Programma 0 Bestuur en Ondersteuning

Tot het programma Bestuur en ondersteuning behoren de taakvelden bestuur, burgerzaken (inclusief dienstverlening) en beheer overige gebouwen en gronden. Dit programma is inclusief bedrijfsvoering.

Wat gebeurt er om ons heen?

Professionele en persoonlijke dienstverlening

Inwoners en ondernemers ervaren in hun dagelijks leven dat de (digitale) dienstverlening van organisaties steeds gemakkelijker en sneller is. Dat verwachten ze ook van de gemeentelijke dienstverlening. Hierbij gaat het niet alleen over wat we leveren, maar ook hoe we onze diensten aanbieden (houding en gedrag) en hoe we communiceren. De klant wil inzicht in de voor hem relevante/gewenste informatie (mijn-omgeving).

Digitalisering

De wereld om ons heen wordt steeds digitaler. Mensen weten daar steeds beter mee om te gaan. Niet iedereen kan of wil echter op gelijke manier deelnemen aan deze online leefwereld. Er kan daardoor een digitale kloof ontstaan tussen mensen die wel en niet digivaardig zijn.

Verkiezingen

De komende jaren staat er voor ieder jaar een verkiezing gepland. Op 15 maart 2023 zijn er gecombineerde verkiezingen van Provinciale Staten en het Waterschap.

Regionale investeringsagenda

In de regio Zuid-Hollandse Delta liggen al veel concrete plannen en programma's en er is al een stevige actie gezet met de regiodeal rond thema's als duurzaamheid, onderwijs en arbeidsmarkt, landschap en toerisme en innovatieve landbouw. Van daaruit wil de regio de volgende stap zetten vanuit de kracht van de identiteit naar de langetermijnambitie rond de grote transities zoals circulaire economie, voedselvoorziening, gezondheid, mobiliteit, woningmarkt en sociaal- economische vitaliteit. Om dit voor te bereiden wordt er voor 2022 gewerkt aan een regionale investeringsagenda.

Wat willen we bereiken? Wat gaan we ervoor doen?

Wat willen we bereiken

Wat gaan we ervoor doen

Wanneer

Doel/Maatschappelijk effect

Subdoel/Onderwerp

Planning

Inwoners en ondernemers die in contact staan met de gemeente ervaren een prettig en kwalitatief goede dienstverlening (professioneel, snel, eenvoudig en persoonlijk).

De dienstverlening aan onze inwoners en ondernemers richt zich niet langer op het managen van de verschillende kanalen afzonderlijk, maar verschuift naar het samenspel van alle kanalen (omnichannel). Hiervoor moeten we frontoffice, backoffice, organisatie, data en strategie goed op elkaar afstemmen. De ervaring van de inwoner staat centraal. Hierdoor kunnen onnodige klantcontacten worden verminderd, inclusie worden versterkt, fouten worden voorkomen en klantreizen eenvoudiger worden gemaakt.

2023 e.v.

Overheidsinformatie toegankelijker, transparanter, vindbaarder maken

Actief openbaar maken van documenten

Bevorderen dat wij actief en met een open houding de samenwerking met de samenleving opzoeken.

2023 e.v.

Uitvoering van de Regio Deal

Uitvoering huidig programma Regio Deal. Daarnaast wil de regio met een regionale investeringsagenda impuls geven aan de Brede Welvaart langs 3 sporen.

  1. Opstellen regionale investeringsagenda
  2. Verkennen van een strategische agenda met PZH
  3. Afgestemd lobbyen en netwerken

2023 e.v.

Opstellen van een integraal accommodatieplan (IAP)

Met het vaststellen van de startnotitie 'vastgoed op orde' is door de raad besloten tot het opstellen van een integraal accommodatieplan (IAP).

Voor de dorpen Goudswaard en 's-Gravendeel is in 2022 begonnen met het opstellen van een IAP.

Voor de rest van de gemeente moet dat vanaf 2023 gebeuren in samenhang met de uitwerking van de ambities in het Hoofdlijnenakkoord 2022-2026 over ontwikkelbeelden per dorp.

2023

Wat mag het kosten?

Onderstaande tabel geeft weer: de baten en lasten per taakveld, het totaalsaldo van baten en lasten, de wijzigingen in de reserves en het geraamde resultaat (na verrekening met reserves). De baten geven wij weer als +/+ en de lasten als -/-.

Taakveld

Werkelijk 2021

Actuele begroting 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

0.1 Bestuur

2.261

31

0

0

0

0

0.2 Burgerzaken

1.091

1.221

1.109

1.304

1.306

1.306

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

775

1.008

240

240

240

240

Totaal Baten

4.126

2.260

1.349

1.543

1.546

1.546

0.1 Bestuur

-6.687

-4.933

-4.549

-4.544

-4.544

-4.544

0.2 Burgerzaken

-3.685

-3.587

-3.473

-3.468

-3.468

-3.508

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

-3.784

-787

-733

-732

-732

-731

Totaal Lasten

-14.157

-9.307

-8.755

-8.744

-8.744

-8.784

Totaalsaldo van baten en lasten

-10.030

-7.047

-7.406

-7.201

-7.198

-7.238

0.1 Bestuur

202

95

0

0

0

0

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

3.103

172

0

0

0

0

Totaal Onttrekkingen reserves

3.305

267

0

0

0

0

0.1 Bestuur

-117

0

0

0

0

0

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

-250

0

0

0

0

0

Totaal Stortingen reserves

-367

0

0

0

0

0

Geraamd resultaat programma 0. Bestuur en ondersteuning

-7.092

-6.780

-7.406

-7.201

-7.198

-7.238

Verbonden partijen die bijdragen aan het realiseren van onze doelstellingen

Bres Accommodaties B.V.

Beleidsindicatoren

Op dit programma zijn geen verplichte BBV beleidsindicatoren van toepassing.