Algemene Dekkingsmiddelen, overhead, vennootschapsbelasting en onvoorzien
Voor het onderdeel Algemene Dekkingsmiddelen, overhead, vennootschapsbelasting en onvoorzien zijn, met uitzondering van het onderdeel overhead (bedrijfsvoering), geen afzonderlijke doelstellingen en activiteiten geformuleerd. Voor de doelstellingen en activiteiten met betrekking tot overhead / bedrijfsvoering (taakveld 0.4), wordt verwezen naar paragraaf 3.5 Bedrijfsvoering.
Algemene Dekkingsmiddelen
De algemene dekkingsmiddelen bestaan uit de lokale heffingen, de algemene uitkering, dividendinkomsten, het saldo van de financieringsfunctie (verschil tussen de aan taakvelden toegerekende rekenrente en de werkelijk betaalde rente over lang- en kortlopende leningen, ook wel renteresultaat genoemd) en eventuele overige algemene dekkingsmiddelen. De algemene dekkingsmiddelen dienen ter dekking van de in de programma’s opgenomen kosten.
Overzicht algemene dekkingsmiddelen | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
---|---|---|---|---|
1. Lokale heffingen waarvan besteding niet gebonden is* | 19.537 | 19.737 | 19.849 | 19.962 |
2. Algemene uitkering | 138.825 | 140.424 | 142.450 | 129.879 |
3. Dividend | 1.050 | 1.070 | 1.070 | 1.070 |
4. Saldo financieringsfunctie | -5 | -208 | -426 | -662 |
Totaal | 159.407 | 161.023 | 162.943 | 150.250 |
Schematisch geeft de uitsplitsing van de algemene dekkingsmiddelen het volgende beeld:
Overhead
De overheadkosten bestaan uit de kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces. Voorbeelden zijn de gemeentesecretaris en directie, personeelszaken, informatievoorziening en automatisering, huisvesting, financiën etc.
Vennootschapsbelasting
Vanaf 2016 moeten gemeenten en andere overheden vennootschapsbelasting (vpb) betalen over de winst die ze met hun ondernemingsactiviteiten maken. De aangifte wordt gesplitst in vpb over activiteiten van grondexploitaties en overige activiteiten. Voor grondexploitaties vindt jaarlijks een beoordeling of er sprake is van fiscale winst plaats. Voor de overige activiteiten, wijken inkomsten en uitgaven niet substantieel af van voorgaande jaren af. De conclusie is dat de gemeente voor deze activiteiten geen ondernemer in fiscale zin vormt.
Onvoorzien
In de Begroting 2023 is, conform de financiële verordening en geformuleerde grondslagen en uitgangspunten, een raming voor onvoorziene uitgaven opgenomen, gebaseerd op (afgerond) €1 per inwoner.
Wat mag het kosten?
Taakveld | Werkelijk 2021 | Actuele begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
0.4 Overhead | 258 | 1.859 | 182 | 107 | 107 | 107 |
0.5 Treasury | 1.425 | 1.027 | 1.085 | 1.103 | 1.103 | 1.103 |
0.61 OZB woningen | 9.866 | 10.121 | 10.742 | 10.882 | 10.977 | 11.063 |
0.62 OZB niet-woningen | 7.454 | 7.448 | 7.955 | 8.022 | 8.038 | 8.066 |
0.64 Belastingen overig | 5.909 | 761 | 733 | 733 | 733 | 733 |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 125.740 | 139.086 | 138.825 | 140.424 | 142.450 | 129.879 |
0.8 Overige baten en lasten | 101 | 86 | 88 | 88 | 88 | 88 |
Totaal Baten | 150.752 | 160.387 | 159.610 | 161.359 | 163.497 | 151.039 |
0.4 Overhead | -32.694 | -36.747 | -31.013 | -30.531 | -30.061 | -29.839 |
0.5 Treasury | -50 | -49 | -72 | -272 | -490 | -726 |
0.61 OZB woningen | -460 | -459 | -519 | -519 | -519 | -519 |
0.64 Belastingen overig | -1.243 | -363 | -360 | -360 | -360 | -360 |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 0 | -426 | -1.325 | -1.875 | -2.375 | -2.875 |
0.8 Overige baten en lasten | -619 | -437 | -287 | -286 | -286 | -286 |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | -283 | -67 | -69 | -69 | -69 | -69 |
Totaal Lasten | -35.349 | -38.548 | -33.644 | -33.912 | -34.159 | -34.673 |
Totaalsaldo van baten en lasten | 115.403 | 121.839 | 125.966 | 127.447 | 129.337 | 116.366 |
0.10 Mutaties reserves | 100 | 0 | 420 | 0 | 0 | 0 |
0.4 Overhead | 8.211 | 16.491 | 2.398 | 1.633 | 1.053 | 1.061 |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 0 | 406 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0.8 Overige baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Onttrekkingen reserves | 8.311 | 16.897 | 2.818 | 1.633 | 1.053 | 1.061 |
0.10 Mutaties reserves | -100 | 0 | -420 | 0 | 0 | 0 |
0.4 Overhead | -3.322 | -8.445 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0.64 Belastingen overig | -1.036 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | -3.996 | -3.590 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Stortingen reserves | -8.454 | -12.035 | -420 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat programma 9. Algemene dekkingsmiddelen, overhead, Vpb en onvoorzien | 115.260 | 126.701 | 128.364 | 129.080 | 130.390 | 117.426 |
Verbonden partijen die bijdragen aan het realiseren van doelstellingen
GR Samenwerking Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW)
De doelstelling van de gemeenschappelijke regeling is een doelmatige uitvoering van werkzaamheden voor de heffing en invordering van belastingen, heffingen en rechten, de Wet waardering onroerende zaken, de administratie van vastgoedgegevens, het verstrekken van vastgoedgegevens aan de deelnemers en derden en de Wet basisregistraties adressen en gebouwen.
