Voor de doelstellingen en activiteiten met betrekking tot overhead / bedrijfsvoering (taakveld 0.4), wordt verwezen naar paragraaf 3.5 Bedrijfsvoering.

Algemene Dekkingsmiddelen

De algemene dekkingsmiddelen bestaan uit de lokale heffingen, de algemene uitkering, dividendinkomsten, het saldo van de financieringsfunctie (verschil tussen de aan taakvelden toegerekende rekenrente en de werkelijk betaalde rente over lang- en kortlopende leningen, ook wel renteresultaat genoemd) en eventuele overige algemene dekkingsmiddelen. De algemene dekkingsmiddelen dienen ter dekking van de in de programma’s opgenomen kosten.

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

1. Lokale heffingen waarvan besteding niet gebonden is*

19.537

19.737

19.849

19.962

2. Algemene uitkering

138.825

140.424

142.450

129.879

3. Dividend

1.050

1.070

1.070

1.070

4. Saldo financieringsfunctie

-5

-208

-426

-662

Totaal

159.407

161.023

162.943

150.250

*Deze heffingen bestaan uit de (on)roerende zaakbelasting, toeristenbelasting, reclamebelasting en hondenbelasting

Schematisch geeft de uitsplitsing van de algemene dekkingsmiddelen het volgende beeld:

Overhead

De overheadkosten bestaan uit de kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces. Voorbeelden zijn de gemeentesecretaris en directie, personeelszaken, informatievoorziening en automatisering, huisvesting, financiën etc.

Vennootschapsbelasting

Vanaf 2016 moeten gemeenten en andere overheden vennootschapsbelasting (vpb) betalen over de winst die ze met hun ondernemingsactiviteiten maken. De aangifte wordt gesplitst in vpb over activiteiten van grondexploitaties en overige activiteiten. Voor grondexploitaties vindt jaarlijks een beoordeling of er sprake is van fiscale winst plaats. Voor de overige activiteiten, wijken inkomsten en uitgaven niet substantieel af van voorgaande jaren af. De conclusie is dat de gemeente voor deze activiteiten geen ondernemer in fiscale zin vormt.

Onvoorzien

In de Begroting 2023 is, conform de financiële verordening en geformuleerde grondslagen en uitgangspunten, een raming voor onvoorziene uitgaven opgenomen, gebaseerd op (afgerond) €1 per inwoner.

Wat mag het kosten?

Taakveld

Werkelijk 2021

Actuele begroting 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

0.4 Overhead

258

1.859

182

107

107

107

0.5 Treasury

1.425

1.027

1.085

1.103

1.103

1.103

0.61 OZB woningen

9.866

10.121

10.742

10.882

10.977

11.063

0.62 OZB niet-woningen

7.454

7.448

7.955

8.022

8.038

8.066

0.64 Belastingen overig

5.909

761

733

733

733

733

0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds

125.740

139.086

138.825

140.424

142.450

129.879

0.8 Overige baten en lasten

101

86

88

88

88

88

Totaal Baten

150.752

160.387

159.610

161.359

163.497

151.039

0.4 Overhead

-32.694

-36.747

-31.013

-30.531

-30.061

-29.839

0.5 Treasury

-50

-49

-72

-272

-490

-726

0.61 OZB woningen

-460

-459

-519

-519

-519

-519

0.64 Belastingen overig

-1.243

-363

-360

-360

-360

-360

0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds

0

-426

-1.325

-1.875

-2.375

-2.875

0.8 Overige baten en lasten

-619

-437

-287

-286

-286

-286

0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)

-283

-67

-69

-69

-69

-69

Totaal Lasten

-35.349

-38.548

-33.644

-33.912

-34.159

-34.673

Totaalsaldo van baten en lasten

115.403

121.839

125.966

127.447

129.337

116.366

0.10 Mutaties reserves

100

0

420

0

0

0

0.4 Overhead

8.211

16.491

2.398

1.633

1.053

1.061

0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds

0

406

0

0

0

0

0.8 Overige baten en lasten

0

0

0

0

0

0

Totaal Onttrekkingen reserves

8.311

16.897

2.818

1.633

1.053

1.061

0.10 Mutaties reserves

-100

0

-420

0

0

0

0.4 Overhead

-3.322

-8.445

0

0

0

0

0.64 Belastingen overig

-1.036

0

0

0

0

0

0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds

-3.996

-3.590

0

0

0

0

Totaal Stortingen reserves

-8.454

-12.035

-420

0

0

0

Geraamd resultaat programma 9. Algemene dekkingsmiddelen, overhead, Vpb en onvoorzien

