Programma 6 Sociaal Domein
Tot het programma Sociaal Domein behoren de taakvelden 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie, 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen, 6.3 Inkomensregelingen, 6.4 WSW en beschut werk, 6.5 Arbeidsparticipatie, 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO), 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+, 6.71a Hulp bij het huishouden (WMO), 6.71b Begeleiding (WMO), 6.71c Dagbesteding (WMO), 6.71d Overige maatwerkarrangementen (WMO), 6.72 Maatwerkdienstverlening 18-, 6.72a Jeugdhulp begeleiding, 6.72b Jeugdhulp behandeling, 6.72c Jeugdhulp dagbesteding, 6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig, 6.73a Pleegzorg, 6.73b Gezinsgericht, 6.73c Jeugdhulp met verblijf overig, 6.74a Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf, 6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf, 6.74c Gesloten plaatsing, 6.81 Geëscaleerde zorg 18+, 6.81a Beschermd wonen (WMO), 6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO),6.82 Geëscaleerde zorg 18-, 6.82a Jeugdbescherming, 6.82b Jeugdreclassering.
Wat gebeurt er om ons heen?
In het sociaal domein zien we een aantal trends en ontwikkelingen dat zowel landelijk maar ook in de Hoeksche Waard speelt.
Leefstijl en preventie
Er is een toegenomen aandacht voor vroegtijdige signalering van risicovolle situaties en tijdige interventie ter voorkoming van zwaardere ondersteuning en zorg. De focus op bestrijding van ziekte en intensieve ondersteuning wordt steeds vaker verlegd naar behoud van gezondheid en eigen kracht door aanpassing van leefstijl en preventie.
Wetgeving
Met de decentralisaties van 2015 zijn de taken en de verantwoordelijkheden van gemeenten in het sociaal domein fors toegenomen. Om deze taken goed uit te kunnen voeren zijn financiële middelen nodig. De budgetten die het Rijk beschikbaar stelt voor de uitvoering van deze taken zijn ontoereikend. Dit vraagt in toenemende mate van gemeenten balans te zoeken tussen een goede invulling van de verantwoordelijkheid voor kwetsbare en minder zelfredzame inwoners en aan de andere kant een verantwoorde beheersing van de uitgaven.
Nieuwe wetgeving leidt ook de komende jaren tot extra taken voor gemeenten. Per 1 januari 2024 zal de doordecentralisatie van Beschermd wonen plaats vinden. De decentralisatie van maatschappelijke opvang is uitgesteld tot 2026. De Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (Wams) zal naar verwachting 1 januari 2024 inwerkingtreden.
Druk op het zorgstelsel
De druk op het zorgstelsel is groot. Als gevolg van de dubbele vergrijzing en toenemende vraag stijgt het aantal cliënten. Hulpvragen worden complexer en de kosten stijgen. Het beroep op vrijwilligers en mantelzorgers neemt toe, met het risico van uitval en overbelasting. Als gevolg van krapte op de arbeidsmarkt groeit ook de druk op professionals.
Daarnaast hebben de afgelopen jaren verschillende maatschappelijke crisissen elkaar in hoge snelheid opgevolgd: de coronacrisis, toename van vluchtelingen, stijgende energieprijzen en inflatie. Dit heeft impact op inwoners en leidt ondanks inspanningen op het gebied van leefstijl en preventie tot een toename in de zorg- en ondersteuningsbehoefte.
Ieder mens is uniek
Er is een beweging zichtbaar van afhankelijkheid van een standaard aanbod van voorzieningen naar een persoonlijke invulling van wonen, welzijn, onderwijs en zorg. Deze persoonlijke invulling vraagt om flexibilisering van het zoveel als mogelijk collectieve aanbod, andere vormen van interactie met inwoners, domeinoverstijgende samenwerking en ook aanpassing van het gemeentelijk dienstverleningsconcept.
Deze trends spelen in alle thema's van het sociaal domein maar vragen per thema maatwerk. Hieronder benoemen we per thema de belangrijkste ontwikkelingen.