Stichting Inkoopbureau West-Brabant
Deze stichting dient indirect diverse openbare belangen. Door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau behaalt de stichting voordelen op financieel, kwalitatief en procesmatig gebied voor de deelnemers.
Stedin
Centraal staat het betrouwbaar, veilig en maatschappelijk verantwoord leveren van energie en daaraan gerelateerde producten aan particuliere en zakelijke klanten en samenwerking en deelneming in andere rechtspersonen.
BV Gemeenschappelijk Bezit Evides
Gemeente Hoeksche Waard neemt samen met gemeenten en provincies in Zuid-Holland en Zeeland deel in de BV Gemeenschappelijk Bezit Evides. Op haar beurt is de BV 50% eigenaar van het drinkwaterleidingbedrijf Evides. Evides levert drinkwater aan huishoudens en bedrijfsleven en houdt zich ook steeds meer bezig met de levering van industriewater en diensten op het gebied van afvalwater- en rioolwaterzuivering.
Bank Nederlandse Gemeenten
De gemeente heeft van oudsher aandelen in de BNG. Doelstelling van de bank is een voordelige financiële dienstverlening en kredietverstrekking, om zo te kunnen bijdragen aan de maatschappelijke voorzieningen.
Beleidsindicatoren
In onderstaande tabel zijn de volgens het BBV verplichte beleidsindicatoren opgenomen die betrekking hebben op dit programma.
Indicatoren BBV (peildatum "Waarstaatjegemeente" 02-09-2022) | Jaar | Hoeksche Waard | Nederland | Gemeente weinig stedelijk |
---|---|---|---|---|
Woonlasten éénpersoonshuishouden in € | 2022 | 647 | geen data | geen data |
Woonlasten meerpersoonshuishouden € | 2022 | 743 | geen data | geen data |
Gemiddelde WOZ-waarde woningen x € 1.000 | 2020 | 266 | 271 | 269 |
Gemiddelde WOZ-waarde woningen x € 1.000 | 2021 | 281 | 290 | 286 |
Formatie (fte per 1.000 inwoners) | 2023 | 6,43 | ||
Bezetting (fte per 1.000 inwoners) | 2023 | 5,86 | ||
Apparaatskosten (kosten per inwoner) | 2023 | 697 | ||
Externe inhuur (% van totale loonkosten) | 2023 | 13% | ||
Overhead (% van de totale lasten) | 2023 | 14% | ||
In bovenstaande tabel zijn enkele velden niet ingevuld in de kolom "Nederland" en "Gemeente weinig stedelijk". Dit houdt verband met het feit dat deze gegevens niet beschikbaar zijn gesteld in de landelijke database "Waar staat je gemeente"" waar gemeenten deze gegevens op moeten baseren. Voor de eigen indicatoren (formatie, bezetting, apparaatskosten, externe inhuur en overhead) hebben wij in bijlage 2 de vergelijkende cijfers van vorig jaar opgenomen.
Bij het Kengetal Externe Inhuur merken wij op dat dit kengetal niet zozeer een doelstelling betreft, maar de uitkomst is van een berekening waarbij het beschikbaar inhuurbudget, vermeerderd met de vacatureruimte die per 1-1-2023 naar verwachting met inhuur wordt ingevuld omdat deze formatieplaatsen nog niet kunnen worden ingevuld vast personeel, worden afgezet tegen de loonkosten. Het werkelijke inhuurpercentage kan hierdoor bij de jaarrekening afwijken.