115.260

126.701

128.364

129.080

130.390

117.426

Verbonden partijen die bijdragen aan het realiseren van doelstellingen

GR Samenwerking Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW)

De doelstelling van de gemeenschappelijke regeling is een doelmatige uitvoering van werkzaamheden voor de heffing en invordering van belastingen, heffingen en rechten, de Wet waardering onroerende zaken, de administratie van vastgoedgegevens, het verstrekken van vastgoedgegevens aan de deelnemers en derden en de Wet basisregistraties adressen en gebouwen.

Stichting Inkoopbureau West-Brabant

Deze stichting dient indirect diverse openbare belangen. Door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau behaalt de stichting voordelen op financieel, kwalitatief en procesmatig gebied voor de deelnemers.

Stedin

Centraal staat het betrouwbaar, veilig en maatschappelijk verantwoord leveren van energie en daaraan gerelateerde producten aan particuliere en zakelijke klanten en samenwerking en deelneming in andere rechtspersonen.

BV Gemeenschappelijk Bezit Evides

Gemeente Hoeksche Waard neemt samen met gemeenten en provincies in Zuid-Holland en Zeeland deel in de BV Gemeenschappelijk Bezit Evides. Op haar beurt is de BV 50% eigenaar van het drinkwaterleidingbedrijf Evides. Evides levert drinkwater aan huishoudens en bedrijfsleven en houdt zich ook steeds meer bezig met de levering van industriewater en diensten op het gebied van afvalwater- en rioolwaterzuivering.

Bank Nederlandse Gemeenten

De gemeente heeft van oudsher aandelen in de BNG. Doelstelling van de bank is een voordelige financiële dienstverlening en kredietverstrekking, om zo te kunnen bijdragen aan de maatschappelijke voorzieningen.

Beleidsindicatoren

In onderstaande tabel zijn de volgens het BBV verplichte beleidsindicatoren opgenomen die betrekking hebben op dit programma.

Indicatoren BBV (peildatum "Waarstaatjegemeente" 02-09-2022)

Jaar

Hoeksche Waard

Nederland

Gemeente weinig stedelijk

Woonlasten éénpersoonshuishouden in €

2022

647

geen data

geen data

Woonlasten meerpersoonshuishouden €

2022

743

geen data

geen data

Gemiddelde WOZ-waarde woningen x 1.000

2020

266

271

269

Gemiddelde WOZ-waarde woningen x 1.000

2021

281

290

286

Formatie (fte per 1.000 inwoners)

2023

6,43

Bezetting (fte per 1.000 inwoners)

2023

5,86

Apparaatskosten (kosten per inwoner)

2023

697

Externe inhuur (% van totale loonkosten)

2023

13%

Overhead (% van de totale lasten)

2023

14%

In bovenstaande tabel zijn enkele velden niet ingevuld in de kolom "Nederland" en "Gemeente weinig stedelijk". Dit houdt verband met het feit dat deze gegevens niet beschikbaar zijn gesteld in de landelijke database "Waar staat je gemeente"" waar gemeenten deze gegevens op moeten baseren. Voor de eigen indicatoren (formatie, bezetting, apparaatskosten, externe inhuur en overhead) hebben wij in bijlage 2 de vergelijkende cijfers van vorig jaar opgenomen.

Bij het Kengetal Externe Inhuur merken wij op dat dit kengetal niet zozeer een doelstelling betreft, maar de uitkomst is van een berekening waarbij het beschikbaar inhuurbudget, vermeerderd met de vacatureruimte die per 1-1-2023 naar verwachting met inhuur wordt ingevuld omdat deze formatieplaatsen nog niet kunnen worden ingevuld vast personeel, worden afgezet tegen de loonkosten. Het werkelijke inhuurpercentage kan hierdoor bij de jaarrekening afwijken.