Jeugdhulp
In 2021 heeft de arbitragecommissie een uitspraak gedaan in het geschil tussen de VNG en het rijk over de financiering van de jeugdzorg. De uitspraak is duidelijk: het rijk dient gemeenten te compenseren voor het feitelijke tekort voor het uitvoeren van taken in de jeugdzorg. In lijn met de uitspraak van de arbitragecommissie is in het recente regeerakkoord additionele financiering voor de jeugdzorg beschikbaar gesteld. Medio augustus 2022 zijn er afspraken gemaakt tussen de VNG en het Rijk. In het kader van het toezichtsregime op de begroting 2023 mogen gemeenten rekening houden met maatregelen die per saldo positieve effecten hebben op de gemeentelijke begroting. Tot en met 2026 mogen wij uitgaan van 100% van de middelen uit het arbitragerapport. Deze maatregelen leiden tot voordelen aan de inkomstenkant (gemeentefonds) en aan de uitgavenkant (kosten jeugdhulp).
De vraag naar jeugdhulp neemt, mede onder invloed van corona, blijvend toe. Mede door de krapte op de arbeidsmarkt wordt het nog belangrijker om zowel de menskracht in de jeugdhulp als de financiële middelen efficiënt te benutten.
Samen met onze maatschappelijke partners en inwoners werken we aan een positief opgroei- en opvoedklimaat, we zetten in op doorontwikkeling van onze jeugdteams en we werken toe naar integrale, gebiedsgerichte 0-100 dienstverlening en Zorg wordt zo lang als nodig, maar zo kort als mogelijk ingezet en richt zich op het versterken van de eigen kracht. Met behulp van het regionale inkoopkader van de Service Organisatie Jeugd (SOJ) sturen we hierop.
Wmo
Ook de uitgaven voor begeleiding, huishoudelijke ondersteuning en hulpmiddelen nemen blijvend toe en tegelijkertijd lopen de personele tekorten in de ondersteuning en zorg op.
Met name het abonnementstarief heeft geleid tot een stijgend gebruik van de huishoudelijke hulp. Hierdoor staat de beschikbaarheid van voorzieningen onder de Wmo onder druk. Landelijk wordt er gewerkt aan een eerlijkere eigen bijdrage per 2025.
Lokaal bouwen we voort op de ingezette beweging ‘naar de voorkant’. Op basis van uit data analyse verkregen inzichten zoeken we naar sturingsmogelijkheden en interventies om de stijgende Wmo uitgaven af te vlakken. In 2023 nemen we een besluit over de bijbehorende maatregelen om de lokale transformatie Wmo de komende jaren vorm te geven. Ook geven we uitvoering aan onderdelen van de Wonen, Welzijn, Zorg visie die we in 2021 hebben vastgesteld.
Maatschappelijke Zorg
We spannen ons in om inwoners met complexe problemen weer in staat te stellen zelf regie te pakken en oplossingen in gang te zetten. Samenwerking tussen lokale partners zoals gemeente, zorg- en ondersteuningsorganisaties, woningcorporaties en politie zorgt voor een adequate waakvlamfunctie en voorkomt dat mensen tussen wal en schip vallen.
Aan de hand van een lokaal plan Complexe Maatschappelijke Zorg werken we aan het optimaliseren van de lokale en regionale samenwerking tussen zorg- en veiligheidspartners. Daarnaast wordt via een uitvoeringsagenda gewerkt aan vroegsignalering en een sluitende aanpak voor deze doelgroep.
In geval van complexe zorg speelt er vaak ook een huisvestingsvraagstuk. Het bieden van huisvesting heeft onze specifieke aandacht.
Voor de decentralisatie Beschermd Wonen bereiden we samen met centrumgemeente Nissewaard nieuwe afpraken voor over de voortzetting van de samenwerking. De huidige afspraken lopen af op 31 december 2023.
Inkomensondersteuning/Participatiewet
Het kabinet wil fundamentele veranderingen gaan aanbrengen in de Participatiewet. Het Rijk streeft naar meer vertrouwen en ruimte voor maatwerk. Gemeenten krijgen bijvoorbeeld meer vrijheid om af te kunnen zien van de verplichte terugvorderingen van teveel ontvangen bijstand, dan wel bijstandsgerechtigden niet te korten op hun uitkering als zij een gift ontvangen. Daarnaast wordt de regelgeving over de bestaansnorm voor een kostendeler gewijzigd. Ook wordt er meer mogelijk gemaakt voor arbeidsinschakeling van mensen met een arbeidsbeperking.
