Programma 2 Verkeer, Vervoer en Openbare ruimte
Tot het programma Verkeer, Vervoer en Openbare ruimte behoren de taakvelden verkeer en vervoer, parkeren, recreatieve havens, economische havens en waterwegen, openbaar vervoer, wegen, openbaar groen en (openlucht) recreatie, riolering, afval en begraafplaatsen en crematoria.
Wat gebeurt er om ons heen?
Het openbaar vervoer is door corona zwaar getroffen. De Provincie Zuid-Holland heeft een transitieplan opgesteld waarin de kaders staan beschreven waarbinnen de vervoerders plannen ontwikkelen om het OV te ontwikkelen naar een 'nieuw normaal'. In dit normaal is het OV onafhankelijk van financiële ondersteuning van het Rijk. Voor 2022 worden vervoersbedrijven vanuit het Rijk financieel gesteund. Maar ondanks het achterblijven van het voorspelde herstel van de reizigersaantallen, is het voor de komende jaren hoogst onzeker of de financiële steunpakketten worden doorgezet. Vervoersbedrijven moeten daarom alle zeilen blijven bijzetten om financieel het hoofd boven water te houden. Wanneer het herstel in reizigersaantallen zich onvoldoende ontwikkelt en de steunpakketten niet worden doorgezet zijn drastische ingrepen in de dienstregeling zeer waarschijnlijk.
De ontwikkelingen rondom de Haringvlietbrug en Heinenoordtunnel zorgen voor verkeershinder op snelweg A29 maar hebben ook grote invloed op het wegennet van Hoeksche Waard. Deze hinder lijkt twee jaar (totdat de brugklep wordt vervangen en de Heinenoordtunnel is gerenoveerd) aan te houden. Op dit moment zijn de exacte effecten op ons lokale wegennet nog niet bekend. Wij monitoren de situatie (samen met wegbeheerders provincie Zuid- Holland en Waterschap Hollandse Delta) en treffen waar nodig maatregelen. Er zal mogelijk maatwerk worden gevraagd van de gemeente om het lokale wegennet gedurende twee jaar verkeersveilig en bereikbaarheid te houden. Vooralsnog is de verwachting dat lokale projecten die door ons worden uitgevoerd geen vertraging oplopen door deze ontwikkeling.
Er is een Wegencategoriseringsplan vastgesteld. Dit plan geeft per straat aan welk snelheidsregime van toepassing is. De inrichting van de straat is hiervan afhankelijk. We passen de inrichting aan wanneer wegen worden aangepakt/vernieuwd. De nieuwe categorisering van een weg kan hierdoor gebruikt worden als meekoppelkans met de andere opgaven die spelen op het gebied van mobiliteit.
We zien om ons heen dat er sprake is van prijsstijgingen, inflatie en leveringsdruk in het beheer en onderhoud van de openbare ruimte. Overal stijgen de prijzen. Materialen zijn moeilijker leverbaar. Vakbekwaam personeel is schaars en ook de prijzen van grondstoffen, materialen, brandstoffen etc. stijgen. Dit heeft invloed op de kosten die we maken voor het beheer van de openbare ruimte. Onderhoudsbudgetten die waren afgestemd op het gewenste kwaliteitsniveau voldoen niet meer. Het is nodig hierin een keuze te maken: we stellen projecten uit en accepteren een lager onderhoudsniveau en de bijbehorende risico's of we geven meer geld uit om het onderhoudsniveau toch te behalen. In 2023 actualiseren we het integraal beleidsplan openbare ruimte waarin we de consequenties in beeld brengen.
Wat willen we bereiken? Wat gaan we ervoor doen?
