Programma 2 Verkeer, Vervoer en Openbare ruimte

Tot het programma Verkeer, Vervoer en Openbare ruimte behoren de taakvelden verkeer en vervoer, parkeren, recreatieve havens, economische havens en waterwegen, openbaar vervoer, wegen, openbaar groen en (openlucht) recreatie, riolering, afval en begraafplaatsen en crematoria.

Wat gebeurt er om ons heen?

Het openbaar vervoer is door corona zwaar getroffen. De Provincie Zuid-Holland heeft een transitieplan opgesteld waarin de kaders staan beschreven waarbinnen de vervoerders plannen ontwikkelen om het OV te ontwikkelen naar een 'nieuw normaal'. In dit normaal is het OV onafhankelijk van financiële ondersteuning van het Rijk. Voor 2022 worden vervoersbedrijven vanuit het Rijk financieel gesteund. Maar ondanks het achterblijven van het voorspelde herstel van de reizigersaantallen, is het voor de komende jaren hoogst onzeker of de financiële steunpakketten worden doorgezet. Vervoersbedrijven moeten daarom alle zeilen blijven bijzetten om financieel het hoofd boven water te houden. Wanneer het herstel in reizigersaantallen zich onvoldoende ontwikkelt en de steunpakketten niet worden doorgezet zijn drastische ingrepen in de dienstregeling zeer waarschijnlijk.

De ontwikkelingen rondom de Haringvlietbrug en Heinenoordtunnel zorgen voor verkeershinder op snelweg A29 maar hebben ook grote invloed op het wegennet van Hoeksche Waard. Deze hinder lijkt twee jaar (totdat de brugklep wordt vervangen en de Heinenoordtunnel is gerenoveerd) aan te houden. Op dit moment zijn de exacte effecten op ons lokale wegennet nog niet bekend. Wij monitoren de situatie (samen met wegbeheerders provincie Zuid- Holland en Waterschap Hollandse Delta) en treffen waar nodig maatregelen. Er zal mogelijk maatwerk worden gevraagd van de gemeente om het lokale wegennet gedurende twee jaar verkeersveilig en bereikbaarheid te houden. Vooralsnog is de verwachting dat lokale projecten die door ons worden uitgevoerd geen vertraging oplopen door deze ontwikkeling.

Er is een Wegencategoriseringsplan vastgesteld. Dit plan geeft per straat aan welk snelheidsregime van toepassing is. De inrichting van de straat is hiervan afhankelijk. We passen de inrichting aan wanneer wegen worden aangepakt/vernieuwd. De nieuwe categorisering van een weg kan hierdoor gebruikt worden als meekoppelkans met de andere opgaven die spelen op het gebied van mobiliteit.

We zien om ons heen dat er sprake is van prijsstijgingen, inflatie en leveringsdruk in het beheer en onderhoud van de openbare ruimte. Overal stijgen de prijzen. Materialen zijn moeilijker leverbaar. Vakbekwaam personeel is schaars en ook de prijzen van grondstoffen, materialen, brandstoffen etc. stijgen. Dit heeft invloed op de kosten die we maken voor het beheer van de openbare ruimte. Onderhoudsbudgetten die waren afgestemd op het gewenste kwaliteitsniveau voldoen niet meer. Het is nodig hierin een keuze te maken: we stellen projecten uit en accepteren een lager onderhoudsniveau en de bijbehorende risico's of we geven meer geld uit om het onderhoudsniveau toch te behalen. In 2023 actualiseren we het integraal beleidsplan openbare ruimte waarin we de consequenties in beeld brengen.

Wat willen we bereiken? Wat gaan we ervoor doen?

Wat willen we bereiken

Wat gaan we ervoor doen

Wanneer

Maatschappelijk effect/Doel

Subdoel/Speerpunt

Planning

In de planperiode t/m 2024 de openbare ruimte een kwaliteitsimpuls geven

Uitvoeren diverse onderhoudsprojecten en daarmee verbeteren beeldkwaliteit.

2022 t/m 2024

De (stedelijke) gebieden rondom Hoeksche Waard zijn op multimodale manier snel, veilig en comfortabel bereikbaar. De onderwerpen die hiernaast staan beschreven zijn belangrijk om de onderlinge verbinding te verbeteren.