Het kabinet is in 2022 gestart met maatregelen om armoede in Nederland te verminderen. Door de hoge prijzen van energie en boodschappen komen meer mensen in geldproblemen. Het kabinet heeft zich als doel gesteld dat in 2030 de helft minder mensen in armoede leeft dan in 2015. Ook met ons lokale gemeentelijke beleid willen we bijdragen aan het voorkomen of verminderen van mensen die in armoede terecht komen. In 2023 willen we dan ook een uitvoeringskader voor armoede opstellen.
Schulddienstverlening
Door de afgelopen periode, met alle maatschappelijke ontwikkelingen en de gestegen prijzen, vinden we het nog belangrijker dat onze inwoners schulddienstverlening kunnen vinden en hier tijdig gebruik van maken om problematische schulden te voorkomen.
We blijven inzetten op de ambities en acties zoals vastgelegd in het beleidsplan “integrale schulddienstverlening 2021 –2024". Daarbij richten we ons op preventie en informele hulp, het bieden van passende ondersteuning en onze curatieve dienstverlening. We geven hier concreet invulling aan door onder andere inzet van team vroeg erop af, inzet van de jongerengeldcoach, het aanbieden van budgettrainingen en het bieden van individuele adviesgesprekken.
De komende jaren blijven we er nieuwe taken bij krijgen. In ontwikkeling is één schuldenwet waarin de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, Wettelijke schuldsanering natuurlijke personen, bewind, andere schuldenwet en regelgeving worden samengevoegd.
Integraal en datagedreven werken
Er ligt voor dit begrotingsprogramma een stevige relatie met de opgaven Inclusieve Samenleving en Levendige Dorpen. De ambities van deze opgaven staan beschreven in het hoofdlijnenakkoord en worden in de komende periode verder geconcretiseerd, met als doel om vanuit gedeelde maatschappelijke opgaven en in nauwe samenwerking met betrokken spelers – intern en extern – en datagedreven uitvoering te geven aan integrale inspanningen.
Wat willen we bereiken? Wat gaan we ervoor doen?
We blijven inzetten op maatschappelijke ontwikkeling op vier gebieden: het versterken van een sociaal verbonden HW, het stimuleren van persoonlijke ontwikkeling en zelfredzaamheid van onze inwoners, het bieden van toegang en passende ondersteuning en we grijpen in bij crisissen en onveiligheid. We gaan bij al onze inspanningen uit van normaliseren (inclusie) en het vergroten van het zelf oplossend vermogen. Op deze manier proberen we de professionele ondersteuning en zorg ook op langere termijn toegankelijk en betaalbaar te houden.
Wat willen we bereiken | Wat gaan we ervoor doen | Wanneer |
---|---|---|
Maatschappelijk effect/Doel | Subdoel/Speerpunt | Planning |
Versterken van een sociaal en verbonden Hoeksche Waard | We voeren collectieve bewustwordingsactiviteiten uit, zoals Lang leve thuis, het signalerend huisbezoek en de dementievriendelijke samenleving met als doel instroom in individuele voorzieningen te verminderen en voorkomen. | 2023-2026 |
We dragen zowel lokaal als regionaal bij aan het verbeteren van de integrale samenwerking door het organiseren van passende overlegtafels en het faciliteren van netwerkbijeenkomsten, zoals het Sturingsoverleg Wijk- en Jeugd HW, netwerkbijeenkomst Financiële Preventie, de Werkgroep Regenbooggemeente en de regionale werkwijze Veilig opgroeien is Teamwork. | 2023-2026 | |
We dragen bij aan het dichten van de digitale kloof via het verbeteren van digitale vaardigheden en het faciliteren/ beschikbaar stellen van tablets voor ouderen. | 2021-2023 | |
We realiseren met inwoners en partners laagdrempelige ontmoetingsplekken in ieder dorp, voor informatie/inspiratie/steun en activiteiten. | 2022-2026 | |
We ondersteunen de participatie van inwoners met een laag inkomen via verlenging van de initiële pilot OV Minima, waarbij inwoners gratis reizen in de regio met het Dal Vrij-busabonnement. | 2022-2023 | |