Wat willen we bereiken | Wat gaan we ervoor doen | Wanneer |
---|---|---|
Maatschappelijk effect/Doel | Subdoel/Speerpunt | Planning |
In de planperiode t/m 2024 de openbare ruimte een kwaliteitsimpuls geven | Uitvoeren diverse onderhoudsprojecten en daarmee verbeteren beeldkwaliteit. | 2022 t/m 2024 |
De (stedelijke) gebieden rondom Hoeksche Waard zijn op multimodale manier snel, veilig en comfortabel bereikbaar. De onderwerpen die hiernaast staan beschreven zijn belangrijk om de onderlinge verbinding te verbeteren. | Overlast minimaliseren renovatie Heinenoordtunnel door infrastructurele (o.a. Parallelweg N217) en gedragsbeïnvloedende maatregelen te treffen in de periode tot en met 2024. | t/m 2024 |
De Randweg Klaaswaal is onderdeel van de Mobiliteitsagenda samen met de provincie Zuid- Holland. Met de aanleg van een Randweg wordt het doorgaande verkeer uit Klaaswaal gehaald om hiermee de leefbaarheid en de verkeersveiligheid te vergroten. | ||
Overlast minimaliseren afsluiting Haringvlietbrug door gedragsbeïnvloedende maatregelen te treffen en alternatieven te organiseren in de periode tot en met 2023. | ||
Realiseren mobiliteitsagenda Provincie Zuid-Holland | doorlopend | |
De dorpen in Hoeksche Waard zijn multimodaal met elkaar verbonden | We zetten in op verschillende methoden van vervoer: met de auto, fiets en het OV (of alternatieve vormen van collectief vervoer) blijft de Hoeksche Waard zowel intern als extern goed bereikbaar. | doorlopend |
Verbeteren ontsluiting Hoeksche Waard West | Het zuidwesten van de Hoeksche Waard is niet met passende ontsluitingswegen ontsloten. De oplossing moet passen bij het karakter van het gebied en bijdragen aan de verbetering van:
| 2025 |
De impact van mobiliteit op de leefbaarheid wordt verlaagd | Stimuleren en faciliteren gebruik duurzame vormen van mobiliteit. Dit doel hangt deels samen met het treffen van gedragsbeïnvloedende maatregelen ten behoeve van het minimaliseren van overlast door renovatie Heinenoordtunnel. (PN 2022) | 2022 - 2025 |
Verbetering van de biodiversiteit | Vergroten van de biodiversiteit | doorlopend |
Uitvoeringsprogramma biodiversiteit realiseren (PN 2022) | 2022-2025 | |
De manier waarop we werken aan de doelstelling om Nederland in 2050 klimaatadaptief ingericht te hebben Klimaatadaptief 2050 | Klimaatadaptief inrichten van de openbare ruimte | 2022 t/m 2050 |
Realiseren uitvoeringsagenda en uitvoeringsprogramma klimaatadaptatie (PN 2022) | 2022-2025 | |
De doelstelling verschuift van ‘De hoeveelheid restafval verminderen’ naar ‘Kwaliteitsverbetering van de gescheiden grondstoffen’ | We laten de RAD meer toezien op de kwaliteit door meer en frequenter de aangeboden containers en zakken te controleren. Daarnaast communiceren we helder wat er wel en niet aangeboden mag worden in de verschillende inzamelmiddelen. In 2022/2023 evalueren we het grondstoffenbeleidsplan en gebruiken we de resulaten voor een nieuw vast te stellen grondstoffenbeleidsplan. | 2023 - 2024 |
Reguliere taken
Wat willen we bereiken | Wat gaan we ervoor doen | Wanneer |
---|---|---|
Doel/Maatschappelijk effect | Subdoel/Onderwerp | Planning |
Onderhoud openbare ruimte volgens beleidsplan en beheer begraafplaatsen | We beheren alle kapitaalgoederen in de openbare ruimte op kwaliteitsniveau B (basis). Hierbij is het van belang dat het schoon, heel en veilig is. We voeren het onderhoud planmatig en efficiënt uit. De begraafplaatsen vallen hier ook onder. Het Wegencategoriseringsplan is het leidende document wanneer een weg voor (groot) onderhoud in aanmerking komt. We monitoren de kwaliteit en borgen zo de waarde van het kapitaalgoed. | doorlopend |
Verminderen parkeerdruk | We breiden parkeergelegenheid in woonstraten waar een tekort aan parkeervakken is ontstaan waar mogelijk uit. Dit doen we in overleg met omwonenden en dorps- en buurtverenigingen. | doorlopend |
Wat mag het kosten?
