Programma 4 Onderwijs
Tot het programma Onderwijs behoren de taakvelden openbaar basisonderwijs, onderwijshuisvesting en onderwijsbeleid en leerlingzaken.
Wat gebeurt er om ons heen?
Een inclusieve samenleving start met gelijke kansen voor kinderen om zich te ontwikkelen en te ontplooien. Het rijksbeleid richt zich de komende jaren op het versterken van de onderwijskwaliteit en voldoende personeel. Daarnaast wordt de kansengelijkheid vergroot door te investeren in de kinderopvang en de voor- en vroegschoolse educatie. In stappen wordt de vergoeding voor kinderopvang voor werkende ouders verhoogd naar 95%. Ook deze sector kampt met een aanzienlijk personeelstekort. Tenslotte gaat landelijk extra aandacht uit naar een verbeteraanpak voor passend onderwijs en het terugbrengen van het aantal onnodige thuiszitters naar 0.
Tot 31 juli 2023 ontvangen gemeenten een specifieke uitkering om de onderwijsvertraging in te halen die kinderen opliepen tijdens de coronaperiode. In overleg met partners zoals onderwijs en kinderopvang (maar ook blbliiotheek, jeugdzorg en jongerenwerk) werken we op korte termijn (de schooljaren 2021-2022 en 2022-2023) aan onderwijskansen volgens een lokaal plan NPO (Nationaal Programma Onderwijs). Recent heeft de minister aangekondigd dat de bestedingstermijn van de uitkering NPO met twee jaar wordt verlengd.
Op langere termijn werken we met onderwijspartners en opvangpartners aan onderwijskansen in de vorm van een Lokale Educatieve Agenda.
Met een Sociaal Medische Incidatie (SMI) ontlasten we tijdelijk gezinnen die geen recht op kinderopvangtoeslag hebben door hen een gemeentelijke tegemoetkoming in de kosten voor kinderopvang te bieden. De laatste jaren neemt het aantal aanvragen fors toe en wordt de periode van de ondersteuning langer. Eenzelfde beweging doet zich voor bij het aanbieden aan Leerlingenvervoer.
Wat willen we bereiken? Wat gaan we ervoor doen?
Wat willen we bereiken | Wat gaan we ervoor doen | Wanneer |
---|---|---|
Maatschappelijk effect/Doel | Subdoel/Speerpunt | Planning |
Stimuleren van persoonlijke ontwikkeling en zelfredzaamheid: het bevorderen van kansengelijkheid in de voorschoolse periode en in het onderwijs. | Lokale uitvoering Nationaal Programma Onderwijs (tijdelijk)
| 2023-2025 |
Evalueren en actualiseren Verordening Leerlingenvervoer | 2023 | |
Evalueren en actualiseren beleidsregels SMI | 2023 | |
Actualiseren en uitvoeren Lokale Educatieve Agenda Hoeksche Waard (LEA), waaronder de thema’s
| 2023-2025 | |
Versterken van een sociaal en verbonden Hoeksche Waard: het stimuleren van een passend, toegankelijk, gedifferentieerd en kwalitatief hoogwaardig onderwijsaanbod voor ieder kind in de Hoeksche Waard. | Uitvoering geven aan de vastgestelde Lokale Educatieve Agenda 2021-2022 Hoeksche Waard (LEA), waaronder de thema’s:
| 2023-2025 |
Versterken van een sociaal en verbonden Hoeksche Waard: een kwalitatief goed onderwijshuisvestingsaanbod. | Uitvoering geven aan het door de raad vastgestelde Integraal Huisvestingsplan (IHP) Onderwijs 2021- 2024. | 2023-2024 |
We maken een integrale, inhoudelijke afweging over schoolzwemmen in de op te stellen Nota Sport en Bewegen. | 2023-2024 |
Wat mag het kosten?
Taakveld | Werkelijk 2021 | Actuele begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
4.1 Openbaar basisonderwijs | 17 | 20 | 21 | 21 | 21 | 21 |
4.2 Onderwijshuisvesting | 79 | 3.273 | 4 | 4 | 4 | 4 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 734 | 1.935 | 1.153 | 768 | 768 | 768 |
Totaal Baten | 829 | 5.228 | 1.178 | 793 | 793 | 793 |
4.1 Openbaar basisonderwijs | -723 | -675 | -692 | -692 | -692 | -608 |
4.2 Onderwijshuisvesting | -1.956 | -5.094 | -2.153 | -2.225 | -2.076 | -2.113 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | -3.295 | -4.954 | -4.074 | -3.688 | -3.688 | -3.688 |
Totaal Lasten | -5.975 | -10.723 | -6.920 | -6.605 | -6.455 | -6.409 |
Totaalsaldo van baten en lasten | -5.145 | -5.495 | -5.742 | -5.812 | -5.662 | -5.616 |
4.2 Onderwijshuisvesting | 7.001 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Onttrekkingen reserves | 7.001 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4.2 Onderwijshuisvesting | -6.698 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Stortingen reserves | -6.698 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat programma 4. Onderwijs | -4.842 | -5.495 | -5.742 | -5.812 | -5.662 | -5.616 |
Verbonden partijen die bijdragen aan het realiseren van onze doelstellingen
Er zijn binnen dit programma geen verbonden partijen.
Beleidsindicatoren
In onderstaande tabel zijn de volgens het BBV verplichte beleidsindicatoren opgenomen die betrekking hebben op dit programma.
Indicatoren BBV (peildatum "Waarstaatjegemeente" 02-09-2022) | Jaar | Hoeksche Waard | Nederland | Gemeente weinig stedelijk |
---|---|---|---|---|
% Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie | 2021 | 1,5 | 1,9 | 1,5 |
Absoluut verzuim per 1.000 leerplichtige leerlingen 5-18 jr | 2021 | 0,5 | 2,5 | 2,0 |
Relatief verzuim per 1.000 leerplichtige leerlingen 5-18 jr | 2021 | 5 | 19 | 14 |