We verkleinen de afstand van de arbeidsmarkt tot onze inwoners. We streven ernaar dat werkgevers meer uitgaan van talenten dan een CV. Hiervoor wordt het project HalloWerk voortgezet. | 2022 e.v. | |
We proberen (nieuwe) initiatieven uit waarbij men de juiste zorg dichtbij kan vinden. Formeel bij de huisartsen en in het onderwijs, maar ook informeel zoals met de inzet van Buurtgezinnen. Ook de meer specialistisch kennis wordt dichterbij gehaald in de vorm van jeugdhulp naar voren en Veilig opgroeien is Teamwerk. | 2022 e.v. | |
Stimuleren van persoonlijke ontwikkeling en zelfredzaamheid | We stellen kwetsbare jongeren in staat naar vermogen de overgang te maken naar betaald werk dan wel dagbesteding. Daarvoor maken we o.a. werkafspraken met onderwijspartners en ondernemers en zetten we het project Matchmaker voort. | 2022 |
Meer inwoners kunnen deelnemen op de arbeidsmarkt. Dat doen we o.a. via netwerkvorming, het organiseren van werk-leerlijnen en het versterken van onze inzet op SROI. | 2023 | |
Met het doorontwikkelen van de jeugd- en wijkteams (gebiedsgericht werken 0-100) ondersteunen we inwoners eerder en beter met hun hulpvraag en dringen we het beroep op de maatwerkvoorzieningen terug. | 2022-2024 | |
We verlengen de verhuisregeling en evalueren de Blijverslening of deze omgezet kan worden naar een Verzilverlening. | 2023-2026 | |
We faciliteren een aantal laagdrempelige huiskamers voor kwetsbare inwoners in samenhang met partners zoals beschreven in de Wonen, Welzijn Zorg visie en faciliteren ook particuliere initiatieven t.b.v. ontmoeten. | 2023-2026 | |
Binnen de duurzame coalitie met CZ, Zorgwaard, Alerimus en Heemzicht voeren we een programma uit om ouderen zo lang mogelijk actief deel uit te laten maken van de samenleving, in samenwerking met de lokale gemeenschap. Zodat de ouderenzorg beschikbaar en toegankelijk blijft. | 2022-2026 | |
Bieden van toegang en passende ondersteuning | De eerste positieve resultaten van de uitvoering van het lokaal transformatieplan jeugdhulp zijn zichtbaar: de samenwerking tussen huisartsen en jeugdteams is geïntensiveerd en de eerste tekenen van kostenreductie worden zichtbaar. Beschikkingen jeugdhulp worden afgegeven, passend binnen het werkkader van normalisering& demedicalisering, kostenbewustzijn en het stellen van duidelijke doelen en resultaten | 2022 - 2026 |
We versterken HWwerkt! als uitvoeringsorganisatie: we hebben inzicht in het cliëntenbestand en er wordt (meer) samengewerkt met werkgevers en partners in de regio. | 2023 e.v. | |
We zetten in op het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening Sociaal Domein onder andere door verdergaande digitalisering, procesoptimalisaties en een duidelijke werkwijze. | 2023- 2025 | |
We blijven investeren in de samenwerking met de centrumgemeente Nissewaard voor beschermd wonen (BW)/maatschappelijke opvang(MO). Met het oog op de doordecentralisatie van BW per 1-1-2024 en de mogelijke decentralisatie van MO in 2026 (of later) werken we opties uit in welke (financiële) constructies de samenwerking toekomstbestendig gemaakt kan worden, waarbij de preventie van instroom en bevorderen van uitstroom uit BW en MO leidend is. | 2023-2026 | |
We organiseren de toegang tot voorzieningen vanuit het perspectief van de inwoner, waarbij de klantreis bepalend is voor de werkprocessen. We continueren de Doorbraakmethode, om effectiever maatwerk te leveren. we werken integraal samen door processen op elkaar af te stemmen en meer in te richten vanuit de vraag van de inwoner (Werk & WMO, Werk & Inkomen, 18- en 18 +, jeugd- en wijkteams & gemeentelijke uitvoering en Zorg & Veiligheid). | 2023- 2026 | |
We monitoren het nieuwe contract Wmo begeleiding op drie onderdelen: 1. Normaliseren, 2. een lokale, dorps- en of wijkgebonden oriëntatie, 3. op- en afschalen begeleiding. | 2023-2026 | |