Overlast minimaliseren renovatie Heinenoordtunnel door infrastructurele (o.a. Parallelweg N217) en gedragsbeïnvloedende maatregelen te treffen in de periode tot en met 2024.

t/m 2024

De Randweg Klaaswaal is onderdeel van de Mobiliteitsagenda samen met de provincie Zuid- Holland. Met de aanleg van een Randweg wordt het doorgaande verkeer uit Klaaswaal gehaald om hiermee de leefbaarheid en de verkeersveiligheid te vergroten.

Overlast minimaliseren afsluiting Haringvlietbrug door gedragsbeïnvloedende maatregelen te treffen en alternatieven te organiseren in de periode tot en met 2023.

Realiseren mobiliteitsagenda Provincie Zuid-Holland

doorlopend

De dorpen in Hoeksche Waard zijn multimodaal met elkaar verbonden

We zetten in op verschillende methoden van vervoer: met de auto, fiets en het OV (of alternatieve vormen van collectief vervoer) blijft de Hoeksche Waard zowel intern als extern goed bereikbaar.

doorlopend

Verbeteren ontsluiting Hoeksche Waard West

Het zuidwesten van de Hoeksche Waard is niet met passende ontsluitingswegen ontsloten. De oplossing moet passen bij het karakter van het gebied en bijdragen aan de verbetering van:

  • de doorstroming van het verkeer;
  • de leefbaarheid voor bewoners van de omliggende dijken;
  • de verkeersveiligheid, met name voor fietsers.

2025

De impact van mobiliteit op de leefbaarheid wordt verlaagd

Stimuleren en faciliteren gebruik duurzame vormen van mobiliteit. Dit doel hangt deels samen met het treffen van gedragsbeïnvloedende maatregelen ten behoeve van het minimaliseren van overlast door renovatie Heinenoordtunnel. (PN 2022)

2022 - 2025

Verbetering van de biodiversiteit

Vergroten van de biodiversiteit

doorlopend

Uitvoeringsprogramma biodiversiteit realiseren (PN 2022)

2022-2025

De manier waarop we werken aan de doelstelling om Nederland in 2050 klimaatadaptief ingericht te hebben

Klimaatadaptief 2050

Klimaatadaptief inrichten van de openbare ruimte

2022 t/m 2050

Realiseren uitvoeringsagenda en uitvoeringsprogramma klimaatadaptatie (PN 2022)

2022-2025

De doelstelling verschuift van ‘De hoeveelheid restafval verminderen’ naar ‘Kwaliteitsverbetering van de gescheiden grondstoffen’

We laten de RAD meer toezien op de kwaliteit door meer en frequenter de aangeboden containers en zakken te controleren. Daarnaast communiceren we helder wat er wel en niet aangeboden mag worden in de verschillende inzamelmiddelen. In 2022/2023 evalueren we het grondstoffenbeleidsplan en gebruiken we de resulaten voor een nieuw vast te stellen grondstoffenbeleidsplan.

2023 - 2024

Reguliere taken

Wat willen we bereiken

Wat gaan we ervoor doen

Wanneer

Doel/Maatschappelijk effect

Subdoel/Onderwerp

Planning

Onderhoud openbare ruimte volgens beleidsplan en beheer begraafplaatsen

We beheren alle kapitaalgoederen in de openbare ruimte op kwaliteitsniveau B (basis). Hierbij is het van belang dat het schoon, heel en veilig is. We voeren het onderhoud planmatig en efficiënt uit. De begraafplaatsen vallen hier ook onder. Het Wegencategoriseringsplan is het leidende document wanneer een weg voor (groot) onderhoud in aanmerking komt. We monitoren de kwaliteit en borgen zo de waarde van het kapitaalgoed.

doorlopend

Verminderen parkeerdruk

We breiden parkeergelegenheid in woonstraten waar een tekort aan parkeervakken is ontstaan waar mogelijk uit.

Dit doen we in overleg met omwonenden en dorps- en buurtverenigingen.

doorlopend

Wat mag het kosten?