Taakveld | Werkelijk 2021 | Actuele begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
2.1 Verkeer en vervoer | 1.082 | 1.186 | 960 | 658 | 657 | 657 |
2.2 Parkeren | 54 | 100 | 122 | 131 | 131 | 131 |
2.3 Recreatieve havens | 104 | 95 | 98 | 98 | 98 | 98 |
2.4 Economische havens en waterwegen | 0 | 87 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2.5 Openbaar vervoer | 60 | 61 | 61 | 61 | 61 | 61 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 819 | 1.292 | 858 | 858 | 858 | 858 |
7.2 Riolering | 8.395 | 9.836 | 10.737 | 9.780 | 9.805 | 9.958 |
7.3 Afval | 9.918 | 9.328 | 9.770 | 9.770 | 9.770 | 9.770 |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 1.616 | 1.302 | 1.444 | 1.414 | 1.339 | 1.386 |
Totaal Baten | 22.049 | 23.288 | 24.050 | 22.771 | 22.719 | 22.919 |
2.1 Verkeer en vervoer | -14.947 | -15.030 | -15.003 | -15.892 | -16.247 | -16.739 |
2.2 Parkeren | -363 | -380 | -375 | -374 | -374 | -367 |
2.3 Recreatieve havens | -294 | -146 | -188 | -267 | -364 | -367 |
2.4 Economische havens en waterwegen | -1.368 | -667 | -716 | -918 | -933 | -810 |
2.5 Openbaar vervoer | -231 | -570 | -478 | -337 | -337 | -337 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -10.757 | -13.104 | -12.884 | -12.981 | -13.013 | -13.106 |
7.2 Riolering | -5.793 | -5.041 | -5.636 | -6.150 | -6.276 | -6.548 |
7.3 Afval | -8.257 | -8.286 | -8.706 | -8.705 | -8.705 | -8.705 |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | -2.856 | -2.127 | -2.296 | -2.270 | -2.195 | -2.242 |
Totaal Lasten | -44.866 | -45.352 | -46.282 | -47.896 | -48.444 | -49.221 |
Totaalsaldo van baten en lasten | -22.817 | -22.065 | -22.231 | -25.125 | -25.725 | -26.302 |
2.1 Verkeer en vervoer | 5.119 | 954 | 335 | 408 | 571 | 715 |
2.2 Parkeren | 25 | 33 | 33 | 33 | 33 | 26 |
2.3 Recreatieve havens | 61 | 61 | 61 | 61 | 61 | 61 |
2.4 Economische havens en waterwegen | 850 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2.5 Openbaar vervoer | 0 | 125 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 149 | 894 | 176 | 180 | 149 | 149 |
7.2 Riolering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 621 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Onttrekkingen reserves | 6.824 | 2.068 | 604 | 681 | 813 | 950 |
2.1 Verkeer en vervoer | -4.102 | -700 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2.3 Recreatieve havens | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2.5 Openbaar vervoer | -25 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -280 | -184 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Stortingen reserves | -4.407 | -884 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat programma 2. Verkeer, vervoer en openbare ruimte | -20.401 | -20.881 | -21.627 | -24.444 | -24.911 | -25.352 |
Verbonden partijen die bijdragen aan het realiseren van onze doelstellingen
BV Regionale Afvalstoffendienst Hoeksche Waard
De vennootschap heeft tot doel om in het belang van bescherming van het milieu en een doelmatig beheer werkzaam te zijn op het gebied van:
- Het uitvoeren van publieke taken in het afval- en grondstoffenbeheer in de ruimste zin, waaronder in ieder geval verstaan wordt: inzameling, vervoer, be- of verwerking, verhandeling van afval en grondstoffen en het adviseren hierover.
- De inzameling van bedrijfsafval en -grondstoffen, inclusief inzameling, vervoer, be- of verwerking en verhandeling.
- Het uitvoeren van taken op het gebied van beheer en onderhoud van de openbare ruimte.
GR Schadevergoedingsschap HSL-Zuid, A16 en A4
Het GR Schadevergoedingsschap bevordert de behandeling van verzoeken om schadevergoeding, die verband houden met de aanleg van de HSL-Zuid en de daartoe nodige verbreding, verlegging en reconstructie van de A16 en A4. Ook kijkt het schap of er doelmatig, deskundig en op gelijke wijze over die bezoeken wordt beslist. Deze regeling schept duidelijkheid voor de inwoners over de bevoegde instantie.
GR Wegschap Tunnel Dordtse Kil
Het GR Wegschap beheert en exploiteert de Kiltunnel en de aansluitende wegverbindingen.
Beleidsindicatoren
In onderstaande tabel zijn de volgens het BBV verplichte beleidsindicatoren opgenomen die betrekking hebben op dit programma.
Indicatoren BBV (peildatum "Waarstaatjegemeente" 02-09-2022) | Jaar | Hoeksche Waard | Nederland | Gemeente weinig stedelijk |
---|---|---|---|---|
Huishoudelijk restafval, in kg per inwoner | 2020 | 133 | 170 | 124 |