We stellen we een Lokale transformatie agenda Wmo op waarin een haalbare set sturingsmaatregelen voor de Wmo gepresenteerd wordt om de kosten op lange termijn te beheersen en zo de toegankelijkheid van voorzieningen te kunnen blijven garanderen voor als dit echt noodzakelijk is. | 2023-2024 | |
Ingrijpen bij crisis en onveiligheid | We geven verdere invulling aan het plan Complexe Maatschappelijke Zorg (CMZ). Dit valt in drie delen uiteen: 1. Implementatie uitvoeringsagenda CMZ 2022-2025 - veertien activiteiten die betrekking hebben op (preventieve) zorg en tijdige ondersteuning voor de doelgroep voor complexe maatschappelijke zorg. 2. Formalisering operationele ketensamenwerking - we optimaliseren de overlegstructuren en – vormen en passen zo nodig ook de interne werkprocessen en overleggen aan. Voorbeelden zijn het borgen van het crisis escalatiemodel en adequate gegevensdeling. 3. Formalisering strategische ketensamenwerking - we optimaliseren de regionale afstemming binnen de regio's waarin we op gebied van zorg & veiligheid werken. | 2023 ev. |
We voeren de activiteiten uit het regionale en lokale plan huiselijk geweld en kindermishandeling uit. We zetten in op de versterking van de samenwerking tussen Veilig Thuis en de lokale teams. Eind 2023 lopen de regionale en lokale plannen af. In 2023 kijken we hoe we hier vanaf 2024 verder vervolg aan gaan geven. | 2023 ev. |
Wat mag het kosten?
Taakveld | Werkelijk 2021 | Actuele begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 260 | 3.941 | 1.775 | 1.774 | 1.758 | 1.758 |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 68 | 0 | 13 | 13 | 13 | 13 |
6.3 Inkomensregelingen | 16.407 | 13.957 | 13.982 | 13.982 | 13.982 | 13.982 |
6.4 WsW en beschut werk | 877 | 1.110 | 1.341 | 1.341 | 1.341 | 1.341 |
6.5 Arbeidsparticipatie | 177 | 616 | 80 | 0 | 0 | 0 |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 496 | 499 | 514 | 514 | 827 | 833 |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 6 | 12 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | 69 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | 0 | 0 | 2.077 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Baten | 18.359 | 20.135 | 19.783 | 17.624 | 17.921 | 17.927 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | -9.301 | -16.990 | -11.348 | -11.086 | -10.782 | -10.827 |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | -2.984 | -3.717 | -2.465 | -2.365 | -2.357 | -2.377 |
6.3 Inkomensregelingen | -18.782 | -17.730 | -16.006 | -15.869 | -15.869 | -15.869 |
6.4 WsW en beschut werk | -5.430 | -6.011 | -5.818 | -5.777 | -5.808 | -5.844 |
6.5 Arbeidsparticipatie | -1.038 | -1.718 | -636 | -555 | -555 | -555 |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -3.313 | -3.222 | -3.689 | -3.686 | -3.686 | -3.686 |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | -14.390 | -15.409 | -26 | -26 | -27 | -28 |
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) | 0 | 0 | -6.614 | -6.602 | -6.631 | -6.631 |
6.71B Begeleiding (WMO) | 0 | 0 | -5.483 | -5.495 | -5.466 | -5.466 |
6.71C Dagbesteding (WMO) | 0 | 0 | -2.310 | -2.310 | -2.310 | -2.310 |
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) | 0 | 0 | -294 | -293 | -293 | -293 |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | -13.878 | -14.363 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.72A Jeugdhulp begeleiding | 0 | 0 | -7.593 | -7.592 | -7.592 | -7.592 |
6.72B Jeugdhulp behandeling | 0 | 0 | -582 | -582 | -582 | -582 |
6.72C Jeugdhulp dagbesteding | 0 | 0 | -1.650 | -1.650 | -1.650 | -1.650 |
6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig | 0 | 0 | -117 | -116 | -116 | -116 |
6.73A Pleegzorg | 0 | 0 | -1.460 | -1.459 | -1.459 | -1.459 |
6.73B Gezinsgericht | 0 | 0 | -735 | -734 | -734 | -734 |
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig | 0 | 0 | -2.663 | -2.663 | -2.663 | -2.663 |