Taakveld

Werkelijk 2021

Actuele begroting 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

2.1 Verkeer en vervoer

1.082

1.186

960

658

657

657

2.2 Parkeren

54

100

122

131

131

131

2.3 Recreatieve havens

104

95

98

98

98

98

2.4 Economische havens en waterwegen

0

87

0

0

0

0

2.5 Openbaar vervoer

60

61

61

61

61

61

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie

819

1.292

858

858

858

858

7.2 Riolering

8.395

9.836

10.737

9.780

9.805

9.958

7.3 Afval

9.918

9.328

9.770

9.770

9.770

9.770

7.5 Begraafplaatsen en crematoria

1.616

1.302

1.444

1.414

1.339

1.386

Totaal Baten

22.049

23.288

24.050

22.771

22.719

22.919

2.1 Verkeer en vervoer

-14.947

-15.030

-15.003

-15.892

-16.247

-16.739

2.2 Parkeren

-363

-380

-375

-374

-374

-367

2.3 Recreatieve havens

-294

-146

-188

-267

-364

-367

2.4 Economische havens en waterwegen

-1.368

-667

-716

-918

-933

-810

2.5 Openbaar vervoer

-231

-570

-478

-337

-337

-337

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie

-10.757

-13.104

-12.884

-12.981

-13.013

-13.106

7.2 Riolering

-5.793

-5.041

-5.636

-6.150

-6.276

-6.548

7.3 Afval

-8.257

-8.286

-8.706

-8.705

-8.705

-8.705

7.5 Begraafplaatsen en crematoria

-2.856

-2.127

-2.296

-2.270

-2.195

-2.242

Totaal Lasten

-44.866

-45.352

-46.282

-47.896

-48.444

-49.221

Totaalsaldo van baten en lasten

-22.817

-22.065

-22.231

-25.125

-25.725

-26.302

2.1 Verkeer en vervoer

5.119

954

335

408

571

715

2.2 Parkeren

25

33

33

33

33

26

2.3 Recreatieve havens

61

61

61

61

61

61

2.4 Economische havens en waterwegen

850

0

0

0

0

0

2.5 Openbaar vervoer

0

125

0

0

0

0

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie

149

894

176

180

149

149

7.2 Riolering

0

0

0

0

0

0

7.5 Begraafplaatsen en crematoria

621

0

0

0

0

0

Totaal Onttrekkingen reserves

6.824

2.068

604

681

813

950

2.1 Verkeer en vervoer

-4.102

-700

0

0

0

0

2.3 Recreatieve havens

0

0

0

0

0

0

2.5 Openbaar vervoer

-25

0

0

0

0

0

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie

-280

-184

0

0

0

0

7.5 Begraafplaatsen en crematoria

0

0

0

0

0

0

Totaal Stortingen reserves

-4.407

-884

0

0

0

0

Geraamd resultaat programma 2. Verkeer, vervoer en openbare ruimte

-20.401

-20.881

-21.627

-24.444

-24.911

-25.352

Verbonden partijen die bijdragen aan het realiseren van onze doelstellingen

BV Regionale Afvalstoffendienst Hoeksche Waard

De vennootschap heeft tot doel om in het belang van bescherming van het milieu en een doelmatig beheer werkzaam te zijn op het gebied van:

  • Het uitvoeren van publieke taken in het afval- en grondstoffenbeheer in de ruimste zin, waaronder in ieder geval verstaan wordt: inzameling, vervoer, be- of verwerking, verhandeling van afval en grondstoffen en het adviseren hierover.
  • De inzameling van bedrijfsafval en -grondstoffen, inclusief inzameling, vervoer, be- of verwerking en verhandeling.
  • Het uitvoeren van taken op het gebied van beheer en onderhoud van de openbare ruimte.

GR Schadevergoedingsschap HSL-Zuid, A16 en A4

Het GR Schadevergoedingsschap bevordert de behandeling van verzoeken om schadevergoeding, die verband houden met de aanleg van de HSL-Zuid en de daartoe nodige verbreding, verlegging en reconstructie van de A16 en A4. Ook kijkt het schap of er doelmatig, deskundig en op gelijke wijze over die bezoeken wordt beslist. Deze regeling schept duidelijkheid voor de inwoners over de bevoegde instantie.

GR Wegschap Tunnel Dordtse Kil

Het GR Wegschap beheert en exploiteert de Kiltunnel en de aansluitende wegverbindingen.

Beleidsindicatoren

In onderstaande tabel zijn de volgens het BBV verplichte beleidsindicatoren opgenomen die betrekking hebben op dit programma.

Indicatoren BBV (peildatum "Waarstaatjegemeente" 02-09-2022)

Jaar

Hoeksche Waard

Nederland

Gemeente weinig stedelijk

Huishoudelijk restafval, in kg per inwoner

2020

133

170

124