6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf | 0 | 0 | -3.810 | -3.673 | -3.474 | -3.476 |
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | 0 | 0 | -1.826 | -1.825 | -1.825 | -1.825 |
6.74C Gesloten plaatsing | 0 | 0 | -258 | -258 | -258 | -258 |
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | -374 | -696 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.81A Beschermd wonen (WMO) | 0 | 0 | -19 | -19 | -19 | -19 |
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | 0 | 0 | -386 | -386 | -363 | -363 |
6.82 Geëscaleerde zorg 18- | -3.197 | -3.415 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.82A Jeugdbescherming | 0 | 0 | -1.217 | -1.217 | -1.217 | -1.217 |
6.82B Jeugdreclassering | 0 | 0 | -135 | -135 | -135 | -135 |
Totaal Lasten | -72.686 | -83.274 | -77.139 | -76.373 | -75.872 | -75.976 |
Totaalsaldo van baten en lasten | -54.327 | -63.138 | -57.357 | -58.750 | -57.951 | -58.049 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 2.019 | 2.866 | 417 | 384 | 378 | 378 |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 23 | 391 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.3 Inkomensregelingen | 0 | 105 | -1 | 0 | 0 | 0 |
6.5 Arbeidsparticipatie | 330 | 154 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 25 | 233 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | 160 | 161 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Onttrekkingen reserves | 2.557 | 3.910 | 417 | 384 | 378 | 378 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | -1.504 | 0 | -45 | -45 | -45 | -45 |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | -23 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.3 Inkomensregelingen | -20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.5 Arbeidsparticipatie | -118 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | -161 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | 0 | 0 | -2.077 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Stortingen reserves | -1.826 | 0 | -2.122 | -45 | -45 | -45 |
Geraamd resultaat programma 6. Sociaal domein | -53.596 | -59.228 | -59.062 | -58.410 | -57.617 | -57.716 |
Verbonden partijen die bijdragen aan het realiseren van onze doelstellingen
GR Dienst Gezondheid & Jeugd Zuid-Holland Zuid
Dit samenwerkingsverband draagt - vanuit het beginsel van verlengd lokaal bestuur - bij aan het behartigen van gemeenschappelijke belangen van de deelnemers. Dit bevordert een evenwichtige en voorspoedige ontwikkeling in het gebied. De dienst behartigt die belangen door het bepalen van de hoofdlijnen van gewenste ontwikkelingen. Dat gebeurt door sturing, ordening, integratie en in voorkomende gevallen uitvoering in de taakvelden publieke gezondheid, onderwijs, jeugdzorg en maatschappelijke ondersteuning; meer in het bijzonder huiselijk geweld en kindermishandeling, zoals bedoeld in de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.
Beleidsindicatoren
In onderstaande tabel zijn de volgens het BBV verplichte beleidsindicatoren opgenomen die betrekking hebben op dit programma.
Indicatoren BBV (peildatum "Waarstaatjegemeente" 02-09-2022) | Jaar | Hoeksche Waard | Nederland | Gemeente weinig stedelijk |
---|---|---|---|---|
Personen met bijstandsuitkeringen (per 10.000 inwoners > 18 jaar) | 2021 | 174,9 | 431,2 | 239,8 |
Aantal re-integratievoorzieningen (per 10.000 inwoners 15-65 jaar) | 2020 | 107,1 | 202,0 | 190,7 |
Wmo cliënten met een maatwerkarrangement (per 10.000 inwoners) | 2021 | 530,0 | x | 649,0 |
% Kinderen in armoede | 2020 | 3,0 | 6,0 | 4,0 |
% Jeugdwerkloosheid (jongeren 16-23 jaar) | 2020 | 1,0 | 2,0 | 2,0 |
Jongeren met jeugdhulp (% van alle jongeren tot 18 jaar) | 2021 | 12,7 | 12,9 | 12,4 |
Jongeren met jeugdreclassering (% van alle jongeren van 12-23 jaar) | 2021 | 0,1 | 0,3 | geen data |
Jongeren met jeugdbescherming (% van alle jongeren tot 18 jaar) | 2021 | 1,1 | 1,2 | geen data |